کد خبر: ۵۶۳۷۱
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۵/۲۱

توکلی هم از کرباسیان حمایت کرد/ ۳ دلیل انتخاب رییس گمرک برای وزارت اقتصاد

توکلی هم از کرباسیان حمایت کرد/ ۳ دلیل انتخاب رییس گمرک برای وزارت اقتصاد

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دلایل انتخاب رییس گمرک برای وزارت اقتصاد گفت: وقتی می‌بینیم قرار است به‌ جای کرباسیان گزینه‌های وفادار به صندوق بین المللی پول روی کار بیایند، بهتر است به وی رضایت دهیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد توکلی با اشاره به معرفی مسعود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد به مجلس به تسنیم گفت: تحصیلات دانشگاهی گزینه معرفی‌شده به مجلس در رشته اقتصاد نبوده و در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده است. هرچند این موضوع یک نقطه ضعف برای گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد محسوب می‌شود اما به چند دلیل می‌توان حضور وی در وزارت اقتصاد را پذیرفت.

وی افزود: اول آنکه کرباسیان یک مدیر اجرایی با سابقه است و در مسائل وزارت اقتصاد و دارایی از جمله گمرک تجربیات زیادی دارد. از سوی دیگر  به نظر می‌رسد در شرایط کنونی کسی که از نظریه های اقتصادی دور و ادعای نظریه‌پردازی ندارد فرد مناسب تری  برای راهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر ایشان به‌عنوان وزیر اقتصاد پذیرفته نشود اسامی افراد جایگزینی که خود را صاحب نگاه اقتصادی خاص می‌دانند، مطرح شده است. فعالیت صاحبان این‌دست نگاه ها که در طول سال های گذشته مدیریت کلان اقتصاد را در دست داشته اند با منافع اقتصادی و قانون اساسی در تضاد بوده است.

توکلی با بیان اینکه در طول سال های بعد از جنگ همواره اقتصاددانانی بر سر کار آمده‌اند که نگاه و منش اقتصادی آنها با اقتصاد ملی سازگار نبوده، گفت:  یکی از دلایل ناکارآمدی اقتصاد ملی استفاده از همین نگاه های مبتنی بر صندوق بین‌المللی پول بوده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که با رأی نیاوردن کرباسیان، این دسته از اقتصاددانان به‌عنوان گزینه وزارت اقتصاد مطرح می‌شوند بهتر است نمایندگان مجلس وی را که یک مدیر اجرایی قوی است، انتخاب کنند.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به سابقه فعالیت کرباسیان در گمرک گفت: وی در مبارزه با فساد عملکرد مطلوبی داشته و با راه‌اندازی سامانه گمرک به‌وسیله گروهی از جوانان انقلابی توانسته تا حدودی  سالم‌سازی را عملیاتی کند.

توکلی ادامه داد: اگر کرباسیان به وزارت اقتصاد راه یابد این گروه فنی می‌تواند طرح ها را در سازمان مالیاتی و بانک ها نیز پیاده کنند. از سوی دیگر ضعف اقتصاددان نبودن کرباسیان با استفاده از به‌کارگیری این جوانان فاضل برطرف می‌شود.

وی به موضوع مقایسه کرباسیان و محمدخان که هر دو از گمرک به وزارت اقتصاد آمدند، اشاره کرد و گفت: مشکل تورم 48درصدی سال 74 به این دلیل نبود که محمدخان اقتصاد نمی‌دانست بلکه وی سطح سواد اقتصادی‌ پایین داشت.یکی دیگر از دلایل بروز ابرتورم سال 74 اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی دیکته‌شده از سوی صندوق بین المللی پول بود. محمدخان با اجرای این سیاستها همراهی کرد و در نتیجه تورم 48درصدی در آن سال ها بر اقتصاد تحمیل شد.

توکلی اظهار داشت: بعد از وقوع این تورم بزرگ و استیصال وزیر وقت اقتصاد، شرافت که به‌عنوان مخالف سیاست های مرحوم هاشمی شناخته شده بود، با اصرار محمد خان با پست قائم‌مقامی وارد وزارت اقتصاد شد و با اعمال سیاست های تثبیت،تورم را ظرف یکسال به  نرخ 23 درصد بازگرداند.وقتی می‌بینیم قرار است به‌ جای کرباسیان گزینه‌های وفادار به صندوق بین المللی پول روی کار بیایند، بهتر است به وی رضایت دهیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ