کد خبر: ۵۶۴۸۵
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۵/۲۴

تخلف در نرخ سود سپرده به بانک‎ دولتی رفاه رسید

تخلف در نرخ سود سپرده به بانک‎ دولتی رفاه رسید

بانک های دولتی باید پیشتاز اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار درخصوص سود روزشمار و بی‌‌ضابطه باشند اما در رقابت سودی نظام بانکی، کماکان حضوری فعال دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طی بررسی های خبرنگاران تسنیم، در ماه های اخیر بار دیگر رقابت سودی بانک ها اوج گرفته و موجب شده تا برخی از بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی نرخ سود روزشمار را به 22 درصد برسانند. این درحالی است که براساس مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی نرخ سود روزشمار در بانک‌ها باید 10درصد باشد نه 22 درصد!

برای چندمین بار است که بانک‌های خصوصی و البته دولتی از مصوبات سودی شورای پول و اعتبار تخطی کرده و سودها را فراتر از مصوبات بالا برده‌اند. مشاهدات میدانی از شعب این بانک‌ها نشان می دهد سود سپرده‌های روزشمار از 20 تا 26 درصد محاسبه می‌شود، این روال البته در مؤسسات اعتباری هم ادامه دارد ولی با نرخ‌های بالاتر!

نکته مهم در رقابت سودی این روزهای نظام بانکی حضور فعال بانک های دولتی است، دولتی هایی که انتظار می رود پیشتاز اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار و گوش به فرمان بانک مرکزی باشند.

البته بانک های دولتی بخاطر حفظ سپرده ها مجبور به حضور در این رقابت هستند چراکه در فضای فعلی و با وجود نرخ های سود بالا در بانک های خصوصی و موسسات اعتباری سپرده گذاران ترجیح میدهند پول را در این بخش ها سپرده گذاری کنند تا سود بیشتری به جیب بزنند.

در این بین برخی بانک های دولتی با ترفندهایی در تلاش برای جذب سپرده و البته حفظ سپرده های قبلی هستند. بانک رفاه کارگران برای این منظور تبلیغ سود 20 درصدی سپرده ها را می کند.این بانک با راه اندازی صندوق ویژه ای در بورس، اقدام به جذب سپرده و پرداخت سود 20 درصدی به سپرده گذاران می کند.

یکی ازکارمندان این بانک گفت: در صندوق نگین پول مشتری به جای بانک در بورس سپرده گذاری می شود که در هر ماه سود 18 درصد به صورت قطعی برای مشتری لحاظ می شود ولی معمولا این سود تا 21 درصد هم می رسد.

یکی دیگر از کارمندان این بانک در شعبه دیگری نیز گفت: البته در این بانک اوراق بانک مرکزی که سررسید آن بهمن ماه است نیز با سود 20 درصد توزیع می شود. یعنی تا بهمن ماه به دارندگان این اوراق ماهانه 20 درصد سود قطعی پرداخت می کنیم.

فعالیت بانک ها در قالب صندوق های سرمایه گذاری درحالی ادامه دارد که رئیس کل بانک مرکزی قبلاً از برنامه این بانک برای برخورد با سود روزشمار و بی‌‌ضابطه صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها خبر داده بود.

اقدام بانک ها برای افزایش نرخ سود درحالی زیر سایه نظارت بانک مرکزی ادامه دارد که مسئولان ارشد نظام بانکی و دولت مخالفت جدی را با افزایش نرخ سود صریحاً اعلام کرده و گفته بودند باید نرخ سود کم شود!

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ