کد خبر: ۵۶۲۹۶
۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۵/۱۸

تحلیلی عجیب از بازدهی دومین عرضه اولیه و مهمترین چالش
سه کارشناس اعلام کردند:

تحلیلی عجیب از بازدهی دومین عرضه اولیه و مهمترین چالش "اوان"

دو کارشناس درباره عرضه اولیه امروز۱۰درصد مبین وان کیش در تحلیلی عجیب حداقل بازدهی این شرکت را ۱۰۰ درصد برآورد کردند. یک کارشناس هم مهمترین چالش دومین شرکت جدید را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق اعلام قبلی، امروز چهارشنبه 10 درصد سهام شرکت مبین وان کیش در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه و طی آن 10 میلیون سهم به روش ثبت سفارش به عموم واگذار می شود تا دومین شرکت جدید سال ( بعد از به پرداخت ملت) وارد بازار سهام شود.

در عرضه اولیه "اوان" محدوده قیمتی هر سهم برای کشف قیمت 340 تا 347 تومان و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی 450 سهم تعیین شده است.

در این رابطه مجتبی ابوالحسنی و سمیه بهره مند از واحد تحلیل و مشاوره سرمایه گذاری کارگزاری آراد ایرانیان با تحلیل جامع این شرکت 10 میلیارد تومانی، در برآوردی عجیب اعلام کردند: حداکثر سهامی که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند خریداری نماید 450 سهم است که بر این اساس تعداد کدهایی که می توانند سهام را خریداری کنند 22.222 کد است که در صورت افزایش تعداد کاربران سهمیه تخصیص یافته هر کد کمتر از 450 سهم خواهد شد.

برای مثال در صورتی که 50 هزار نفر در عرضه اولیه شرکت نمایند به هر کد 200 عدد سهم خواهد رسید. قیمت عرضه در بازده قیمتی 340 تا 347 تومان خواهد بود با توجه به موارد بررسی شده سهم در آستانه قیمت (347 تومان) با افزایش تقاضا همراه می شود و پی ای سهم برابر با 6.5 مرتبه خواهد شد در نتیجه انتظار می رود سهم با رشد قابل ملاحضه ای همراه باشد و حداقل بازدهی 100 درصدی را به سهامداران بدهد.

اگر قیمت کشف شده برای این سهم 347 تومان باشد برای هر کد معاملاتی در حدود 70 هزار تومان نیاز به نقدینگی است.

همچنین محسن عباسی مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر درمطلبی با عنوان "مهم ترین چالش پیش روی اوان چیست؟" اعلام کرد: شرکت برای سال 96 سودی معادل 533 ریال به ازاء هر سهم برآورد کرده که نسبت به 12 ماهه 95 ( یعنی 443 ریال) افزایش 25 درصدی دارد.

در 3 ماهه نخست امسال 145 ریال ( معادل 27 درصد بودجه) از سود برآوردی پوشش داده شده و این در حالی است که در بهار 95 شرکت صرفا 70 ریال سود سود ساخته بود.

درآمد قریب به 97 درصد قراردادهای شرکت از محل VAS (خدمات ارزش افزوده) تلفن همراه از شرکت همراه اول است و در واقع مابقی منابع درآمدی اوان، نقش خاصی در سود و زیان شرکت ندارند. از مدت این قرارداد 5 ساله کمتر از 3 سال زمان باقی است.

خدمات ارزش افزوده پیامکی (VAS) ، سرویس IVR (8*) ، سرویس آموزش الکترونیک، خدمات مدیا وایفای و سرویس استریمینگ صوت و تصویر از مهم ترین بخش های درآمدی شرکت محسوب می شوند.

قیمت 340 تومانی در نظر گرفته شده برای این سهم در عرضه اولیه با توجه به EPS  533 ریالی آن، بیانگر P/E 6.5 واحدی است. این در حالی است که در رابطه با سهم هم گروه اوان – یعنی اپرداز – p/e زمان عرضه اولیه معادل 5 بوده و هم اکنون 14 واحد است.

اگرچه شرکت در تلاش برای سوئیچ کردن خدمات و درآمدهای خود از 2g , 3g  به سمت LTE  است، ولی در این میان چند رقیب مهم در کنار شرکت وجود دارد که رقابت بر سر سهم بازار این حوزه در میان رقبا در سال 96 حساس تر نیز شده است.

حوزه فعالیت شرکت کمی ریسکی است ولی در مجموع با توجه به قیمت عرضه و شرایط صنعت می توان نسبت به رشد سهم حداقل برای یک دوره کوتاه مدت کاملا امیدوار بود.

اگرچه به گفته مسئولان شرکت، اوان در ماه های آتی تعدیل مثبت سود نخواهد داشت ولی باید دید با تغییر گرایش بازار هدف – از سمت 2G   و 3G  به سمت LTE – که سال گذشته تاحدودی شرکت را با مشکل مواجه کرده بود امسال اوان می تواند سهم بازار خود را در این حوزه حفظ نماید یا خیر.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ