کد خبر: ۵۶۶۱۳
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۵/۲۸

تحولی مهم در معاملات آتی/ نحوه جایگزینی سکه طلا با گواهی سپرده کالا
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا خبر داد:

تحولی مهم در معاملات آتی/ نحوه جایگزینی سکه طلا با گواهی سپرده کالا

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالا گفت: برای نخستین بار در معاملات آتی سکه طلا، تحویل سکه به جای تحویل فیزیکی،از طریق گواهی سپرده کالایی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا ناصرپور گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی طلا از اسفند ماه سال ۹۴ در بورس کالا راه‌اندازی شد که افزایش میزان شناخت فعالان بازار از این معاملات ، موجبات توسعه و رشد هرچه بیشتر از این ابزار را فراهم کرد.

وی افزود: در راستای اقدامات توسعه‌ای جهت راه‌اندازی ابزارهای معاملاتی مختلف سکه طلا و لزوم رونق بازار این معاملات و تسهیل در فرایند تحویل قراردادهای آتی سکه طلا، بورس کالا در نظر دارد فرایند تحویل فیزیکی قراردادهای آتی سکه طلا را در سررسید این قراردادها به کمک گواهی سپرده طلا انجام دهد.

این مقام مسئول ادامه داد:دراین فرایند با تبادل اطلاعات فی‌مابین بورس کالا و مدیریت فناوری اطلاعات، در آخرین روز معاملاتی با تطبیق تعداد موقعیت‌های تعهدی باز فروش هر مشتری در معاملات آتی با میزان موجودی دارایی وی در معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا، فهرست فروشندگانی که تعهدات را ایفا کرده اند استخراج شده و انتقال مالکیت گواهی از ایشان به خریدارانی که مبلغ ارزش قرارداد را به حساب عملیاتی واریز کرده اند انجام و پس از آن فرایند تسویه نهایی اجرا می‌شود.

ناصرپور اظهار داشت: به این ترتیب دارندگان موقعیت تعهدی خرید در معاملات آتی در صورت ایفای تعهدات طرفین، صاحب گواهی سپرده سکه طلا خواهند شد که امکان معاملات مجدد آن در بازار گواهی سپرده و یا تحویل گرفتن آن از انبار را خواهند داشت.در حالی که مشتریانی که تعهدات را ایفا نکرده اند تسویه نقدی و مشمول جرایم مطابق با مشخصات قرارداد آتی سکه طلا خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلا از طریق بستر معاملاتی مدیریت فناوری بورس تهران انجام می‌شود، کلیه مشتریان دارای کد معاملاتی قراردادهای آتی، ملزم به داشتن کد بورسی سهامداری نیز هستند که در این خصوص مشتریانی که جدیدا اقدام به اخذ کد در معاملات آتی می کنند باید کد بورسی سهامداری را اخذ کرده باشند تا در هنگام تحویل مدارک به بورس کالا ارائه کنند. در خصوص مشتریانی که از قبل کد آتی دارند نیز ترتیباتی اتخاذ شده تا درسررسید قرارداد آتی دارای کد بورسی سهامداری باشند.

ناصرپور افزود: به منظور اجرای این فرایند، دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی نیز اصلاح شده و هم‌ اکنون در نوبت تصویب در جلسه هیئت مدیره سازمان بورس است که در صورت تصویب این دستورالعمل، بورس کالا در نظر دارد فرایند تحویل قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور سال جاری را بر مبنای فرایند مذکور انجام دهد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ