کد خبر: ۵۴۰۷۰
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۵/۹

دو اثر تغییر ریال به تومان بر بورس از نگاه یک کارگزار

دو اثر تغییر ریال به تومان بر بورس از نگاه یک کارگزار

یک کارگزار با بیان اینکه برای تغییر واحد پول ایران به جز هزینه چاپ اسکناس، هزینه قابل توجهی در میان نخواهد بود، دو اثر تغییر ریال به تومان و حذف صفر بر بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در مورد اثر تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان و حدف صفر بر بورس اظهار داشت: هر چند تغییر واحد پول ملی اصولا نباید تاثر خاصی بر وضعیت اقتصاد نباید داشته باشد اما به جهت ایجاد جو روانی مبنی بر حادث شدن موقعیتی که ارزش پول ملی بواسطه تورم انباشته شده کاهش یافته ، را تداعی می کند.

وی ادامه داد: لزوم بازنگری در مناسبات پول ملی در اقتصاد کشورهایی که تورم ساختاری دارند ناگزیر بوده و می تواند بطور مداوم مورد نظر و بازنگری قرار گیرد. همانطور که طی سالیان گذشته به اشکال مختلف این اصلاحات صورت پذیرفته و بعنوان مثال نرخ ارز به یکباره حدود سه برابر رشد کرد که موضوع نیاز اصلاحات در اقتصاد کشور بود.

این کارگزار با اعلام لزوم بازنگری در برخی ابعاد و اجرایی شدن مصوبات دولت های قبل، افزود: حتی اگر 4 صفر از پول ملی حذف شود، به جز آثار هزینه های فیزیکی چاپ اسکناس، هزینه قابل توجهی در میان نخواهد بود. پیش از این نیز مدت ها در این خصوص بررسی های کارشناسی انجام و نتایج منطقی نیز حاصل شده ولی به اجرا درآوردن آن برنامه مدتی است به فراموشی سپرده شده است.

آقا بزرگی ادامه داد: هزینه های انجام این اصلاحات از محل صرفه جوئی ناشی از نگهداری اسکناس های کهنه ، قابل تامین بوده و هزینه جدیدی ایجاد نمی شود و طی 2 یا 3 سال این هزینه ها "رایت آف" خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: تنها تاثیر تغییر صفرهای پول ملی بر بورس در درجه  اول، بعد روانی کاهش ارزش پول است که جذابیت نگهداری و یا خرید سهام و سرمایه گذاری را تشدید خواهد کرد. دوم، لزوم بستر لازم برای تطبیق انتقال اعداد و ارقام به سامانه های معاملات است.

به گفته آقا بزرگی به نظر میرسد چنین تحولی در تغییر شکل ظاهری پول ملی درصنعت بانکداری ، تاثیر خاصی  بجز صرفه جویی در نگهداری فیزیک پول نخواهد داشت  و حتی ممکن است جریان نقل و انتقال و افزایش گردش پول را نیز موجب شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ