کد خبر: ۵۶۱۰۲
۱۰:۹ - ۱۳۹۶/۵/۱۰

تحلیل بانک های جهانی از تازه‌ترین تحولات بازار مس و سنگ آهن

تحلیل بانک های جهانی از تازه‌ترین تحولات بازار مس و سنگ آهن

موسسات تحقیقاتی و تحلیلگران بانک های مشهور جهان ،تحلیلی از تازه ترین تحولات بازار مس و سنگ آهن دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، قیمت نقدی فلز سرخ روز جمعه در تابلو بورس فلزات لندن 6 هزار و 283 دلار در هر تن درج شد، قیمتی که طی دو سال اخیر مشاهده نشده بود. از طرفی، افزایش قیمت فلز سرخ به بیش از 6 هزار دلار منجر به رشد پیاپی قیمت سهام چندین شرکت بزرگ معدنی جهان طی یک هفته گذشته شده است.

کاسپر برگرینگ تحلیلگر بانک ABN AMRO درخصوص رشد قیمت مس گفت: دلار ضعیف و پیش‌بینی محدودتر شدن عرضه مس از افزایش قیمت‌ها حمایت کرد. همچنین تولید ناخالص چین در فصل دوم سال جاری 6.9‌ درصد بود که بالاتر از پیش بینی تحلیلگران است. 

موسسه تحقیقاتی آنتایکه اعلام کرد: ممنوعیت واردات قراضه می‌تواند کمتر از یک میلیون تن روی واردات مس تاثیر داشته باشد. برآوردها نشان می‌دهد چین در سال ۲۰۱۷ نیمی از ۲۳ میلیون تن مس تولید شده در جهان را مصرف کند.اما قیمت سنگ آهن از ابتدای سال تاکنون بسیار پر نوسان بوده است. بعد از اینکه قیمت سنگ آهن به ۹۵ دلار در فوریه 2017 رسید، با توجه به نگرانی ناظران بازار از تضعیف تقاضا و افزایش عرضه، قیمت‌ها در ژوئن به ۵۳ دلار در تن کاهش یافت.

البته قیمت‌ها سه‌شنبه هفته گذشته تا ۷۰ دلار در تن تقویت شد. بهبود اخیر سنگ آهن ناشی از تقاضای قوی‌تر از انتظار چین بود، بطوری که داده‌های اقتصادی منتشر شده برای چشم‌انداز کل کالاها مثبت ارزیابی شد. واردات سنگ آهن این کشور در نیمه نخست سال جاری در مجموع ۵۳۹ میلیون تن بود. با توجه به این سرعت، می‌توان گفت واردات از یک میلیارد تن عبور خواهد کرد و از رکورد سال گذشته بیشتر خواهد شد.

اگرچه قیمت سنگ آهن بهبود داشته، اما تحلیلگران همچنان با دیده تردید به وضعیت بلندمدت آن می‌نگرند. مورگان استنلی پیش بینی قیمت سنگ آهن در فصل سوم سال جاری را با کاهش ۲۳ درصدی، ۵۰ دلار در تن اعلام کرد. سیتی گروپ نیز از فشار افزایش عرضه کالا و کندی تقاضای چین بر قیمت سنگ آهن خبر داد. این موسسه بر این باور است که برای متعادل‌سازی بازار، قیمت‌ها باید زیر ۴۵ دلار در تن بماند.

گلدمن ساکس نیز اعلام کرد: قیمت سنگ آهن در سال آینده بطور میانگین ۴۷ دلار در تن خواهد بود. بنا بر ادعای این بانک، اگر رشد ۴‌درصدی تولید فولاد چین برای بقیه ماه‌های سال حفظ شود، باز هم نمی‌تواند برای تعادل بازار سنگ آهن کافی باشد.

البته این بانک طی روزهای اخیر در چرخشی نسبت به پیش بینی قبلی  افزود: با توجه به انتشار اخبار مثبت از وضعیت تقاضای چین، پیش بینی قیمت را افزایش داده اما همچنان نسبت به وضعیت سال آینده هشدار می‌دهد. 

از سوی دیگر کردیت سویس بر این باور است، قیمت سنگ آهن می‌تواند طی ماه‌های آتی از طریق یک دوره فشرده تقویت تولید فولاد چین افزایش پیدا کند. بر این اساس، قیمت طی سه ماه آینده بطور میانگین ۷۰ دلار در تن خواهد بود. همچنین محدودیت تولید فولاد در چین منجر به افزایش قیمت فولاد و تقاضای سنگ آهن می‌شود.

بانک مک کواری نیز معتقد است: احیای قیمت به بیش از ۶۰ دلار در ماه‌های آینده معکوس خواهد شد.حتی اگر تقاضای فولاد چین قوی باشد، روند صعودی برای سنگ آهن متصور نخواهد بود، چراکه عرضه بسیار زیاد است.

حمل دریایی سنگ آهن ریوتینتو در فصل دوم سال جاری ۶‌درصد کاهش یافت. ریو، تولید سنگ آهن شرکت در سال ۲۰۱۷ را ۳۳۰ میلیون تن پیش‌بینی کرد که کمتر از پیش‌بینی ماه آوریل بود. 

ریوتینتو در ۱۸ جولای 2017 با انتشار نتایج گزارش تولید سنگ آهن در فصل دوم سال از کاهش چشم‌انداز تولید برای کل سال خبر داد.  واله نیز گزارش مربوط به تولید سنگ آهن در فصل دوم سال جاری را منتشر کرد که تولید سنگ آهن این شرکت در فصل دوم سال قوی و 91.8 میلیون تن بود. هرچند این میزان تولید از رشد 5.8‌درصدی حکایت دارد، اما شرکت با وجود رشد قوی اعلام کرد تولید سالانه کمتر خواهد شد.

همچنین BHP در سال مالی ۲۰۱۷ رشد ۴‌درصدی تولید را تجربه می‌کند و به دلیل بهبود فعالیت‌ها در Western Australian، رکورد تولید را خواهد شکست.  در حال حاضر میزان موجودی نزدیک به ۱۳۹ میلیون تن بوده و به گفته بانک مک کواری، موجودی سنگ آهن با وجود تقاضای مناسب، بالا باقی مانده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ