کد خبر: ۵۶۳۵۱
۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۵/۲۱

نرخ سود بانکی طبق قانون باید با تورم سازگاری داشته باشد
نماینده ادوار مجلس :

نرخ سود بانکی طبق قانون باید با تورم سازگاری داشته باشد

نماینده ادوار مجلس گفت: براساس قانون، نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم سازگاری داشته باشد اما تاکید صرف روی این مولفه و عدم توجه به سایر مولفه های اقتصادی نقش دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، الیاس نادران با بیان اینکه مسائل اقتصادی باهم مرتبط هستند و اقتصاد زیرمجموعه از کل سیستم اجتماعی است،  درخصوص کاهش نرخ سود بانکی به خانه ملت گفت: عدم نگاه سیستمی به کلیه مولفه های موثر در اقتصاد، باعث می شود تصمیم گیری در یک جزء اقتصاد منجر به برهم خوردن تعادل ها شود، بطور مثال با تاکید روی کاهش نرخ سود بانکی،نمی توان بازار کار یا بازار سرمایه را تنظیم نکرد یا مشکلات نهادی در نظر گرفته نشود.

وی افزود: باید در نظر داشت بازار پول در بین 4 بازار اصلی،بازاری فوق العاده مهم و تاثیرگذار است اما به دلیل وجود موانع نهادی در اخذ تسهیلات، ارائه وام بانکی و گردش مالی،بازارهای موازی غیررسمی نسبت به بازارهای رسمی درست شده که هر چه فشار روی بازارهای رسمی اعمال شود به تاثیر مستقیم در بازارهای غیررسمی نیز منجر می شود و این موضوع می تواند در دوره های مختلف شامل بازارهایی مانند طلا، ارز، خودرو،مسکن و حتی بازارهای پولی غیررسمی باشد.

نادران اظهار داشت: یک نرخ سود بانکی از سوی دولت، شورای پول و اعتبار یا مجمع عمومی بانک ها اعلام می شود اما در بازار یک نرخ دیگر وجود دارد که برای اصلاح این مسائل باید به مجموعه مولفه ها توجه شود.

وی با بیان اینکه از گذشته این موضوع مطرح بوده که اقتصاد باید یک ستاد فرماندهی داشته باشد،گفت: لزوم فرماندهی در اقتصاد بیانگر این است اجزای اقتصاد در دولت مانند وزارتخانه های صنعت،اقتصاد، جهادکشاورزی، نفت، نیرو،بانک مرکزی،سازمان برنامه و بودجه و  کلیه دستگاه هایی که روی بازارهای اقتصادی تاثیرگذار هستند، باید هماهنگ باشند.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: کارآمدی و شفافیت دو مولفه بسیار مهم در اقتصاد است که می تواند در ارتقای سلامت و رشد اقتصادی و همچنین در روان سازی فعالیت های اقتصادی، بهبود محیط کسب و کار و در بازارها تاثیرگذار باشد.

نادران افزود: براساس قانون، نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم سازگاری داشته باشد اما تاکید صرف روی مولفه مذکور و عدم توجه به سایر مولفه های اقتصادی در بازارهای مختلف، حتما باعث می شود از کارآمدی و تاثیرگذاری موضوع متناسب شدن نرخ سود بانکی با تورم کاسته شود.

وی عنوان کرد: زمانی واقعی شدن نرخ سود بانکی تاثیرگذار می شود و بانک ها برای پس انداز کننده و تسهیلات گیرنده اصطلاحا دوبرگی عمل نمی کنند که سایر موانع نهادی در اقتصاد برطرف شود و سایر بازارها نیز با اقدامات مذکور هماهنگ شود که البته انجام این مهم وظیفه دولت و ستاد فرماندهی اقتصادی است که باید کار را مدیریت کند.نباید در دولت وزیر در سایه داشت،اینگونه نباشد که اشخاصی بصورت غیرشفاف در اقتصاد تاثیرگذار باشند اما مسئولیت کارها را نپذیرند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ