کد خبر: ۵۶۵۵۰
۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۵/۲۶

جزییات قول مهم زنگنه به روحانی مشخص شد

جزییات قول مهم زنگنه به روحانی مشخص شد

مشاور وزیر نفت جزییات قول زنگنه به روحانی و در مورد ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام و صادرات روزانه یک میلیون بشکه تا سال ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، یکی از نکاتی که ریاست‌جمهوری در جلسه دفاع از کابینه پیشنهادی دولت به آن اشاره کرد، قول زنگنه، وزیر پیشنهادی نفت درباره اتصال لوله نفت به «جاسک» بود.

پروژه‌ای که قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی برسد و توانایی ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را دارد و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را تضمین می‌کند.

شرکت پایانه‌های نفتی ایران مطالعات مفهومی و مقدماتی طرح استراتژیک احداث پایانه نفت و گاز در غرب شهرستان جاسک را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در دست بررسی و اقدام قرار داد. پایانه نفتی جاسک، دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران است که پرونده آن در دولت یازدهم گشوده شد و قرار است تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی برسد.

با اجرای پروژه‌های نفتی در بندر جاسک، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت سنگین از منطقه گوره به منطقه جاسک در استان هرمزگان، پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت دو میلیون تن و ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام امکان‌پذیر خواهد شد.

به گفته مرتضی کرمی، قائم‌مقام مجری طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره- جاسک و مخازن و تأسیسات نفتی جاسک، قرارداد مشاور طراحی بنیادی که در فروردین‌ ۱۳۹۵ نافذ شده است که شامل خدمات طراحی بنیادی خطوط لوله و ایستگاه‌ها، نقشه‌برداری، ژئوتکنیک، پدافند غیرعامل، مطالعات برق، مطالعات و اخذ مجوزهای زیست‌محیطی و میراث فرهنگی می‌شود.نقشه‌برداری هوایی، نقشه‌های زمینی، پلان پروفایل‌ها، گمانه‌های زمین‌شناسی، ژئوتکنیک مسیر، مطالعات برق مورد نیاز ایستگاه‌ها انجام و مطالعات زیست‌محیطی در حال اخذ مجوزهای لازم است.

به گفته وی، براساس راهبرد تدوین‌شده برای اجرای این طرح، خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک به چهار گستره تقسیم شده است. مبدأ این خط در منطقه گوره شهرستان گناوه از استان بوشهر و مقصد این خط لوله هزار‌کیلومتری، منطقه جاسک در شرق استان هرمزگان است. مطالعات طراحی بنیادی ۳۰۰ کیلومتر ابتدای این خط در مرحله اول از سوی مشاور تکمیل و اسناد مناقصه آماده ارائه به پیمانکاران تأیید‌صلاحیت‌شده برای دریافت پیشنهادهای مالی است و  اجرای گستره‌های ۲، ۳ و ۴ در مرحله ارزیابی پیمانکاران قرار دارد.

مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث خواهد شد. در سال ۱۳۹۴ بیش از ۲۰ سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کردند که بعد از ارزیابی، هشت سرمایه‌گذار انتخاب شدند و در نهایت چهار سرمایه‌گذار پیشنهاد مالی ارائه کردند که در مرحله پایانی در آینده‌ای نه‌چندان‌دور برنده مشخص خواهد شد.

به موجب قرارداد سرمایه‌گذار متعهد می‌شود مخازن ذخیره را به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه مطابق با استانداردهای وزارت نفت احداث و در یک قرارداد ۱۵‌ساله مخازن را به شرکت ملی نفت ایران اجاره دهد. در پایان مدت ۱۵‌ساله، مالکیت مخازن مذکور به شرکت ملی نفت ایران انتقال خواهد یافت.

به گفته مشاور وزیر نفت، با توجه به روند کنونی برگزاری مناقصه‌ها به نظر می‌رسد در صورت تحویل به‌موقع تجهیزات و انجام پروژه در زمان تعیین‌شده از سوی پیمانکاران، این پروژه زیربنایی تا ۳.۵ سال آینده پایان یابد؛ پروژه‌ای ملی که توان ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت خام را دارد و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت را تضمین می‌کند.

پس از مشخص‌شدن برنده مناقصه، مسیر انجام تشریفات قانونی، بازگشایی LC و ضمانت‌نامه‌های کاری، ارائه طرح مهندسی و در نهایت تأیید کارفرما و تصویب هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، حداقل به شش ماه زمان نیاز خواهد داشت. پروژه احداث دومین پایانه صادراتی نفت خام ایران در جاسک، گذشته از ابعاد بزرگ کاری به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ