کد خبر: ۵۶۱۱۹
۰:۰ - ۱۳۹۶/۵/۱۱

فراخوان تشکیل کانون سهامداران حقیقی برای برگزاری اولین مجمع
یک فعال بازار سرمایه خبر داد:

فراخوان تشکیل کانون سهامداران حقیقی برای برگزاری اولین مجمع

یک فعال بازار سرمایه با اعلام برگزاری دو جلسه برای تهیه اساسنامه کانون سهامداران حقیقی، از فراخوان سهامداران حقیقی برای برگزاری اولین مجمع رسمی بعد از طی مراحل قانونی و اداری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی تاسیس و راه اندازی کانون سهامداران حقیقی از اوایل دهه 80 مطرح ولی تاکنون به فرجامی نرسیده که از قرار معلوم ، عده ایی از فعالان بازار با تغییر و تحولاتی ، پیگیر این خواسته شده اند.

در این رابطه علیرضا نجفی یکی از این فعالان با اعلام برگزاری دو جلسه و جمع بندی و دریافت نقطه نظرات اهالی بازار برای تهیه اساسنامه کانون سهامداران حقیقی بازار سرمایه ، از فراخوان سهامداران حقیقی برای برگزاری اولین مجمع رسمی بعد از طی مراحل قانونی و اداری خبر داده است.

وی با ارایه مطلبی اعلام کرد: همزمان با شکل گیری جوامع شهری و گسترش فضای کسب و کار نیاز به ایجاد سندیکاها و نهادهای مردم نهاد درکشورهای پیشرو در صنعت و سرمایه داری به منظور دفاع از حقوق کارگری در مواقع بروز اختلافات با کارفرما وتصمیم‌گیران احساس می شد. از این رو اولین سازمان های صنفی در قرن ۱۹ میلادی در انگلستان ،فرانسه و ایالات متحده آمریکا تشکیل و با تکامل و رشد جامعه سرمایه داری سندیکاها به سازمان‌هایی دائمی و پر اهمیت بدل شدند.

در ایران نیز اولین سازمان های صنفی مردم نهاد در سال ۱۲۸۴ شمسی تاسیس و در دوران استبداد رضاخان نیز علی رغم تمام مخالفت هایی که با آزادی و استقلال کشور انجام می‌گرفت به کار خود ادامه دادند تا جایی که اصناف نقش پررنگی را در وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ ایفا کردند .

هم اینک نیز تمام مشاغل و کسب و کارهای مختلف اعم از دولتی و خصوصی دارای یک انجمن صنفی به منظور رسیدگی به درخواست ها و پیگیری شکایات، تخلفات و مشکلات اعضا هستند.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهران نیز در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک موسسه غیردولتی با عضویت شرکت های کارگزاری و تشکیل مجمع عمومی به ثبت رسید و فعالیت‌های خود را مطابق بند ۵ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار برای حسن انجام وظایف و انتظام بخشیدن به روابط بین اعضا و کارگزاری ها به طور رسمی آغاز کرد.

با توجه به نوع اعضا این کانون و همچنین موضوع فعالیت و اهداف موجود در اساسنامه طی سال هایی که از عمر آن می گذرد مسئله بسیار مهم می نادیده گرفته شده و آن نبود قوانین و سازو کار حمایتی از سهامداران حقیقی در اساسنامه کانون است که در واقع نبض تپنده و عامل بقای بازار سرمایه هستند.

فقدان یک سازمان صنفی مردم نهاد در بازار سرمایه باعث سردرگمی سهامداران حقیقی در هنگام مواجهه با مشکلات، تخلفات و بعضاً اجحافی که از سمت ناشرین و سهامداران حقوقی بر آنها وارد می‌شود شده است. اتفاقاتی دردناک هکه طی چند ساله اخیر و به خصوص یکی دو سال گذشته در بازار سهام رخ داده و آسیب و ضرر اصلی را بر پیکره سهامدار جزء وارد کرده و بعضا باعث ورشکستگی های مالی و بروز بیماری‌های جسمانی و روحی شده  نمونه ای از این دست است.

نبود یک متولیه مستقل به منظور پیگیری جهت ثبت تخلف و شکایات و رسیدگی به آنها و همچنین پاسخ خواهی از ارگان مربوطه سبب شکل‌گیری تجمعات ،ناهنجاری‌ها و بعضی اعتراض‌های فیزیکی در داخل تالار شیشه ای حافظ شده است که به لحاظ اجتماعی و فرهنگی آثار سوئی برای جامعه سهامداری و سازمان بورس در بر خواهد داشت و باعث ایجاد بی اعتمادی سرمایه گذاران جدید حقیقی برای ورود به بازار خواهد شد.

از این رو اتفاقات و مشکلات قوق و نیازهای جامعه سهامداری سبب گردید تا عده ای از فعالین بازار سرمایه بصورت خودجوش وداوطلبانه اقدام به چاره جویی و هم اندیشی به منظور حل این مشکل کرده و با فراخوان صاحبان فن و تجربه در این عرصه دو جلسه هم اندیشی و هماهنگی به منظور جمع بندی و دریافت نقطه نظرات اهالی بازار برای تهیه اساسنامه کانون سهامداران حقیقی بازار سرمایه برگزار کرده اند تا در چارچوبی کاملاً قانونی و طی مسیر حقوقی اساسنامه ای جامع و در برگیرنده تمام مشکلات و نواقص موجود برای حمایت از حقوق سهامداران حقیقی شکل گیرد.

بدیهی است که پس از طی مراحل قانونی و اداری اساسنامه اولیه مجددا در میان فعالین و اهالی بازار به شور گذاشته شود تا در نهایت با انجام فراخوان عمومی و دعوت از تمام سهامداران حقیقی و برگزاری اولین مجمع رسمی کانونی قدرتمند و پاسخگو شکل گیرد.

 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ