کد خبر: ۵۷۸۸۰
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۶/۶

دو بازار پول و سرمایه دچار تداخل شده اند/ اثر منفی کاهش دستوری سود بانکی
رییس کمیسیون بودجه مجلس:

دو بازار پول و سرمایه دچار تداخل شده اند/ اثر منفی کاهش دستوری سود بانکی

رییس کمیسیون بودجه مجلس با بیان تداخل دو بازار پول و سرمایه و شکل گیری بازار حاشیه ایی ، اثر منفی کاهش دستوری سود بانکی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا تاجگردون با اشاره به ابلاغیه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی به خانه ملت گفت: این روزها بازار سرمایه و بازار پول دچار تداخل شده و بازارهای حاشیه ای نیز در حال شکل گیری هستند. به ویژه با توجه به استفاده دولت از مکانیزم اسناد خزانه و اوراق مالی که از سال گذشته شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه هماهنگی مناسبی بین بازار سرمایه  پول و بازار سایه ای وجود ندارد، افزود: اگر وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت نتوانند این روابط را به درستی تنظیم و هماهنگ کنند اثراث منفی در اقتصاد ایجاد می شود که می تواند خطرات جدی ایجاد کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمی توان بازار پول را تک بعدی نگاه کرد و دستوری نرخ سود بانکی را پایین آورد، ادامه داد: کاهشی که در بازار غیر رسمی در ارتباط با اسناد صورت می گیرد بعضا با نرخ های بسیار بالا انجام می شود و حتی ممکن است در این بخش نیز پولشویی صورت گیرد.

تاجگردون عنوان کرد: بانک هایی که می خواهند در محیط سالم فعالیت کنند با تعیین نرخ دستوری به مشکل بر می خورند که پیشنهاد این است که گروه اقتصادی دولت این 3 موضوع را با یکدیگر ببیند، در غیر اینصورت مشکلات زیادی برای اقتصاد و گروه اقتصادی رخ می دهد.

وی با اشاره به مشکلات تعیین دستوری نرخ سود بانکی، افزود:اگر نرخ سود بانکی به صورت تکلیفی برای بانکها تعیین شود عملا موجب می شود شرکت های وابسته به بانک ها برای تامین هزینه مالی در بازارهای حاشیه ای و غیررسمی سرمایه گذاری کنند که برای اقتصاد بسیار خطرناک بوده و نظارت بانک مرکزی در این بخش را بسیار سخت می کند.

به گفته تاجگردون ، بنابراین حتما باید بازار پولی و سرمایه ساماندهی شود و در این میان ماموریت بانک مرکزی برای مدیریت و نظارت نیز سنگین است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ