کد خبر: ۵۴۰۷۵
۱۳:۵ - ۱۳۹۶/۵/۹

وزارت صنعت نظام یکپارچه آمار و اطلاعات را راه اندازی کرد/ساختار استاندارد

وزارت صنعت نظام یکپارچه آمار و اطلاعات را راه اندازی کرد/ساختار استاندارد

مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت با اعلام تهیه ساختار استاندارد گزارش‌های اطلاعاتی و فرهنگ سازی و شروع ارزیابی وزارتخانه و استان ها، از راه اندازی نظام یکپارچه آمار و اطلاعات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، مهدی نیازی در نشست علمی معرفی نظام یکپارچه آمار و اطلاعات صنعت، محدودیت‌ها و چالش‌ها اظهار داشت: به دلیل وجود چالش‌های فراوان، دفتر آمار و فرآوری داده‌های این وزارتخانه از چند سال گذشته تصمیم به ایجاد نظام یکپارچه آمار و اطلاعات کرد تا بتواند جایگزین سیستم غیریکپارچه آماری شود.

وی افزود: ایجاد این نظام یکپارچه سبب شد تا تمام فرآیندهای پرحجم و عملیاتی وزارتخانه به‌صورت یکپارچه و در تبادل با بانک‌های مشترک، الکترونیکی شود. پایگا‌ه های اطلاعاتی جدید وزارت صنعت با استانداردهای موجود طبقه‌بندی اطلاعات، ایجاد و توسعه یافته و هویت‌ هر پایگاه با کدگذاری انجام می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پایگاه های اطلاعاتی جدید وزارت صنعت امکان تبادل با یکدیگر را دارند و تمام فعالیت‌های اجرایی بر روی درخواست‌ها و در تمام بخش‌های ستادی، سازمانی و استانی وزارتخانه فقط از طریق سامانه‌ای که فرآیندهای الکترونیکی را مدیریت می‌کند، صورت می‌گیرد.گزارش‌های مدیریتی و راهبردی براساس سطح تصمیم‌گیری قابل تهیه بوده و امکان عملیاتی شدن لایه‌های بالاتر زنجیره اطلاعات فراهم شده است.

نیازی اقدام های انجام شده را در 5 حوزه استانداردسازی، توسعه سیستم‌ها، یکپارچه‌سازی داده‌ها، پایش،تحلیل و گزارش و اطلاع‌رسانی تقسیم بندی کرد و گفت: این کار توانست دو نظام یکپارچه آمار و اطلاعات بهین‌یاب را برای متقاضیان بیرونی و هماهنگ را برای پژوهشگران ایجاد کند.

وی با بیان اینکه حوزه استانداردسازی مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش این نظام اطلاعاتی است، افزود: از مهمترین اقداماتی که در این حوزه انجام شده می‌توان به بازنگری در طبقه‌بندی محصولات آیسیک و توسعه آن تا سطح 10 رقم، شروع تناظرسازی طبقه‌بندی آیسیک با سایر طبقه‌بندی‌ها نظیر HS و CPC و استاندارد سازی مفاهیم آماری و تهیه نظام‌نامه و شناسنامه اقلام آماری اشاره کرد.

مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، ایجاد و توسعه پنجره واحد خدمات و یکپارچه‌سازی تمام فرم‌های درخواست‌ براساس اطلاعات موجود بنگاه‌ها، تحلیل دستورالعمل‌های کاری برای تهیه زنجیره اطلاعات و یکپارچه‌سازی آن‌ها با یکدیگر و الکترونیکی کردن فرآیندهای جاری و کاری وزارت و تهیه داده‌های ثبتی و برخط و شروع الکترونیکی کردن فرآیندهای برون سازمانی نظیر گمرک و بانک‌ها را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه توسعه سیستم‌های اطلاعاتی این وزارتخانه عنوان کرد.

نیازی افزود: همچنین در وزارتخانه اقدام به یکپارچه‌سازی داده‌ها با تخصیص شناسه کسب‌وکار برای مجوزهای بخش تولید و ادغام بانک‌های اطلاعاتی و ارائه خدمات به بنگاه‌ها براساس این شناسه، تعامل گسترده با دستگاه‌های مختلف و شروع جمع‌آوری داده‌های بنگاه‌ها از سایر دستگاه‌ها و تعامل با بنگاه‌ها برای ارایه یکپارچه اطلاعات شده است.

وی از تهیه ساختار استاندارد گزارش‌های اطلاعاتی و فرهنگ سازی و شروع ارزیابی وزارتخانه و استان ها بر مبنای تلفیق اطلاعات در حوزه اشتغال، تولید و صادرات خبر داد و گفت: این موارد از مهمترین اقداماتی است که در حوزه پایش و تحلیل اطلاعات صورت گرفته است.ایجاد پایگاه اطلاعات تولید و تجارت و انتشار برخط مربوط به اطلاعات تمام مجوزهای صنعتی اعم از جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری، تهیه گزارش‌های تحلیلی و شاخص‌های بین‌المللی و تهیه گزارش‌های محصول در سطح ملی از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه گزارش و اطلاع‌رسانی است.

نیازی ادامه داد: از این نظام یکپارچه تمام مقامات ارشد کشور، وزارتخانه‌ها، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، پژوهشگران و همه مردم می‌توانند استفاده کنند. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هم می‌تواند با تشکیل گروه مشترک با دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت برای تهیه گزارش‌های محصولی، رده بندی و طبقه بندی گزارش ها و تشکیل جلسات پایش دوره‌ای و یکپارچه فعالیت‌های مختلف تولیدی نقش موثری داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ