کد خبر: ۵۶۳۹۵
۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۵/۲۲

شریعتمداری: اگر وزیر شوم در شورای پول و اعتبار داد می‌زنم

شریعتمداری: اگر وزیر شوم در شورای پول و اعتبار داد می‌زنم

وزیر پیشنهادی صنعت با اعلام برنامه جلوگیری از سیاست تنبیه صادرات و تشویق واردات گفت: اگر وزیر شوم می‌روم و در شورای پول و اعتبار داد می‌زنم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری عصر دیروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی با اشاره به برنامه‌های مدنظر اظهار داشت: اشتغالزایی صنعتی در گذشته از سوی مسئولان ابراز و استراتژی توسعه صنعتی نوشته شده اما در مقام عمل اقدامات عملی مناسبی صورت نگرفته و کتاب توسعه استراتژیک صنعتی تنها تحویل نفر بعدی شده که امیدوارم در صورت انتخاب به عنوان وزیر این اتفاق  رخ ندهد.

وی افزود: اسناد بالادستی فراوانی داریم. امضا برخی از قوانین هنوز خشک نشده و در مجلس در حال چرخ است.سیاست های کلی نظام در صنعت مشخص شده و همچنین اسناد قانون برنامه ششم نوشته شده و من نیز به همان اسناد بالادستی توجه خواهم کرد.

 جلوگیری از سیاست تنبیه صادرات و تشویق واردات

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نرخ ارز تصریح کرد: نمی‌خو اهیم به سیاست تنبیه صادرات و تشویق واردات ادامه دهیم.6 کشور اول دنیا در صادرات در عین حال بزرگترین وارد کنندگان هستند و تراز تجاری نزدیکی دارند بنابراین نگاه ما نسبت به واردات منفی نیست.

شریعتمداری ادامه داد: باید در اقتصاد دوره‌ای طی کنیم که در آن از صنایع نوزاد حمایت شود اما در تمام دنیا تولید به صورت رقابتی انجام می‌شود و در این صورت است که می‌توان تولیدی پایدار داشت. کنترل کردن نرخ ارز مانند فنری است که آن را متراکم می‌کند و اگر این فنر باز شود و بپرد دیگر نمی‌توانیم مشکلات آن را حل و فصل کنیم هرچند که برخی ادعایی غیر از این دارند.

به گفته وی یکی از الزامات توسعه صادرات غیرنفتی نرخ ارز است و عوامل دیگری نیز در این ارتباط تاثیرگذارند اما این امر یکی از عوامل ضروری به حساب می‌آید.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا در ویتنام و سنگاپور همه چیز تولید می‌شود و برندهای مختلف دنیا هستند؟ باید تحقیق شود عوامل بازدارنده در ایران چیست تا برداشته شود. در این شرایط صادارت نیز بهتر می‌شود. چرا در کشورمان این همه پوشاک حامی آمریکا وجود دارد این پوشاک از کجا وارد می شود؟

شریعتمداری ادامه داد: اگر تولید در ایران مشکلات مختلفی بیاورد و عملا نتواند خود را نوسازی کند باید بخشی از یارانه‌های نقدی را برای نوسازی بنگاه‌های صنعتی اختصاص دهیم وگرنه صنعت عقب مانده نمی‌تواند خودرا به روز کند. با طرح فوری و ضربتی نیز مخالفتی ندارم و از این طرح ها نیز برای بهبود شرایط تولید می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: درگذشته به زندان قصر رفتیم و در آنجا افرادی را دیدیم که به خاطر اینکه نتوانسته بودند ارز را از کشورهای دیگر مانند روسیه و قفقاز به ایران بیاورند و با مافیای آنجا برخورد کرده بودند به عنوان قاچاقی ارز شناخته شده و در زاندن بودند.

وی افزود: در آن زمان به کمک دستگاه قضا بخشی از مسائل آنها را حل و فصل کردیم. ممکن است برخی از آنها کلاهبردار بوده باشند اما این اتاق است که می‌تواند تعیین کنند چه کسانی کار تولیدی کرده‌اند و آنها را از متخلفین تمیز دهند.

وزارت صنعت کوچک تر می شود

شریعتمداری با اشاره به لزوم کوچک‌سازی در وزارت صنعت گفت: در زمان مسئولیتم در وزارتخانه کارمندان را کاهش دادیم و به 13 هزار نفر رساندیم و امروز به 8 هزار نفر رسیده که دوباره باید کاهش یابد.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد گفت: جذب سرمایه‌گذاری های خارجی تنها با یک سازمان جذب سرمایه‌های خارجی که در وزارت اقتصاد قرار دارد قابل حل و فصل نیست.

تاکید بر استفاده از کارت های اعتباری

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری با اشاره به لزوم ایجاد کارتهای اعتباری در ایران مانند سایر کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا گفت: در برخی از کشورها افراد با کار اعتباری زندگی می‌کنند. در این شرایط برای اقتصاد کشور نیز تقاضا ایجاد می‌شود. ما که نباید بیاییم دوباره چرخ را کشف کنیم بلکه ما نیز می‌توانیم کارتهای اعتباری مانند سایر کشورها داشته باشیم.

شریعتمداری با انتقاد از وضعیت بازاریابی کالا و خدمات ایرانی در سایر کشورها گفت: با 20 نفر رایزن ایرانی در سایر کشورها نمی‌توانیم که کاری از پیش ببریم.

وی با بیان اینکه آمایش سرزمین تنها برای بخش کشاورزی نیست گفت: در بخش صنعیت نیز باید از این مهم بهره برد و باید مشخص شود که صنایع کجا باید مستقر شوند و به مناطق محروم توجه بیشتری شود. نمی‌توانیم از سیخ تا هواپیما را در داخل کشورمان تولید کنیم و باید به مزیت رقابتی و نیستی تولید کالا در کشور توجه کنیم. هرچند که تا به امروز صحبت‌های زیادی شده است و ما خسته‌ شدیم اما باید به تحقق این امر جامعه عمل بپوشانیم

اگر وزیر شوم در شورای پول و اعتبار داد می‌زنم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به اقدامات خود در صورت تصدی مسئولیت در دولت آینده گفت: اگر بنده مسئولیت بگیرم به شورای پول و اعتبار می‌روم و فریاد می‌‌زنم که باید همکاری کنید (همکاری با بخش خصوصی). شما (فعالین اتاق بازرگانی) متولیان بخش غیردولتی در ایران هستید و شما باید آثار حضور خود را در مجلس قانونگذاری و سایر امور بیشتر از امروز ظاهر کنید.

شریعتمداری ادامه داد: سال 76 که وزیر شدم هزار میلیارد تومان مشوق صادرات آوردم و 4 درصد مابه‌التفاوت به همه صادر کنندگان دادیم تا بتوانند در بازارهای صادرات و بین‌المللی حضور داشته باشند؛ صندوق ضمانت صادرات نیز در آن زمان جایگاهش مشخص شد اما یک دوره‌ای رها شد. رشد 8 درصدی اقتصاد که در گذشته داشتیم یعنی بیچاره شدن فعالین اقتصادی و جبران آن به آسانی قابل انجام نیست.

وی گفت: واردات کالاهای مصرفی صنایع و حتی کالاهای آماده برای ایجاد رقابت با تولید داخلی را رد نمی‌کنم. اگر ایراد شدیدی در تولید کالایی داشته باشیم در یک برنامه زمانبندی شده آن تولید کننده مکلف است آن ایرادات را برطرف کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ