کد خبر: ۵۷۸۴۴
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۶/۵

تشریح اقدامات یکساله بانک مرکزی و الزام بانکها به شخصی‌سازی چک‌ها

تشریح اقدامات یکساله بانک مرکزی و الزام بانکها به شخصی‌سازی چک‌ها

بانک مرکزی درحالی اقدامات یک ساله پولی و بانکی را تشریح کرده که الزام بانک ها به شخصی‌سازی چک‌ها تا نیمه شهریور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی به مناسبت هفته دولت اعلام کرد: اخذ مصوبه از شورای پول و اعتبار برای استفاده از امکانات و بسترهای موجود و انجام هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات از دیگر اقدام های انجام شده برای ساماندهی حساب های دولتی قید شده است.

راه اندازی بانکواره به عنوان ابزار پرداخت ایمن الکترونیک برای صدور حواله الکترونیک است،این مهم ابتدا در خزانه داری کل کشور و سپس با مراجعه‌ حضوری همکاران اداره‌ معاملات ریالی در 30خزانه معین استان به بهره‌برداری رسید و منتج به حذف دسته‌چک‌های محل‌های برشمرده و مهاجرت از سیستم سنتی و دستی به سیستم الکترونیکی شد.همچنین قرار است استفاده از این ابزار پرداخت تا هفته‌ ابتدایی شهریور ماه سال جاری به خزانه معین استان‌های باقیمانده نیز تعمیم یابد.

جمع‌آوری حدود 300 فقره دسته چک حساب‌‌های درآمد اختصاصی و درآمد شرکت‌های دولتی به دلیل امکان‌پذیر شدن گزارش‌گیری موارد فوق از یک حساب واحد، راه‌اندازی سامانه‌ی متمرکز قبوض برای جمع‌آوری درآمد دستگاه‌هایی که از طریق صدور قبض مبادرت به دریافت وجوه می کنند از جمله آب، برق و گاز مصرفی، جرایم راهنمایی و رانندگی، امور مالیاتی و ... بدون ایجاد اختلال در فرایندها و روند فعلی سازمان‌های مزبور از دیگر اقدام های انجام شده در یکسال گذشته بوده است.

پرداخت مستقیم حقوق کارکنان دولت توسط بانک مرکزی، شامل حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر با هدف فراهم کردن مقدمه و بستر تأمین نظر رئیس جمهوری مبنی بر ساماندهی کامل پرداخت‌ها به کارکنان قوای سه‌گانه و کسب مجوزهای لازم از هیأت عامل بانک مرکزی برای امکان‌پذیر شدن واریز وجه نقد به حساب‌های دولتی موجود نزد بانک مرکزی نیز در یک سال گذشته عملیاتی شده است.

تکمیل بستر و زیرساخت‌های لازم با هدف تسریع و تدقیق در وصول مستقیم درآمد دستگاه‌های اجرایی به حساب‌های متمرکز درآمدی نزد بانک مرکزی ازجمله ابزار وصول وجه چکاوک به منظور امکان‌پذیر شدن وصول وجه از شعب تمام بانک‌های دارای نسخه‌ی 3 چکاوک، سامانه‌ استعلام شناسه‌ واریز برای کنترل صحت و سقم شناسه و مبلغ واریزی در مبدأ، پایانه فروشگاهی و کارت‌خوان شرکتی با هدف امکان‌پذیر شدن وصول وجه در محل دستگاه اجرایی، کانال وصول وجه اینترنتی با هدف امکان‌پذیر کردن وصول اینترنتی وجوه دولتی و درگاه خودپرداز با هدف افزایش درگاه‌های وصول وجه به تمام درگاه‌های موجود از دیگر اقدام های زیرساختی برای تحقق تمرکز حساب های دولتی در بانک مرکزی بوده است.

در این مدت حدود 800 فقره حساب پرداخت افتتاح شد و خدمات مربوطه به دستگاه‌های صاحب حساب ارائه شده که بهبود و توسعه روال‌ها، رویه‌ها و ایجاد زیرساخت و سامانه‌های متناظر پرداخت برای تکمیل اقدامات پیشین دستاورد آن بوده است.بانک مرکزی با بانک‌های سپه و ملی به عنوان کارگزار بانک مرکزی برای ارائه خدمات شعبه‌ای به دارندگان حساب نزد بانک مرکزی، هماهنگی های لازم را داشته است.

الزام بانک‌ها برای شخصی‌سازی چک‌ها تا نیمه شهریور

بانک مرکزی با برشمردن اقدام های انجام شده برای بهینه سازی و گستره شمول سامانه چکاوک آورده است: تجمیع آمار چک‌های درون بانکی با آمار چک‌های بین‌بانکی سامانه‌ی چکاوک با هدف یکپارچه‌سازی آمار و اطلاعات چک، پایش گزارشات دریافتی از شرکت خدمات انفورماتیک توسط اداره‌ معاملات ریالی بانک مرکزی و ارسال به اداره آمار اقتصادی این بانک به منظور تهیه‌ آمار چک‌های مبادله‌ای در سامانه‌ی چکاوک، انجام اقدامات لازم برای تشکیل هیأت داوری چکاوک از جمله این اقدامات بوده است.

آغاز بهره‌برداری از نسخه‌ 3 سامانه‌ چکاوک با هدف بهره‌مندی از امکانات شعب تمامی بانک‌ها برای واگذاری چک به مقصد حساب‌های موجود نزد بانک مرکزی نیز در یکسال گذشته محقق شد و اکنون در تمامی شعبه بانک پاسارگاد و تجارت امکان‌پذیر شده و به زودی به سایر بانک‌ها نیز تسری می‌یابد.

این بانک با برشمردن اقدام های انجام شده برای راه اندازی سامانه صیاد با هدف صدور یکپارچه چک در شبه بانکی، آورده است: همه بانک ها ملزم شده اند اقدام های لازم را برای شخصی‌سازی چک‌ها براساس شیوه‌نامه‌ی مربوطه تا 15 شهریور ماه جاری انجام دهند.

بر این اساس از 15 اردیبهشت ماه سال آینده، تبادل چک های با طرح قدیم از طریق سامانه چکاوک میسر نیست و وصول وجه این قبیل چک ها تنها با مراجعه مشتری به بانک صادرکننده چک امکان‌پذیر خواهد شد.

در یک سال گذشته طراحی نهایی برگه چک مبتنی بر طرح صیاد انجام شد و این چک ها برای بانک های آینده، سپه، کارآفرین، رفاه کاگران، پاسارگاد و اقتصاد نوین اجرایی شدند.

به استناد تکالیف قانونی مقرر در برنامه‌های پنجم و ششم و احکام دائمی برنامه‌های توسعه مبنی بر انتقال حساب‌های دولتی به بانک مرکزی و با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین ابزار پرداخت دستگاه‌های اجرایی، چک است، اقدام هایی برای تسهیل در هزینه کرد چک توسط ارگان ها به انجام رسیده است.

برای نمونه از ابتدای تیرماه سال جاری، چاپ چک‌های دولتی بر اساس مستندات صیاد و با ویژگی‌های امنیتی ممتاز آغاز شده که به کاهش امکان جعل چک‌های مزبور و به تبع آن، صیانت مضاعف از بیت‌المال منجر می شود.

طراحی و پیاده‌سازی وب‌سرویس الکترونیکی درخواست صدور دسته‌چک برای دستگاه‌های اجرایی و تحویل دسته‌چک‌ها توسط شرکت پست از دیگر اقدام های بانک مرکزی برای بهبود امور بانکی در یکسال گذشته بوده که با هدف حذف مراجعات حضوری نمایندگان سازمان‌ها به این بانک با توجه به ساختار متمرکز و در جهت رعایت مبانی دولت الکترونیک انجام شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ