کد خبر: ۵۴۰۵۴
۰:۰ - ۱۳۹۶/۵/۹

نشست مجلس برای کاهش سود بانکی به ۱۶ درصد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

نشست مجلس برای کاهش سود بانکی به ۱۶ درصد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست هفته آینده با روسای بانک‌های دولتی گفت: در توافق با بانک‌ها در کاهش سود سپرده می‌توان سود وام‌ها را به ۱۶ درصد و به مرور پایین تر رساند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص سود بالای تسهیلات داده شده به صنایع کشور به خانه ملت گفت: در کشوری که نرخ تورم طبق اعلام دولت کمتر از 10 درصد است، این معنی ندارد که نرخ سود سپرده‌گذاری 20درصد و نرخ سود تسهیلات 25 تا 30 درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی به‌هم ریختن متغیرهای اقتصادی تورم است، اضافه کرد: در این زمان اگر تورم را افزایش دهیم به‌صلاح کشور نیست. پس باید بر روی کاهش نرخ کار کنیم و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که فعالیت و نظارت را برفرآیند بازار پول جدی کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نظارت بر فرآیند بازار پول امکان کاهش نرخ سود سپرده را فراهم می‌کند، عنوان کرد: چندین بار دولت به سمت این کار خیز برداشته اما در میان راه متوجه شده این نظارت با خلاءهایی روبرو است و خلاء آن موسسات غیر مجاز است.

پورابراهیمی با بیان اینکه سال‌ها بانک مرکزی باید در این زمینه و در طول سنوات گذشته نظارت کافی نداشته، تصریح کرد: این عدم نظارت موجبات این شرایط اسف‌بار را در حوزه بازار غیر متشکل پولی فراهم کرده است.یکی از کارهایی که باید در حوزه کاهش نرخ سپرده انجام شود این است که بازار غیر متشکل پولی را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده در اقتصاد ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: احتمام دولت و مجلس بر کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری است و به‌زودی نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با روسای بانک‌های دولتی هفته آینده برگزار می‌شود، هدف از این نشست توافق بر سر راهکارهای کاهش نرخ سود سپرده‌گذاری است.

رئیس کمسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه فعال اقتصادی نمی‌تواند با سود 30 درصد بازپرداخت تعهدات مالی را پرداخت کند،افزود: نمی‌توان گفت 25 درصد سوده سپرده پرداخت می‌کنیم اما وام را با سود 10درصد می‌دهیم، ابتدا باید سود سپرده کاهش یابد سپس سود وام‌ها. کاهش سود سپرده اولویت اصلی ما در حوزه بانکی است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه کاهش سود سپرده را می‌توان در کاهش سود تسهیلات بانکی مشاهده کرد، ادامه داد: با توافق با بانک‌ها در کاهش سود سپرده می‌توان سود وام‌ها را به 16 درصد و به مرور پایین تر برسانیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ