کد خبر: ۵۸۰۹۱
۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۶/۱۳

خواسته های وزیر صنعت و رئیس ایمیدرو / کشف 2 ميليارد تن سنگ آهن
در مجمع سالانه عنوان شد:

خواسته های وزیر صنعت و رئیس ایمیدرو / کشف 2 ميليارد تن سنگ آهن

وزیر صنعت و رئیس ایمیدرو خواستار ابطال پروانه های معدنی به بهره برداری نرسیده و حمایت دولت برای انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی شدند و از کشف 2 ميليارد تن ذخيره سنگ آهن جديد در يزد خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد شریعتمداری در مجمع عمومی ایمیدرو با بیان اینکه شورای عالی معادن باید پروانه های معدنی را که با شرایط مطلوب به بهره برداری نرسیده، ابطال کند،گفت: با این اقدام به افراد جایگزین که توانایی انجام این کار را دارند ، داده شود.

وی با انتقاد از نحوه برخی واگذاری ها افزود: واگذاری هایی که فقط از بخشی از زنجیره تولید سود می برند و بقیه زنجیره را متوقف نگه می دارند ، قابل قبول نیستند.چین به عنوان شریک راهبردی حوزه معدن در کنار ماست و می توانیم از این حضور به عنوان فرصتی برای توسعه فعالیت های معدنی استفاده کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تصمیم راهبردی ما در فعالیت های اقتصادی، ایجاد موازنه است،ادامه داد: طبیعتا حرکت رویکرد به شرق به ویژه توسعه همکاری ها با چین در زمینه هایی که آنها توانایی های لازم را دارند مورد تاکید ماست.

شریعتمداری اظهار داشت: در حوزه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی، نیازمند چیزی شبیه ipc در نفت هستیم هرچند محدودیت های جدی شبیه آنچه در نفت هست برای واگذاری معادن حتی معادن بزرگ به ویژه با تصویب سیاست های اصل ۴۴ نداریم اما وجود چارچوب معین برای مشارکت بخش های خارجی و داخلی در زمینه سرمایه گذاری در معدن که همواره با ریسک بالایی همراه بوده ، ضروری است.

وی از ایمیدرو خواستار همکاری فعالانه معاونت معدنی وزارتخانه، در تهیه چارچوب مناسب برای جلب مشارکت بخش خصوصی به ویژه خارجی ها در فعالیت های معدنی و صنایع معدنی وابسته شد.از آنجا که فعالیت های معدنی با ریسک همراه است همه خارجی ها و داخلی ها علاقه مندند یک همراه داشته باشند که ایمیدرو باید چنین نقشی را ایفا کند.

وزیر صنعت با بیان اینکه نبود توازن صنعتی و معدنی از مشکلات امروز ایران است،گفت : اقتصاد ما به طور کلی و به ویژه صنعت و معدن ما به شدت تمرکزگر است که معظلی بزرگ است از این رو حتما باید در حوزه های پیرامونی حرکت کنیم که معدن از بزرگترین ظرفیت های ما برای توسعه پیرامونی ایران در نقاط مرزی است.

شریعتمداری افزود: اینکه اکتشاف یک پهنه ۲۰ کیلومتری از مرز شرقی ایران انجام شده کاری ارزشمند برای ایجاد اشتغال و توسعه در مناطق مرزی است اگر چه نیازمند کار بیشتر در حوزه اکتشاف و توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه رشد ۹.۳ درصدی معدن طبق برنامه تکلیف بزرگی به دوش ماست ، ادامه داد: پیش نویس اولیه برنامه های پیشنهادی دولت دوازدهم به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تهیه شده است.این پیش نویس در جلسات داخلی وزارتخانه و هم با بخش غیردولتی فعال در حوزه معادن و صنایع معدنی در مجمع عمومی و شورای عالی معادن مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و حداکثر یک ماه آینده باید برنامه ها را برای پیشبرد عملیات معدنی نهایی کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه فعالان معدنی باید هر روز موضوع دسترسی به رشد ۹.۳ درصدی توسعه معدنی را در ذهن مرور و نقش را در تحقق این مهم ارزیابی کنند،گفت: جذب ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی، حتما باید محقق شود.

شریعتمداری افزود: اگر می خواهیم سازمان توسعه ایمیدرو نقش را در توازن صنعتی و معدنی ایفا کند، باید تقویت شود تا در آن گروه از فعالیت های معدنی که بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری مستقل نیست و تمایل به مشارکت دارد یا هر جا در جغرافیای ایران امکان ورود مستقل بخش خارجی وجود ندارد، بتواند با قدرت حضور یابد.

وی ادامه داد: تقویت کردن ایمیدرو یکی از مهمترین وظایف مجمع عمومی این سازمان به شمار می رود و باید همه تلاش را به کار گیرند تا این اتفاق بیفتد. ما در وزارت صنعت تعدادی سازمان داریم که رسما اعلام شده توسعه ای هستند یا اینکه واقعا هستند و اسم انها اعلام نشده است. ایمیدرو، ایدرو، سازمان شهرک های صنعتی، سازمان توسعه تجارت ایران و پتروشیمی مراکز مهمی اند که دولت باید برای تقویت آنها و برای پیشتازی در عرصه های صنعتی و معدنی توجه ویژه کند.

وزیر صنعت گفت: اگر سازمان های توسعه ای را تضعیف کنیم دولت را تضعیف کرده ایم اگر حرکت اینها را کند کنیم حرکت اقتصادی دولت را کند کرده ایم. باید بدانیم بدون اینها توسعه اقتصادی ایران ممکن نیست. هر چقدر می توانیم در تقویت اینها تلاش کنیم.

شریعتمداری با بیان اینکه باید ریسک فعالیت در حوزه های معدنی پوشش داده شود ،افزود: انتظار دارم بخش معدنی وزارتخانه در تقویت صندوق های موجود و پیشنهادهای سازنده برای پوشش ریسک فعالیت های معدنی قدم هایی را بردارد.به علت ریسک بالای فعالیت های معدنی، ورود بخش خصوصی در این حوزه بسیار محدود است اما اینکه برگه ای را که مربوط به پهنه ای معدنی است در اختیار این افراد بگذاریم و آنها هم دست به دست، مستقیم یا غیرمستقیم خرید و فروش کنند مدت های مدیدی این پروانه در اختیار باشد و به بهره برداری نرسانند ، این رویه باید جمع شود.

وی با تاکید بر رعایت ایمنی معادن گفت: جان مردم از اشتغال مهم تر است اگر جان مردم در واحد معدنی فعال در خطر باشد در مرحله اول مسئولیت با وزارت کار است تا فعالیت این واحد را متوقف کند و هم مسئولیت وزارت صنعت است ، از این رو معاونت معدنی باید گزارشی از وضع ایمنی معادن را ارائه کند.

کشف بیش از دو میلیارد تن ذخیره جدید سنگ آهن

این مقام مسئول از کشف بیش از دو میلیارد تن ذخیره سنگ آهن جدید در استان یزد خبر داد و گفت: این اقدام ارزشمند، نقطه امیدی برای فعالیت های معدنی است و درباره این کشف باید اقدامات دیگری نیز انجام شود. کشف یک معدن لیتیوم در شرق ایران با ذخیره قابل ملاحظه، از دیگر دستاوردهای ارزشمند در حوزه معدن است، ضمن اینکه در زمینه طلا و سایر فلزات رنگی، پیش بینی های بسیار خوبی می شود که امیدواریم در آینده بسیار نزدیک، شاهد کشف و اعلام ذخایر معدنی جدید بیش از ظرفیت کنونی باشیم.

شریعتمداری با بیان اینکه باید کمک کرد تا سازمان های توسعه ای به جایگاه واقعی برگردند، افزود: دولت اگر پول نقد بابت بدهی ها ندارد ، فعالیت های سازمان های توسعه ای را ضمانت کند تا این سازمان ها بتوانند برای فعالیت های بخش خصوصی ضمانت را بپذیرند.یکی از مهمترین اهداف ما در سازمان های توسعه ای این است که بخش خصوصی را در طرح های توسعه ای مداخله دهیم و برای فعالیت های معدنی، بخش خصوصی قدرتمندی بسازیم که توانمندسازی بخش خصوصی یکی از اهداف مهم تشکیل سازمان های توسعه ای در ایران است.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی می توانند روش هایی به وجود آورند که حتی بدون پرداخت اصل بدهی ها، برای سازمان در ضمانت کردن فعالیت های اقتصادی، توانایی ایجاد کنند.از توانایی جذب منابع خارجی برخورداریم و حتما یکی از مهمترین برنامه های ما خواهد بود اما برای انجام این کار، دولت باید حداقل به میزان بدهی های رسمی که دارد کمک کند.

شریعتمداری افزود: در سه سال گذشته قدم های خوبی در سازمان ایمیدرو با وجود همه محدودیت های مالی برداشته شده، هرچند رقم ۵۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در امر اکتشاف در مقایسه با شرکت های بزرگ و متوسط دنیا رقم زیادی نیست اما با توجه به شرایط مالی سازمان و سال های قبل، اقدام با ارزشی است ضمن اینکه در ادامه مسیر باید سرمایه گذاری های گسترده تری در زمینه کتشاف انجام دهیم.

انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی به جای طلب ایمیدرو

مهدی کرباسیان رییس هیئت عامل ایمیدرو هم گفت: دولت اجازه دهد به جای طلب از محل واگذاری ها، اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم.

وی تصریح کرد: طبق قانون، باید ۷۰ درصد درآمد ناشی از واگذاری شرکت های تحت پوشش سازمان های توسعه ای به سازمان ها برگردد که با احتساب شرکت های واگذار شده در ایمیدرو، این رقم به ۳۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.تنها در سال ۹۴، برابر ۵۷ میلیارد تومان به ایمیدرو پرداخت شد که البته ۲۰ میلیارد تومان آن به خزانه برگشت.

این مقام مسئول ادامه داد: ایمیدرو برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و سرمایه گذاری خارجی ها، دچار محدودیت مالی است و انتظارمان از دولت در شرایط فعلی، پرداخت پول نیست بلکه دولت حمایت کند و به اندازه ای که طلب داریم اوراق مشارکت ارزی و ریالی منتشر کنیم.

کرباسیان با اشاره به اینکه در دولت یازدهم برای اجرا و تکمیل طرح های بخش معدن و صنایع معدنی، مدل های مختلفی را عملیاتی کردیم، اظهار داشت: برای برخی معادن، قراردادهای ۲۰-۲۵ ساله با بخش خصوصی منعقد شد که معدن حفظ و تنها محصول برداشت می شود، برای برخی طرح ها مانند طرح های فولادی ۶۵درصد مشارکت گرفتیم که از میان این طرح ها ، واحد آهن اسفنجی طرح فولاد شادگان آماده افتتاح است. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲ میلیارد یورو فاینانس برای طرح ها گشایش اعتبار شده ادامه داد: طرح فولاد میانه به تولید رسیده و واحد آهن اسفنجی طرح فولاد نی ریز نیز تا پایان شهریور به بهره برداری می رسد. طرح تولید سنگ آهن کم عیار از باطله های معادن جلال آباد، توسط بخش خصوصی، مدلی دیگر بود که ایمیدرو اجرایی کرد.
 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ