کد خبر: ۵۷۷۱۵
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۵/۳۱

۶ مزیت عرضه پسته در بورس کالا اعلام شد
توسط نماینده مجلس:

۶ مزیت عرضه پسته در بورس کالا اعلام شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه ۱۷ استان در چرخه کاشت پسته حضور دارند و در گذشته ایران، برند جهانی بازار پسته محسوب می شد، مزیت های عرضه این محصول در بورس کالا را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد انارکی محمدی ضمن اشاره به اینکه ایران در گذشته برند جهانی بازار پسته محسوب می شد به اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر ۱۷ استان در چرخه کاشت پسته حضور دارند و در میان آنها شهرستان رفسنجان و سایر شهرستان های استان کرمان سهم بزرگی در تولید و صادرات پسته در اختیار دارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی همچون تحریم های بین المللی و مسائل مرتبط با صادرات و نقل و انتقال پول، جایگاه را در بازار پسته جهان از دست داده ایم و فعالان این حوزه ضربه سنگینی متحمل شدند.

این نماینده مجلس درمورد عرضه محصولات در تالار کشاورزی بورس کالا و ساماندهی بازار داخلی این محصول گفت: عرضه هر نوع کالایی در بورس کالا اقدام مثبتی است که می تواند به قیمت گذاری شفاف، دقیق و منصفانه کمک کند.این عرضه چند مزیت دیگر نیز دارد، اول اینکه، دست کشورهای مختلف به ویژه افاغنه که محصول پسته را مستقیم از باغداران خریداری کرده و به کشورهای اطراف نظیر عراق و هند صادر می کنند، از بازار پسته کوتاه خواهد شد. مزیت دوم، ساماندهی بازار داخلی و تاثیرگذاری در قیمت های صادراتی آن محصول است زیرا می توان با تقویت صادرات پسته و سایر محصولات ایرانی از بورس کالا، مرجعیت قیمت رسمی جهانی را دوباره پس بگیریم.

حفظ بازارهای صادراتی ایران

انارکی محمدی با اشاره به اینکه صادرات به شیوه سنتی در حال حاضر،وجه پسته ایرانی را در بازار جهانی خراب می کند، ادامه داد: سومین مزیت، ساماندهی چرخه صادراتی پسته است.

به گفته وی، برخورداری از شفافیت اطلاعات خریدار و فروشنده در فرآیند معاملات بر پایه بورس یکی دیگر از مزایای ورود پسته و عرضه آن در تالار کشاورزی این بازار است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع امکان ایجاد یکپارچگی صادرات پسته از طریق عرضه در بورس کالا نیز پرداخت و عنوان کرد: بورس کالا به خرده فروشانی که تاکنون نمی توانستند در امر صادرات وارد شوند، اجازه می دهد با ایجاد یکپارچگی در بازار پسته، محصول خرد را در بورس کالا تجمیع و به سایر نقاط جهان صادر کنند. ضمن اینکه این امر به عرضه مستمر و نیز حفظ بازارهای صادراتی ایران نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

تامین مالی باغداران و کشاورزان از مسیر بورس

انارکی محمدی درخصوص تامین مالی کشاورزان و باغداران به کمک عرضه در بورس کالا و به کارگیری ابزارهای مالی نوین در این بازار گفت: حضور در این بازار دست کشاورز را برای تامین مالی از طریق ابزارهایی نظیر گواهی سپرده کالایی، سلف، سلف موازی و همچنین عرضه فیزیکی باز می گذارد.

وی تاکید کرد: برخی شهرستان ها به دلیل اینکه تک محصولی هستند، در زمان برداشت محصول را به هر قیمتی می فروشند. اما با استفاده از ابزارهای مالی در بورس کالا ضمن تامین مالی بخش کشاورزی، بسیاری از دغدغه های کشاورز و رانت و واسطه گری در بازار مرتفع شده و فضای غیرشفاف را از بین می برد.

افزایش درآمدهای ارزی بخش کشاورزی

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا حمایت می کند، گفت: در کشور ما به دلیل چهار فصل بودن، محصولات کشاورزی و زراعی با تنوع بالایی وجود دارد و در سال جاری مهمترین موضوع در اجرای اقتصاد مقاومتی عملی در بحث کشاورزی مربوط به مباحث بازاریابی است.

انارکی محمدی افزود: با وجود داشتن نمونه های متنوع محصولات کشاورزی در نقاط مختلف، به دلیل عدم بازاریابی موفق و دسترسی به بازارهای جهانی چندان این بخش از اقتصاد توسعه نیافته، اما عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می تواند با انجام اقدامات مربوط به بازاریابی، سهم مطلوبی از اقتصاد را به خود اختصاص دهد و افزایش درآمدهای ارزی را به همراه داشته باشد.

وی درباره نقش ساماندهی بازار پسته در بورس کالا و افزایش سهم بازار کشاورزی از این محل گفت: پسته کالای صادراتی مهمی است که حدود ۹۵ درصد آن صادر می شود و عرضه آن در بازارهای جهانی برای ایران یک برند تلقی می شود. بطوری که سالانه ۱.۲ میلیارد دلار از محل صادرات پسته ارز وارد می شود و این مبلغ معادل نیمی از صادرات محصولات کشاورزی ایران را شامل می شود. از این رو، پذیرش و عرضه پسته در بورس کالا یکی از بزرگترین خدماتی بود که در زمینه توسعه بخش کشاورزی صورت گرفت.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ