کد خبر: ۵۸۱۱۶
۱۳:۸ - ۱۳۹۶/۶/۱۳

۲ عامل موثر بر قیمت طلا و لزوم مدیریت بازار ارز توسط دولت
یک نماینده مجلس مطرح کرد:

۲ عامل موثر بر قیمت طلا و لزوم مدیریت بازار ارز توسط دولت

سخنگوی کمیسیون بودجه با بیان ۲ عامل موثر بر قیمت طلا،درخصوص مدیریت بازار ارز گفت: دولت می تواند با نرخ مناسبی که بانک مرکزی بر اساس تکلیف قانونی تعیین می کند، بازار ارز را مدیریت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد مهدی مفتح با اشاره به افزایش قیمت ارز، طلا و سکه در هفته های اخیر به خانه ملت گفت: مقدار قابل توجهی از افزایش و تغییر قیمت طلا و سکه متأثر از بازار جهانی است و اگر قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی کاهش یا افزایش پیدا کند طبیعتا در بازار داخلی نیز این تأثیر را در پی دارد.

وی عامل موثر دیگر در افزایش قیمت طلا را قیمت ارز دانست و افزود: قیمت اونس بر اساس قیمت دلار و یورو بیان می شود، بنابراین زمانی که قیمت ارز تغییر کند در قیمت سکه هم تأثیر می گذارد، لذا  دو عامل موثر یکی قیمت جهانی طلا و دیگری قیمت ارز در بازار طلا تاثیرگذار هستند.

سکه می تواند به عنوان بازار جایگزین برای حفظ ارزش پول و دارایی مردم عمل می کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه در بازار داخلی عوامل دیگری برای تغییرات در قیمت طلا وجود دارد، ادامه داد: سکه می تواند به عنوان بازار جایگزین برای حفظ ارزش پول و دارایی مردم عمل می کند، لذا زمانی که در اقتصاد، حوزه مسکن رونق لازم را ندارد، طبیعتا صاحبان سرمایه‌ها، برای حفظ قدرت پول سعی می کنند سرمایه‌ای که باید در حوزه مسکن فعال شود، را در بازارهایی مانند بازار سکه سرمایه گذاری کنند، بنابراین عامل دیگر تأثیر بازارهای دیگر مانند بازار مسکن و ... است.

مفتح در تشریح دلایل افزایش قیمت ارز گفت: ارزش شاخص ارز در ایران دلار یا یورو است که این موضوع بحث مهمی بوده و قیمت تعادلی و واقعی ارز در اقتصاد بر اساس مکانیزم‌های مختلف که قیمت ارز را تعیین می‌کند شکل می گیرد که این نکته ای بوده که در سال‌های اخیر به طور مکرر درباره آن صحبت شده است.

بانک مرکزی قیمت دلار را با شاخص های متعددی تعیین می کند

وی با بیان اینکه رژیم ارزی در برنامه 5 ساله چهارم، پنجم و ششم به صورت مدیریت رژیم شناور تعریف شده، افزود: بانک مرکزی قانونا مکلف شده قیمت ارز را متناسب با شاخص‌هایی که در قانون برنامه ذکر شده با توجه به مکانیزم‌های بازار آزاد در فضای اقتصادی و از روش عرضه و تقاضا مدیریت کند.

سخنگوی کمیسیون بودجه ادامه داد: بزرگترین تقاضا کننده و همچنین تأمین کننده ارز دولت است، بنابراین دولت می تواند با نرخ مناسبی که بانک مرکزی بر اساس تکلیف قانونی بیان می کند، بازار ارز را به درستی مدیریت کند.

مفتح با بیان اینکه این روزها مطالبی یک سویه و نه همه جانبه درباره این مشکل که دولت یا به تعبیری اقتصاد، یارانه به دلار می دهد،عنوان می شود، اظهار داشت: یعنی قیمت دلار بیش از قیمت هایی بوده که در بازار است و زمانی که در قیمت های پایین تر از آن نگه داشته می‌شود، اقتصاد یا دولت به دلار یارانه می دهد و با این تعبیر سعی می شود توجهات جلب شده و حساسیت ها برانگیخته شود که چرا باید به دلار یارانه داد و بنابراین باید قیمت دلار افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی تکلیف دارد قیمت دلار را با شاخص های متعددی تعیین کند بنابراین نباید با یک موضوع قیمت دلار سنجیده شود، افزود: اگر بانک مرکزی بر اساس تکلیف قانونی‌ قیمت ارز را مشخص کرده باید تمام دستگاه‌ها به دلیل تکلیف قانونی نسبت به قیمت دلار توجه داشته باشند، لذا اینکه بگوییم قیمت واقعی ارز بیش از این بوده و دولت به ارز یارانه می‌دهد و آن موضوع عاملی برای افزایش قیمت نرخ ارز کنیم قطعا یک جانبه نگاه کردن به مسئله است.

افزایش قیمت دلار قدرت خرید مردم را کاهش می دهد

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از ابعاد افزایش قیمت ارز و دلار،ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم است، افزود: یکی از درخواست ها از سیاست گذاران اقتصادی این بوده که همه جانبه مسئله را ببینند و فقط بر اساس یک عامل تصمیم گیری نکنند، چراکه نتیجه تصمیمات انها زندگی میلیون‌ها میلیون انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و تورم زیادی را به جامعه تحمیل کند و حقوق بگیران وبازنشستگان که درصد بالایی از جامعه را تشکیل می‌دهند متضرر می شوند.

مفتح با بیان اینکه دولت موظف است یک برنامه جامع اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: دلار باید قیمت مناسب داشته باشد، اما دولت موظف بوده یک برنامه جامع داشته که یکی از مهمترین عوامل نیز رعایت حقوق مردم محروم، کارمندان، بازنشستگان است تا اقتصاد به ثبات برسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ