کد خبر: ۵۴۰۴۴
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۵/۸

تحلیل مدیرعامل

تحلیل مدیرعامل "فولاد" از صنعت معدن و موانع سرمایه گذاری خارجی و راهکارها

مدیرعامل فولاد مبارکه با ارایه تحلیلی از فرصت ها و موانع صنعت معدن و صنایع معدنی، موانع سرمایه گذاری خارجی و راهکارها را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام سبحانی با ارایه تحلیلی از فرصت ها و موانع صنعت معدن و صنایع معدنی و ظرفیت بالای آن به دنیای اقتصاد گفت: وجود ذخایر معدنی خدادادی در کشور یکی از مزیت هایی است که لزوم توجه به معدن و صنایع معدنی را دوچندان می کند. از آنجا که استخراج و حمل ونقل مواد معدنی هزینه های زیادی به فعالان این بخش تحمیل می کند، کشورهایی که معادن متعددی در خاک دارند همواره تلاش می کنند با استفاده از این مزیت، هزینه های تولید را به ویژه در بخش حمل ونقل کاهش دهند.

وی افزود: در ایران بیشترین فاصله ای که یک مادۀ معدنی از معدن تا واحد فولادسازی طی می کند به طور متوسط ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است درحالی که برخی فولادسازان همسایه باید سنگ آهن را از برزیل یا استرالیا وارد کنند. درعین حال، سرمایه گذاری های نسبتا کلانی که در حوزۀ صنایع پایین دستی معدن در کشور انجام شده، توجه روزافزون به این بخش را ازنظر اقتصادی توجیه پذیر می کند.

این مقام مسئول استفاده از ظرفیت های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی را مستلزم جذب سرمایه های هرچه بیشتر از داخل و خارج دانست و تصریح کرد: علاوه بر عامل جذب سرمایه، توسعۀ این صنعت نیازمند توجه و هماهنگی ویژه از جانب دولت است.

سبحانی، معدن را صنعت مادر و مولد دانست و ادامه داد: متأسفانه اکنون در ایران صنعت نفت پیشران اصلی اقتصاد به شمار می آید اما بعد از نفت، معدن و صنایع معدنی، صنعت مادر است و در میان محرک های اقتصادی حرف اول را می زند زیرا زنجیرۀ فولاد، از استخراج تا فراوری، با خود اشتغال فراوان و رشد درآمد ناخالص ملی را به همراه دارد.

موانع سرمایه گذاری خارجی و راهکارها

وی با اشاره به موانع سرمایه گذاری های خارجی و راهکارهای پیش رو برای رفع این مشکل تاکید کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد از میزان سرمایه گذاری در بخش معدن از محل منابع و تسهیلات بانکی و فقط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد آن از سرمایه گذار تأمین می شود. متأسفانه در حال حاضر، استفاده از سرمایه گذارهای داخلی ازجمله بانک ها، موانع و محدودیت های خاص دارد و به تعبیر دیگر استفاده از این ظرفیت ها برای فعالان بخش معدن گران تمام می شود. در اینجاست که ترغیب سرمایه گذاران خارجی و جذب منابع مالی آنها می تواند کارگشا باشد.

مدیرعامل فولادمبارکه به نقش دولت و سیاستگذاران در فرایند جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعۀ صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: دولت در کنار سیاستگذاری برای توسعۀ معدن می تواند بیش از پیش در این زمینه نقش تسهیل کننده داشته باشد. در عین حال، می تواند در حوزۀ سیاستگذاری، باتوجه به تجربۀ کشورهای دیگر در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، قوانین و راهکارهای عملی را ارائه کند.

سبحانی ادامه داد: ایجاد امنیت برای سرمایه گذاران، ارائه طرح های تشویقی و انگیزشی، معافیت های مالیاتی برای مدت محدود و بسیاری اقدامات دیگر می تواند به رشد توسعۀ معدن و صنایع معدنی کمک قابل توجهی کند.

وی اظهار داشت: حمایت از توسعۀ صادرات در بخش معدن به این معنی است که سرمایه گذاری در معدن و صنایع پایین دستی برای صادرات محصولات نهایی انجام شود، نه صادرات محصولات معدنی به صورت خام. در سرمایه گذاری های کلان، نمی توان بدون حمایت و پشتیبانی روانی و مالی دولت به موفقیت رسید. ضمن اینکه سرمایه گذار خارجی قبل از ورود به کشور، تمامی ریسک ها را ارزیابی خواهد کرد که در قبال پذیرفتن ریسک سرمایه گذاری به چه دستاوردهایی دست خواهد یافت.

سبحانی افزود: اینکه دولت یا سیستم بیمه ای تا چه حد می توانند ریسک های موجود را پوشش دهند، اهمیت خاصی دارد. زمانی که به دنبال تأمین منابع مالی موردنیاز از خارج هستیم، بانک های زیادی اعلام آمادگی می کنند. البته به شرطی که پوشش بیمه ای در قبال این فاینانس وجود داشته باشد. بخش خصوصی تا حدی می تواند این ریسک را متقبل شود اما از جایی به بعد، بدون وجود قوانین پشتیبانی کنندۀ سرمایه گذاران این حمایت امکانپذیر نخواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ