کد خبر: ۵۶۴۷۷
۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۵/۲۴

سیستم حمل و نقل از جاده به ریل منتقل می شود
وزیر پیشنهادی راه:

سیستم حمل و نقل از جاده به ریل منتقل می شود

وزیر پیشنهادی راه گفت: برای مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا وکاهش ترافیک و افزایش ایمنی، حمل و نقل را از جاده به ریل منتقل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، عباس آخوندی دیروز در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دو مقوله حمل و نقل و شهرسازی در کشور ما خودرو محور است و زمانی که نظام خودرو محور حاکم باشد، نتیجه آن تنزل کیفیت زندگی و دشواری در امکان جابه جایی و حرکت می شود.

وی با بیان اینکه سرعت رشد خودرو بیش از سرعت احداث آزادراه است افزود: مخالف تولید خودرو نیستیم اما نیازمند طرح ملی هستیم که بتواند مشکل شهرسازی و حمل و نقل را حل کند.تمامی خودروها در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب 1.7 میلیون بوده که در حال حاضر به 20 میلیون دستگاه رسیده، درحالی که جاده ها 10 برابر نشده و پیش بینی می شود در 10 سال آینده این تعداد خودرو به 35 میلیون دستگاه برسد.

این وزیر پیشنهادی با بیان اینکه در کلان شهر تهران سالانه 700 میلیون نفر بین تهران و حومه و برعکس در سفر هستند، گفت: این عدد بسیار سرسام آور است و در حوزه کلان شهرها نیز با کمی نوسان تکرار می شود.تمام این سفر ها با خودرو انجام می شود،این به معنای اتلاف وقت افزایش حجم ترافیک، عدم ایمنی، مصرف انرژی و آلودگی هوا است.

آخوندی تأکید کرد: برنامه ما این است که باید حمل و نقل را از جاده به ریل انتقال دهیم به گونه ای که به جایی برسیم استفاده از حمل و نقل ریلی وارد زندگی مردم شود به طوری که اولین انتخاب آن ها پس از خروج از منزل انتخاب حمل و نقل ریلی به جای حمل و نقل خودرویی باشد که این اتفاقی بسیار دشوار است.

وی افزود: باید سفرهای طولانی و تکرار شونده را از خودرو به ریل منتقل کرده و استفاده از جاده را تنها برای سفرهایی کوتاه و غیرتکرار شونده بگذاریم که این مهم نیازمند تغییر در مدل حمل و نقل است که در این زمینه مقدمات آن را فراهم کرده و این طرح را در دو شورای عالی شهرسازی و ترابری به تصویب رسانده ایم.

وزیر پیشنهادی راه تصریح کرد: باید به جایی برسیم که پشت هر اسکله در بنادر نیز ریل وجود داشته باشد و باری که از کشتی تخلیه می شود به جای خودرو با قطار حمل شود این کاری است که در تمام دنیا در حال انجام است اما باید الگوی ذهنی را تغییر دهیم که این نیازمند سرمایه گذاری است.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر 200 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی داریم، افزود: این در حالی است که 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که در حال رسیدن به 13 هزار کیلومتر است که البته باز هم با میزان جاده ها تناسب ندارد.حل معضل آلودگی هوا در تهران راهی به جز انتقال حمل و نقل خودرویی به ریلی ندارد.

وی با بیان اینکه منابعی برای توسعه حمل و نقل ریلی در برنامه ششم پیش بینی شده، ادامه داد: 190 هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شده اما مشخص است که گنجاندن آن در بودجه امکان پذیر نیست از این رو باید به دنبال منابع بین المللی بود که مجلس نیز اجازه فاینانس داده و با استفاده از این روش در بعضی از محورها قطارهایی را راه اندازی کردیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ