کد خبر: ۵۷۹۹۶
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۶/۱۰

تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو و ۳ راهکار کاهش معوقات بانکی
سیف خبر داد:

تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو و ۳ راهکار کاهش معوقات بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در اجرای نظام بانکی بدون ربا نیازمند آموزش مفاهیم و مبانی به مردم هستیم،از تهیه آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو و ۳ راهکار کاهش معوقات بانکی راهکار کاهش معوقات بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شبکه خبر، ولی الله سیف در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه بانکداری ما بر اساس دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی که دارد، هیچ گونه شبهه ای درباره تطبیق آن با موازین شرعی وجود ندارد،گفت: آن چیزی که مبنای طرح انتقاداتی می شود اشکالاتی است که در اجرا بوجود می آید.

وی با اشاره به اینکه در جهت آشنا کردن و ایجاد انگیزه در نظام بانکی نیازمند تلاش هستیم افزود: اگر در این کار سنگین صد در صد توفیق داشته باشیم تازه نیمی از مشکل را حل کرده ایم چرا که 50 درصد به طرف معامله ای که بانک با وی معامله می کند بستگی دارد لذا برای موفقیت نظام بانکی در اجرای نظام بانکی بدون ربا نیازمند آموزش مفاهیم و مبانی به مردم هستیم بنابراین اگر صدا و سیما فرصت دهد تا کارشناسان فلسفه، بانکداری بدون ربا را برای مردم تبیین کنند می توانیم برای نیل به بانکداری اسلامی دست یابیم.

این مقام مسئول گفت: تورم زمانی که بالای 40 درصد بود، نرخ سود 22 تا 23 درصد بود به این معنا که قدرت خرید سپرده گذران در پایان سال 18 تا 20 درصد کاهش می یافت اما امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت کاهش تورم نرخ سود هم کاهش یافته و در حال حاضر سپرده گذاران 15 درصد سود می گیرند اما تورم تنها 10 درصد است.

تهیه آیین‌نامه‌ای برای پیش‌فروش خودرو

سیف گفت: روشی که خودروسازان انجام می‌دادند منطبق با عملیات بانکی بود اما آنها مجوز نداشتند که عملیات بانکی انجام دهند. خودروسازان مکلف شدند با بانک مرکزی هماهنگ شوند و از این پس یک خودروساز نمی‌تواند به بهانه پیش‌فروش از مردم پول بگیرد و سود بالا پرداخت کند. قرار شد این کار منضبط‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.

تبدیل حساب‌های کوتاه مدت به بلند مدت تا 11 شهریور برای کنترل نقدینگی

وی افزود: نقدینگی کشور سیزده هزار هزار میلیاردریال یعنی هزار و سیصدهزار میلیارد تومان که رقم درشت و بالایی است با برنامه ریزی صورت گرفته رشد 5 درصدی اقتصادی در حال حاضر قابل پیش بینی است و امیدواریم محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی می تواند تورم‌زا باشد لذا ما با اعمال روش‌هایی نمی‌گذاریم این امر محقق شود مثلا در رابطه با کاهش نرخ سود ما از 11 شهریور 96 این طرح را عملیاتی خواهیم کرد که در این راستا حساب های کوتاه مدت روزانه را به یکساله تغییر می دهیم.

سیف ادامه داد: با نرخ سود 20 درصد که در صورتی که صاحب حساب بخواهد سرمایه اش را خارج کند با کاهش 10 درصدی سود از ابتدا روبرو می شود ما این اقدام را در جهت حفظ سرمایه های بانکی و کنترل نقدینگی اعمال کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه معوقات بانکی یکی از مشکلات بانکداری ماست، افزود: در ابتدای کار دولت یازدهم این معوقات 15.1 درصد از کل تسهیلات را تشکیل می داد که اکنون به 11 درصد رسیده، دولت مصمم است نسبت به سرمایه بانک ها اقداماتی انجام دهد و نسبت به تسویه بدهی دولت به بانک ها تصمیم هایی دارد. 

این مقام مسئول ادامه داد: واگذاری بنگاه ها از دولت به بانک ها موجب شد تا رویکرد بانک ها به سمت بنگاه داری تغییر کند که این روند در حال پیگیری است. هنوز استانداردهای ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما در حال حاضر همچون گذشته در مورد بانکداری نگرانی نداریم.

سیف با اشاره به میزان 110 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی که باید وصول شود،افزود: در کاهش معوقات بانکی برای رسیدن به میزان جهانی نیاز به پیگیری های قضایی و حقوقی دارد که یکی از راه های کاهش معوقات، وصول آن هاست،دیگری حذف آن ها از دفاتر از طریق ذخایری است که برای معوقات در نظر گرفته شده و بخشی هم با افزایش حجم عملیات بانک است که نسبت معوقات بانکی کاهش می یابد که این امور موجب تحقق یک نسبت مناسب خواهد شد.

وی گفت: وظیفه اصلی بانک واسطه گری وجوه،برخوردار بودن و مالکیت دارایی های مالی است. یعنی منابع بانک باید صد در صد سیال باشد تا صرف اعطای تسهیلات شود. 

رییس کل بانک مرکزی افزود: اقداماتی که به این امر ختم می شود موجب می شود تا دارایی های بانک در گردش قرار بگیرد لذا قفل شدن سرمایه بانک موجب کاهش قدرت اعطای تسهیلات می شود،خروج بانک از بنگاه داری زمان بر است و براساس برنامه ریزی این امر قرار است در مدت 3 سال صورت بگیرد که بانک ها  بر اساس استاندارد بانک مرکزی برگردند.

سیف ادامه داد: یکی از دستاوردهای ما در دولت یازدهم ثبات و آرامش در اقتصاد است زیرا موجب پیش بینی ها برای سرمایه گذاران می شود و میزان ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.یکسان سازی نرخ ارز در حال حاضر ممکن است اگرچه پیش نیازهایی دارد.در برجام به دلیل کارشکنی آمریکا نتوانستیم به همه اهداف بانکی برسیم اگرچه با رایزنی های صورت گرفته این ارتباطات بین بانکی در سطح بین الملل در حال شکل گیری است اما این را که چه زمانی صورت می گیرد فعلا نمی گوییم.

وی اظهار داشت: اقتصاد ما شرایط خاص دارد، یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که در مقابل نوسانات نرخ ارز در بازار پیش گیری کند. اگر بر نرخ غلط اصرار داشته باشیم منابع هدر می رود. جلوگیری از نوسانات نرخ ارز یکی از کارهای مهم دولت یازدهم بود. ما اجازه نمی دهیم که شوک های ارزی به اقتصاد لطمه بزند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ