کد خبر: ۵۶۱۰۶
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۵/۱۰

بانک مرکزی از روند صعودی 3800 تومانی دلار جلوگیری می کند
نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول:

بانک مرکزی از روند صعودی 3800 تومانی دلار جلوگیری می کند

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول گفت: ممکن است بانک مرکزی تمایل به دلار ۳۸۰۰ تومانی باشد ولی قطعا اجازه نخواهد داد دلار با روند صعودی روبرو شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد آقاقوام با اشاره به رابطه بین دلار و ریال به صدا و سیما گفت: همواره گرانی نرخ ارز را در مقابل دلار داشته ایم و در این امر باید، به معیارهای کلاسیک اقتصادی که بیشتر تفاوت تورم بین ایران و کشورهای طرف عمده تجاری ایران است، نگاه کنیم.

وی با تشریح 2 عامل موثر بر نرخ دلار در بازار ارز افزود: یک گروه کسانی که به عنوان سیاستگذار تلقی می‌شوند که عمدتا بانک مرکزی است و یک گروه هم کسانی که سیاست ساز هستند و صرافی‌ها و بازیگران بازار به شمار می‌روند، عوامل موثر بر نرخ دلار در بازار را تشکیل می دهند.

این نماینده اسبق با اشاره به اینکه از نظر صرافان، ثبات در بازار مهمتر از نرخ ارز است، گفت: صرافان و بازیگران عقیده دارند باید نرخ ارز در یک سطحی قرار گیرد که افت و خیز آن محدود باشد، چون افت و خیز آن سبب معاملات ثبت بارنامه در بازار می‌شود.

قوام با ذکر اینکه سیستم نرخ ارز که تاثیرگذار بر دلار است، سیستم شناور مدیریت شده‌ای است، تصریح کرد: با اینکه نرخ ارز شناور است ولی مدیریت هم می‌شود که علت آن ورود بانک مرکزی به صورت عرضه ارز در بازار است و کنترل قیمت است.

وی در توجیه نوسانات صعودی نرخ ارز گفت: نوسانات صعودی نرخ ارز به 3 عامل افزایش تقاضای فصلی، انتظاراتی که نسبت به اوضاع سیاسی و به خصوص انتظاراتی که نسبت به تورم وجود دارد بستگی دارد.

نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به سیاست بانک مرکزی در روند کنترل نرخ ارز و تورم، اظهار داشت: به نظر می‌آید بانک مرکزی همچنان می‌خواهد شاخص تورمی را با نرخ ارز مرتبط  و با یک سیستم ارزی، تورم را کنترل کند.

قوام افزود: ممکن است بانک مرکزی به صورت اعلام نشده‌ای تمایل داشته باشد نرخ ۳۸۰۰ حفظ شود ولی آنچه که مسلم است قطعا بانک مرکزی اجازه نخواهد داد، این افزایش روند صعودی به خود گیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ