کد خبر: ۵۸۰۹۳
۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۶/۱۳

۶ راهکار صالح آبادی برای نرخ سود منطقی صندوق‌های با درآمد ثابت

۶ راهکار صالح آبادی برای نرخ سود منطقی صندوق‌های با درآمد ثابت

رییس اسبق سازمان بورس 6 راهکار برای منطقی کردن نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پیشنهاد داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح‌آبادی درخصوص راهکارهای منطقی کردن نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اعلام کرد: این صندوق‌ها ازجمله ابزارهای نوین بازار سرمایه ایران محسوب می‌شوند که وجوه را در اوراق بهادار با درآمد ثابت شامل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق بهادار رهنی و سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده منتشرشده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت و اندکی نیز در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

متأسفانه به‌دلیل نوع ساختار و وابستگی این صندوق‌ها به سپرده‌های بانکی، حدود 78درصد دارایی‌های این صندوق‌ها در سپرده‌های بانکی قرار گرفته است. متولیان بازار پول معتقدند پرداخت سود توسط صندوق‌های با درآمد ثابت باعث‌شده کاهش نرخ سودهای سپرده بانکی به سمت پایین چسبنده باشد. بانک‌ها با اعطای نرخ‌های سود ترجیحی به سپرده‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت توانسته‌اند موفق به جذب سپرده‌شده و به‌نوعی سیاست بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی را دور بزنند.

درحالی‌که متولیان بازار سرمایه معتقدند صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نرخ‌گذار نیستند و صندوق‌ها در تعیین نرخ سود همواره تحت‌تأثیر بازار پول بوده‌اند لذا از دیدگاه آنان القای این ذهنیت که صندوق‌های با درآمد ثابت موجب بی‌انضباطی در بازارهای پولی شده‌اند، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

با وجودی‌که سازمان بورس با تعیین حد نصاب جدید ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در اطلاعیه سوم بهمن سال 95 تا حدودی سعی در بهبود اوضاع و مقابله با آثار مخرب احتمالی این صندوق‌ها داشته(از جمله تغییرات در آیین‌نامه جدید می‌توان به کاهش سقف سپرده در بانک‌ها از 70درصد به 60درصد و افزایش سقف خرید سهام از 10درصد به 15درصد) به‌منظور مقابله با آثار مخرب احتمالیِ برشمرده و تقویت نقش این‌دسته از صندوق‌ها در اکوسیستم تأمین مالی و توفیق در کاهش نرخ سود بانکی به‌کارگیری مجموعه راهکارهای ذیل برای 2دسته از صندوق‌های فعلی و آتی ضروری به‌نظر می‌رسد:

تصحیح سازوکارهای سپرده‌گیری بانک‌ها در این نوع صندوق‌ها (صندوق‌های فعلی و آتی): این راهکار از طریق حذف مزیت نرخ سود ترجیحی و مدت زمان سرمایه‌گذاری برای این دسته از صندوق‌ها (اعطای سود بلندمدت برای سپرده‌های کوتاه‌مدت) امکان‌پذیر است.

اعمال جریمه ابطال (صندوق‌های فعلی و آتی): با حذف جریمه ابطال صفر، مزیت سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت این دسته از صندوق‌ها در مقایسه با سپرده‌گذاری بلندمدت حذف‌شده و درصد معقولی از دارایی‌های این صندوق‌ها به سپرده‌گذاری در بانک‌ها اختصاص خواهد یافت. هم‌اکنون جهت افزایش جذابیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، تمامی کارمزدهای ابطال از صندوق حذف شده که براساس راهکار پیشنهادی باید متناسب با زمان ابطال، جریمه لحاظ شود که متناظر بانرخ سود سپرده‌های زیر یک‌سال بانک‌ها باشد.

اعمال مقررات سقف 30-20 درصدی سپرده بانکی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت توسط سازمان بورس(صندوق‌های فعلی و آتی): با وجود اینکه در آیین‌نامه جدید سازمان، سقف سپرده در بانک‌ها از 70درصد به 60درصد کاهش یافته ولی به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی تغییر این عدد به سقف 30- 20 درصدی برای سپرده‌های بانکی (و نه گواهی سپرده بانکی) راهکار مناسب‌تری باشد.

پیشنهاد می‌شود برای رعایت این سقف، فرصت یکساله به صندوق‌ها داده شود تا در این مدت، صندوق‌ها مابه‌التفاوت این عدد را در اسناد خزانه اسلامی و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و حدنصاب ترکیب دارایی‌های این دسته از صندوق‌ها مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

تبدیل بخشی از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها از سپرده بانکی به گواهی سپرده بانکی: پیشنهاد می‌شود قسمت اعظم دارایی‌های این دسته از صندوق‌ها در بانک‌ها به گواهی سپرده بانکی تغییر یابد تا امکان نظارت بانک مرکزی بر آنها فراهم آید.

اجازه افزایش سقف منوط به اختصاص 70درصد منابع جدید این دسته از صندوق‌ها به خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت (صندوق‌های فعلی): پیشنهاد می‌شود سازمان بورس تنها درصورت اختصاص 70درصد از منابع جدید این صندوق‌ها به خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت به آنها اجازه افزایش سقف دهد.

بنابراین گزارش، پیاده‌سازی مؤثر راهکارهای برشمرده تنها در سایه تعامل مناسب بازار پول و سرمایه امکان‌پذیر است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ