کد خبر: ۵۲۸۷۴
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۵/۲

منافع برخی از پالایشی و پتروشیمی ها در عدم همکاری با سامانه ثبت معاملات
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی مطرح کرد:

منافع برخی از پالایشی و پتروشیمی ها در عدم همکاری با سامانه ثبت معاملات

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی با اشاره به عدم همکاری برخی از شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی با سامانه ثامن گفت: منافع این شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد تا سامانه الکترونیکی جایگزین روش قدیمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی اسپندیاری درخصوص مزایا و مشکلاتی که سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی موسوم به ثامن تاکنون داشته به گفت و گویی با فارس پرداخته که به شرح زیر است:

براساس پیگیری هایی که ما انجام دادیم اتحادیه صادرکنندگان یکی از مراکزی است که نسبت به فعالیت این سامانه استقبال کرده و از زمانی که این سامانه به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده حدود 90 درصد از اعضای شما موافق با راه اندازی آن بودند. نظر اتحادیه درباره راه‌اندازی این سامانه چیست؟

اسپندیاری: دیدگاه کرباسیان این هست که سیستم از طریق نرم‌افزار هر چقدر قوی‌تر جلو برود به مرور زمان سرعت کارها بالاتر می‌رود و کار فاسد کمتر می‌شود.

 البته من به عنوان دبیرکل این اتحادیه‌ نیز این تفکر را قبول دارم  که هر چقدر کار به صورت نرم‌افزاری پیش برود و سیستم بدون خطای الکترونیکی کار کند، می‌تواند در جهت پیشبرد اهداف کمک و مؤثر باشد به خصوص وقتی که تعاریف شخصی و سلیقه‌ها و بخشنامه‌ها در این زمینه کنار برود سیستم بر اساس وظایفی که برایش تعریف می‌شود حرکت خواهد کرد و در نهایت منجر به توسعه صادرات خواهد شد.

گفته می‌شود در سیستم گمرک تازمانی که اطلاعات به صورت دستی جابه جا می شد سلیقه ها نیز در آن دخیل بود و مشکلات عدیده‌ای را برای صادرکنندگان به وجود آورد،از وقتی این سامانه راه اندازی شد شاهد حرکت به سمت شفاف سازی هستیم. شما این مطلب را تایید می‌کنید؟

اسپنداری: این سیستم هم اکنون به صورت موازی کار می‌کند و صدالبته خوب است که این اتفاق رخ می‌دهد زیرا مرور زمان می‌تواند معایب سیستم را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها قدم بردارد.

در برخی از موارد مشکلاتی به جهت تفسیرهای مسئولان گمرک و یا ناظران گمرکی با دستورالعمل‌ها داریم به طوری که سامانه از ورود سلیقه‌ها جلوگیری و این مشکلات برطرف می‌شود و محموله ها به سرعت از گمرک خارج خواهد شد که این به نفع صادر کنندگان است.

وقتی سامانه جدیدی وارد می‌شود قطعا مشکلاتی خواهد داشت که این سامانه نیز از ان مستثنا نیست آیا شما مشکلات را به مسئولان امر اعلام کرده اید؟

اسپندیاری: این سامانه مشکلاتی دارد که در جلسات توجیهی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذاشتیم و مدرسین آگاه آن توضیحاتی را دادند خوشبختانه روز به روز این موارد کمتر می‌شود و به دلیل مسائل تخصصی مشکلات را بیان نمی کنم اما امیدواریم در نهایت هنگامی که فعالیت موازی الکترونیکی و دستی برداشته شود و سامانه، جایگزین فعالیت‌های کنونی شود با تفکر مثبتی که مسئولان گمرک دارند، صادرات توسعه پیدا کند.

وقتی با بخش خصوصی صحبت می‌کنیم می‌گویند برخی از شرکت‌های پتروشیمی و یا پالایشگاهی مانند پتروشیمی بندرامام و پالایشگاه تبریز نمی‌خواهند خود را با این سامانه هماهنگ کنند آیا شما هم با این موارد برخود داشته اید؟ 

اسپندیاری: برخی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی الان ظاهراً با این سامانه همکاری مناسبی ندارند. علت این است که یکسری مشکلاتی می‌تواند در این سامانه باشد اما به محض اینکه متوجه شوند کار با این سامانه بسیار سهل‌الوصول‌تر از فعالیت دستی است و اجناس خیلی زودتر از موعود ترخیص خواهد شد قطعاً به این سمت حرکت خواهند کرد.

من نیز تأکید می‌کنم این شرکت‌ها همکاری‌ لازم را با گمرک داشته باشند و خود را با این سامانه وفق دهند البته نمی‌توان از نظرات شخصی که الان برخی از شرکت‌های پتروشیمی دارند و در این زمینه هیچ همکاری نمی‌کنند گذشت زیرا آنها فکر می‌کنند اگر این سیستم در اختیار باشد،یعنی به طور واضح به صورت دستی فاکتورها و بارنامه‌ها صادر شود، به نفع است اما وقتی ببینند همه شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی به این سامانه تن داده‌اند چاره‌ای ندارند جز همکاری که در نهایت می‌تواند منجر به شفافیت شود. ما حاضریم به عنوان اتحادیه میانجی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی و گمرک باشیم تا هر چه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود. 

ظاهرا برخی از مجموعه های دولتی مانند شرکت ملی نفت تاکنون همکاری لازم را در این باره نداشته، شما اطلاعاتی در این خصوص دارید؟

اسپندیاری: این که شما می‌فرمایید شرکت‌های دولتی مثل شرکت ملی نفت یا شرکت ملی صنایع پتروشیمی و یا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با این سامانه همکاری لازم را ندارند من برای اولین بار است که می‌شنوم.

تا جایی که من اطلاع دارم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همکاری 100درصدی با این سامانه دارند و به تمام مجموعه و خریداران اعلام کرده باید اطلاعات را در این سامانه درج کنند، اما درخصوص شرکت‌های دیگر مثل شرکت ملی نفت، من تا کنون در مورد آنها چیزی نشنیده‌ام.

اگر همکاری نمی‌کنند باید خود را با این سامانه وفق بدهند و دستورات لازم را به زیرمجموعه هر چه سریع‌تر ارائه کنند که این امر موجب حمایت بخش دولتی از این سامانه خواهد شد و در نهایت شفافیت لازم را ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که مشکلات این سامانه برطرف شود و همه شرکت‌‌ها موظف به رعایت موازین آن باشند،می‌تواند در سالم‌سازی فضای کسب و کار و حذف واسطه‌ها و برداشته شدن بخشنامه‌ها و تفسیر آنها مثمرثمر باشد و قطعا هر جا رابطه انسانی و رانت برداشته شود، منجر به بهبود فضا خواهد شد و این شفاف‌سازی می‌تواند در صادرات نیز مؤثر باشد. در شرایطی که هیچ کمک صادراتی به بخش خصوصی ایرانی نمی‌شود، این سامانه می‌تواند در این فضا به نفع صادرکنندگان بخش خصوصی باشد.

بنابر این گزارش،سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی و پتروشیمی موسوم به سامانه ثامن از دی ماه سال گذشته به منظور کنترل ثبت معاملات نفتی و پتروشیمی و کاهش قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی شد که مورد استقبال بخش‌های مختلف از جمله گمرک و اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی قرار گرفت.

 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ