کد خبر: ۵۷۷۱۶
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۵/۳۱

کاهش ۳ درصدی استفاده از فیلترشکن طی دو سال گذشته در ایران
رئیس مرکز فضای مجازی خبر داد:

کاهش ۳ درصدی استفاده از فیلترشکن طی دو سال گذشته در ایران

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به آمار ۳ درصدی استفاده از فیلترشکن در ترافیک اینترنت گفت: فهرست سیاه فضای مجازی برای گروه‌های سنی و شخصیت‌های متفاوت باید سطح‌بندی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به وجود دو نگاه فهرست سفید و سیاه در فضای مجازی به ایسنا گفت: برخی ممکن است به امکانات و فعالیت‌ها نگاه سفید داشته باشند مانند کره شمالی که همه فضاها بسته است و تنها یک فهرست خاص مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: اما برخی ممکن است نگاه سیاه داشته باشند بدین معنا که فضای مجازی تنها برای بخشی که نامناسب است، بسته می‌شود که نگاه ایران هم همین است. در کشور ما، نگاه دولت‌هایی که می‌آیند به فهرست سیاه متفاوت است.نگاه دولت کنونی نگاه‌شان به فهرست سیاه این است که اندازه‌ آن حتی‌الامکان کوچک باشد.

این مقام فضای مجازی عنوان کرد: در سالم‌سازی قائل به سطح‌بندی هستیم. اینکه اینترنت برای یک کودک 6 ساله و یک دانشمند و خبرنگار یکی باشد، اشتباه است.ما فیلتر را تنها راه حل نمی‌دانیم، البته فیلتر باید وجود داشته باشد کما این که هیچ کشوری نیست که فیلتر نداشته باشد، اما فهرست سیاه و سفید و سایز آنها مدنظر است.

فیروزآبادی افزود: با تلاش در مرکز ملی برای ساماندهی این فضا، اخیرا نامه‌ای را به دادستانی کل زدیم و از کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه درخواست کردیم برای رسانه‌های بزرگ و دانشگاهیان اینترنت مناسب‌تری ارائه شود.

وی با تاکید بر اقدام برای ساماندهیVPN از طریق مرکز ملی فضای مجازی گفت: استفاده ازVPN مقوله پیچیده‌ای است. بسیاری از نظام‌ها مانند بانک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی، مکاتبات اداری و تعیین هویت از آن استفاده می‌کنند . بنابراین نمی‌توانیم به سهولت نسبت به تعطیلی یا ممنوعیت قانونی VPN صحبت کنیم. به همین دلیل به دنبال این هستیم که این فضا ساماندهی شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: باید نحوه‌ استفاده از VPN توسط ارائه‌دهندگان اینترنت را ساماندهی کرد، به طوری که استفاده از آن ‌برای کسانی که باید استفاده کنند، مشکلی نداشته باشد و در مواردی که به ضرر است، اتفاق نیفتد. ما نمی‌توانیم عوارض VPN منفی را به صفر برسانیم، اما می‌توانیم آن را کاهش دهیم.

فیروزآبادی با اشاره به آمار استفاده از فیلترشکن گفت: طی دو سال گذشته استفاده از فیلترشکن به شدت کاهش یافته و در حال حاضر میزانی که از فیلترشکن استفاده می‌شود، کمتر از 3 درصد ترافیک است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ