کد خبر: ۵۴۰۳۷
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۵/۸

پدیدۀ شکست بازار مسکن و راهکار کاهش ۵۰ درصدی قیمت
عضو سابق شورای عالی اعلام کرد:

پدیدۀ شکست بازار مسکن و راهکار کاهش ۵۰ درصدی قیمت

عضو سابق شورای عالی مسکن راهکاری برای کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن داد و گفت: طبیعی جلوه دادن وجود خانه‌های خالی برای توجیه ناکارآمدی‌ها و عدم‌ وجود اراده برای حل اساسی مشکل مسکن و مهار سوداگری، توسط برخی عنوان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، افشین پروین‌پور به تسنیم گفت: شرایط بازار مسکن در حالت عادی نیست و به پدیدۀ شکست بازار در این بخش مبتلا شده‌­ایم، این بدین معنی است که در بازار عرضه و تقاضا وجود دارد اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد زیرا بر اثر سوداگری موجود در بازار، قیمت به‌صورت غیرمنطقی و حباب­‌وار بالا رفته و به‌جهت همین بالا بودن قیمت، تقاضای مؤثری در بازار محسوب نمی‌شود.

وی افزود: یکی از نشانه‌های شکست بازار در بخش مسکن، وجود 3 میلیون خانه خالی است که درصد بالای انحصارگری و احتکار را که از مصادیق بارز سوداگری در بخش مسکن است نشان می‌دهد، این درحالی است که نیاز به مسکن در حال حاضر به‌شدت مردم را تحت فشار قرار داده و تأمین مسکن یکی از موانع جدی بر سر راه ازدواج جوان‌هاست.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه نباید فریب برخی از اظهار نظرها مبنی بر اینکه وجود خانه‌های خالی طبیعی است را بخوریم، ادامه داد: در دنیا مفهومی به‌نام نرخ طبیعی خانه‌های خالی وجود دارد که این مربوط به شرایطی است که اول عرضه و تقاضا با هم برابر بوده،دوم قیمت منطقی باشد و سوم اینکه سوداگری در بازار وجود نداشته باشد.

پروین‌پور اظهار داشت: در این شرایط معمولاً بین 5 تا 7 درصد تعداد مسکن‌های موجود برای پوشش دادن تقاضاهای جدید و تقاضاهای جابه‌جایی اضافه ساخته می‌شود. این 5 تا 7 درصد که نرخ استانداردی نیز است به نرخ طبیعی خانه‌های خالی معروف است. این شرایط ربطی به وضعیت فعلی که در آن سطح تقاضا بسیار بالاتر از عرضه است، ساخت‌وساز در حداقل انجام می‌شود، سوداگری در حد نهایت، بازار را قبضه کرده و قیمت به‌صورت غیرمنطقی بالاست، ندارد. در این شرایط حتی وجود یک واحد مسکونی خالی هم (تا زمان برابر نشدن عرضه و تقاضا) زیاد است و نباید خانه‌ای خالی بماند.

وی درخصوص راه حل خروج از وضعیت موجود گفت: ابزارهای مالیاتی بر سوداگری و سوداگران بخش مسکن را باید به‌کمک گرفت تا بخش مسکن از این وضعیت بیرون آورده شود. مالیات‌هایی نظیر مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر و مالیات بر عائدی سرمایه اگر به کار گرفته شوند، می‌تواند موجب عرضه واحدهای موجود به بازار شود.این سیاست می‌تواند به‌مقدار زیادی حباب قیمتی بخش مسکن را بشکند و حتی قیمت مسکن را در کلان‌شهرها تا نصف کاهش دهد.

عضو سابق شورای عالی مسکن ادامه داد: طبیعی بودن وضعیت موجود (به‌لحاظ وجود خانه‌های خالی) عمدتاً به‌قصد توجیه ناکارآمدی‌ها و عدم‌ وجود اراده برای حل اساسی مشکل مسکن و مهار سوداگری، توسط برخی عنوان می‌شود.

پروین‌پور افزود: اینکه گفته می‌شود جهش قیمت در بخش مسکن در راه است، گزاره کاملاً غلطی است چون بخش مسکن با توجه به وضعیت ضعیف اقتصاد در حال حاضر و رکود عمیق موجود، ظرفیت تحمل افزایش قیمت بیش از این را ندارد و بالعکس تنها راه­ حل خروج از وضعیت موجود، تخلیه حباب قیمتی و کاهش قیمت مسکن است.در این صورت بازار به روال عادی برمی‌گردد و بسیاری از تقاضاهایی که توانایی خرید مسکن ندارند، توانمند شده و خانه می‌خرند،سازنده‌ها نیز دوباره برای تولید مسکن انگیزه پیدا می‌کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ