کد خبر: ۵۸۱۲۱
۰:۰ - ۱۳۹۶/۶/۱۴

عرضه ۳ هلدینگ شستا در بورس و تغییر زیان ۵۶ درصدی به سود ۱۲درصدی
مدیرعامل خبر داد:

عرضه ۳ هلدینگ شستا در بورس و تغییر زیان ۵۶ درصدی به سود ۱۲درصدی

مدیرعامل شستا با اعلام تبدیل زیان ۵۶ درصدی به سود ۱۲ درصدی، از برنامه عرضه سهام ۳ هلدینگ در بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا نوروززاده که حدود یکسال است از ایدرو به شستا آمده،‌با بیان اینکه مشکلات این مجموعه پایه‌ای است به ایرنا گفت: مسئولان ذیربط در وزارت رفاه و تامین اجتماعی،باید برای رفع آنها، اقدامات زیربنایی انجام دهند. با این حال رویکرد کنونی در شستا رو به بهبود است که سبب رشد و بهبود عملکرد آنها شده است.

وی درخصوص وضعیت کنونی شستا گفت: از زمانی که وارد شستا شدم،‌ نخستین برنامه‌ام مطالعه وضع موجود بود تا ببینم منابع و مصارف مجموعه چگونه است. شستا 9 هلدینگ دارد که مهمترین آنها در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، دارویی، سیمان، صنایع عمومی و صدر تامین است. عمده کارخانه‌ها در 3 هلدینگ تاپیکو ، تیپیکو و سیمان قرار دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این شرکت ها از سال 91 تا 93 سودآور بودند و از سال 93تا 95 باکاهش سود همراه شد‌ه‌اند بطوری که 56 درصد افت سود داشتند،افزود: این افت سود به ویژه در سال‌های 93 تا 94 به دلیل خارج شدن شرکت‌های بزرگ از سبد پرتفوی شستا همچون امیرکبیر و جم بود.در عین حال از دیگر دلایل این کاهش سود تغییر پایه پولی و نیاز به نقدینگی از سوی شرکت ها و افزایش 3 برابری قیمت ارز بود که به این شرکت ها شوک وارد کرد.

نوروززاده ادامه داد: در مجموع میزان سود این شرکت ها تا پایان سال 93 از 1500 میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان رسید اما در سال 94 سود این شرکت ها با کاهش 56 درصدی،‌ به 2200 میلیارد تومان رسید.

وضعیت منابع و مصارف شستا

وی درباره وضعیت منابع و مصارف شستا اظهار داشت: منابع و مصارف ورودی و خروجی به شستا از سال 90 تا 25 خردادماه سال جاری 18 هزار میلیارد تومان بوده و طبق روال سود شرکت ها و هلدینگ ها به سازمان تامین اجتماعی تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه در سال 95 با تشکیل کارگروه‌هایی توانستیم مسیر جریان سقوط شرکت‌ها را در مدت یکسال تغییر دهیم که این امر به رشد 12 درصدی(خرداد 95 تا خرداد 96) منجر شد،گفت: این رشد حاصل پایدار شدن سیستم مدیریت در مجموعه شستاست ضمن آنکه رفع تحریم ها و مدیریت درست، در افزایش بازدهی شرکت ها نقش موثری داشته،اکنون میزان دارایی شرکت‌های شستا 30 تا 40 هزار میلیارد تومان است.

نوروز زاده با اشاره به اینکه هزینه سالانه سازمان تامین اجتماعی 72هزار میلیارد تومان است،افزود: شستا اکنون سالی 3 هزار میلیارد تومان سود شرکت‌های را به این سازمان پرداخت می کند.

وی با توجه به بازدهی مجموعه شرکت‌های شستا،درخصوص نقش شرکت‌های مختلفی که در سال‌های گذشته بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده،گفت: بازدهی شرکت ها (18هزار میلیارد تومان)عدد قابل قبولی نیست و در این خصوص باید به سبد دارایی ها برگردیم.عمده دارایی که به سازمان تامین اجتماعی فروخته شد، رد دیون بوده است. کارخانه هایی به اجبار به این سازمان دادند که سبب شده مجموعه شستا کم بازده شود.

این مقام مسئول با بیان نمونه ای توضیح داد: کارخانه‌ای را به قیمت 4500 میلیارد تومان به شستا فروختند در حالی که در سال نخست فقط 1700 میلیارد تومان زیان داشته اما با اقدامات صورت گرفته، اکنون بازدهی این کارخانه مثبت شده و به 300 میلیارد تومان سوددهی رسیده است. در مجموع بازدهی شستا به دلیل همین واگذاری‌ها نامطلوب است و مجلس با مصوبه‌ای جلوی این واگذاری‌ها را گرفت.

نوروززاده با اشاره به باور اشخاص حاضر در بازار سرمایه مبنی بر اینکه اگر به جای بنگاهداری همه چیز را بفروشیم و در بانک سپرده گذاری کنیم سود بیشتر و راحت‌تری را بدست می آوریم،افزود: ما که دیدگاه توسعه ای داریم معتقدیم اگر تنفس 3 ساله به شرکت ها بدهیم و این تنفس با اصلاح ساختار و اساسنامه شستا همراه شود تا در یکی از شاخه‌های صنعتی حرکت کند، می تواند اولا از سرمایه به درستی استفاده کند و دوم اینکه شرکت ها را تخصصی تر اداره کند که نتیجه آن بازده بیشتر داریی‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمی شود همه شرکت ها را در 9 هلدینگ قرار دهیم و انتظار بازده سرمایه مناسب را داشته باشیم،ادامه داد: اگر پول را به بازار سرمایه ببرند فوری 15 درصد سود می دهد اما نباید فراموش کرد که با تورم 10 درصدی، بازدهی به 5 درصد می‌رسد در حالی که اکنون بازدهی شستا 15 درصد است. وظیفه صندوق‌هایی که منابع مالی کارگران و بازنشستگان را مدیریت می کنند، حفظ ارزش پول برای آنهاست آن هم از طریق سرمایه‌گذاری، این کار همچنین سود و اشتغال نیز ایجاد می کند.

نداشتن اعتبارنامه معتبر در فعالیت ها

مدیرعامل شستا درپاسخ به سوال آیا فعالیت‌های متفاوت شرکت‌های شستا در بخش‌های گوناگون، مشکلات این مجموعه را بیشتر نکرده،گفت: دلیل اینکه شرکت‌های شستا این همه تفاوت دارند، ‌نداشتن اعتبارنامه معتبر است. فعالیت ایدرو در بخش صنعت، ایمیدرو در بخش معدن و مجموعه شرکت‌های نفتی روی بخش بالادستی و گاز متمرکزند و این سبب موفقیت آنها شده است.

نوروززاده با اشاره به اینکه اساسنامه ایدرو در سال 46 تنظیم و به مجلس برده شد و پس از تصویب این سازمان فعالیت را آغاز کرد،افزود: در واقع ابتدا قانون تاسیس نوشته و سپس سرمایه گذاری شروع شد در حالی که شستا نه اساسنامه مشخصی دارد و نه حیطه فعالیت آن مشخص است. به طور نمونه اگر در حوزه کشاورزی فعال هستیم اجازه دهیم بخش کشاورزی و دامداری رشد کند.در حالی که اگر بخواهیم بازده سرمایه قابل قبولی داشته باشیم باید ببینیم مزیت کنونی در چیست، اکنون به غیر از بخش های معدن، نفت و گاز مزیت دیگری نداریم.

وی اظهار داشت: فعالیت ما نباید به گونه‌ای باشد که رقیب بخش خصوصی شویم. باید در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم که بخش خصوصی، توان ورود به آن حیطه‌ را ندارد.

اخذ تسهیلات بانکی و شائبه ورشکستگی

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اخذ تسهیلات بانکی 10 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های زیرمجموعه شستا از بانک ها،شائبه ورشکستگی و کمبود منابع مالی را مطرح کرده،گفت: اخذ اینگونه تسهیلات یک برنامه عادی و طبیعی است. میزان آن بالا نیست زیرا این شرکت ها نیاز به توسعه دارند و این تسهیلات را بااین هدف از بانک ها می گیرند.

نوروززاده با توجه به هدفگذاری های انجام شده،‌افزود: این تسهیلات در پرو‍ژه‌های توسعه‌ای اخذ و به موقع براساس تعهدات منعقد شده با بانکها، اقساط پرداخت می‌شود و حتی تاخیری در این زمینه ندارند. به طور نمونه برای توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاکنون 4 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: اگر اخذ وام برای جبران هزینه‌های جاری سازمان تامین اجتماعی باشد جای نگرانی و به منزله نابودی است. در یکسال گذشته سود پرداختی به تامین اجتماعی پس از پرداخت اقساط وام‌های سر رسید شده بوده است.

عرضه شرکت های زیرمجموعه به بورس

مدیرعامل شستا درخصوص برنامه‌های دیگر این مجموعه جهت عرضه شرکت‌های زیرمجموعه به بورس گفت:اکنون شرکت‌های عضو بورس شستا شامل هلدینگ‌های تاپیکو و تیپیکو است. از مجموعه شرکت‌های سیمانی،سیمان تامین در بورس نیست که درصدد عرضه در بازار سرمایه هستیم.

نوروززاده با بیان اینکه در حال حاضر هلدینگ‌های حمل‌ونقل، صنایع عمومی و سیمان تامین را آماده می‌کنیم تا در زمره شرکت های بورس درآیند،افزود: از بورس درخواست کردیم وضعیت 3 هلدینگ شستا را برای عرضه در بورس بررسی کند تا کمتر از 5 درصد سهام آنها را عرضه کنیم تا کشف قیمت شود، بعد از آن تا 30 درصد سهام آن را در بورس واگذار می‌کنیم به طوری که 64 درصد مجمع عمومی در اختیار شستا بماند.

وی با توجه به حضور شرکت‌های متعدد شستا در بورس،درخصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر وضع بورس مناسب نیست اما امیدواریم که با استقرار دولت دوازدهم و توجه دولت به امر اقتصاد، شاهد رونق بیشتر بورس باشیم البته اکنون وضعیت بورسی شرکت های شستا در حد انتظار ما نیست و با متمرکز کردن سبدگردانی و تخصصی کردن این موضوع که از این پس فقط از طریق هلدینگ صبا تأمین صورت خواهد گرفت، امید به بهبود قیمت سهام شرکت‌های شستا بیشتر خواهد شد و سرمایه گذاران با رغبت بیشتری به سمت خرید سهام شرکت های شستا خواهند آمد.

فعالیت شستا در صنعت سیمان

این مقام مسئول درباره فعالیت شستا در تولید سیمان، که انتقادهایی از وضعیت بازار آن و بحث قیمت‌شکنی از سوی تولیدکنندگان مطرح شده،توضیح داد:
اکنون وضعیت بازار سیمان مناسب نیست و توان تولید 70میلیون تن سیمان را داریم اما در شرایط رکود، بازار کنونی توان خرید این میزان تولید را ندارد و همین مساله برای کارخانه‌ها به معضلی برای تامین هزینه جاری تبدیل شده است.برخی واحدها تا مدتی برای جبران هزینه‌ها، سیمان را زیر قیمت بازار رقابتی می‌فروختند و این سبب شده بود تا دلال‌ها با خرید و انبار کردن، سودهای زیادی ببرند.

نوروززاده برای جلوگیری از ادامه این روند،گفت: شستا در هماهنگی با بنیاد مستضعفان و بخش خصوصی یعنی انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان، به تفاهمی برای تعیین میزان تولید دست یافت. هرچند این میزان تولید کمتر از ظرفیت تولید است اما برای جلوگیری از کاهش قیمت بازار، توافق شد هیچکدام از تولیدکنندگان زیر قیمت توافق شده نفروشند و وارد حوزه فروش یکدیگر نیز نشوند. درواقع مشتریان یکدیگر را با قیمت‌شکنی به سمت خود جلب نکنند.

وی ادامه داد: با این هماهنگی‌ها، ظرفیت تولید را پایین آوردیم و توانسیتم وضعیت تولید و بازار را بهبود ببخشیم. اکنون شستا 40 درصد سیمان کشور را تولید می‌کند که با مدیریت درست به گونه‌ای عمل کردیم اگر سود قابل توجهی نداشته باشیم تولید همراه زیان نیز نداشته باشیم.

نارضایتی فعالان بازار بورس در بخش دارو

مدیرعامل شستا درباره نارضایتی فعالان بازار بورس در بخش دارو گفت: وضعیت شرکت‌های دارویی با دیگر شرکت‌های تولیدی متفاوت است، در واقع نه فقط شرکت‌های دارویی شستا، بلکه همه تولیدکنندگان این بخش به دلیل تاخیر طولانی در دریافت پول داروهایی که به بازار عرضه کرده بودند، هزینه‌های آنها افزایش یافته و این امر سبب به حداقل رسیدن سود شده است.

نوروززاده با اشاره به اینکه دارو کالای مورد مصرف آحاد مردم و برای سلامتی است،ادامه داد: شستا هرچند نهاد غیردولتی است اما نمی‌تواند با این کالا در بازار به دنبال کسب سود باشد. ما نباید به این دلیل که سود دارو کم است بازار را برای کسب سود بیشتر تحت فشار قرار دهیم. تولیدکنندگان دارو اقلام مورد نیاز را به موقع عرضه می‌کنند تا کمبودی احساس نشود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های شستا 40 درصد تولید داروی کشور را برعهده دارند. قیمت دارو باوجود افزایش قیمت دیگر کالاها، در 2 سال گذشته تغییری نکرده در واقع ما در این صنعت وظیفه ملی را برعهده ‌داریم.گاهی از تفاوت قیمت داروی تولید ایران با داروی مشابه خارجی گفته می‌شود در حالی که قیمت داروی ساخت داخل با فرمول مساوی، به هیچ عنوان قابل مقایسه با داروی مشابه خارجی نیست.

برنامه شستا برای بهبود وضعیت ذوب آهن
این مقام مسئول درباره اینکه آیا شستا برنامه‌ای برای بهبود وضعیت ذوب‌آهن دارد؟گفت: تراز مالی ذوب آهن نشان می‌دهد زیان 2 سال گذشته به تدریج کمتر شده به طوری که سال جاری به سوددهی می‌رسد. این عملکرد به دلیل مدیریت درست در این مجموعه است.

نوروززاده توضیح داد: ذوب‌آهن از کارخانه‌های زیانده بود زیرا در دولت گذشته 10هزار نفر نیروی کار جدید را به 6 هزار نیروی قبلی اضافه کردند.در واقع به همه این 16 هزار نفر ظلم شد زیرا نمی‌توانیم آنها را اخراج کنیم بنابراین مجبور شدیم این مجموعه را مدیریت و با سرمایه‌گذاری به سمت بهبود وضعیت سوق دهیم.

وی از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه‌ها در سال جاری را برق گرفتن از یکی از هلدینگ‌های شستا که در بخش انرژی در نیروگاه در شهرهای مشهد، بندرعباس و تبریز فعال است،‌عنوان کرد.این واحدهای نیروگاهی برق تولیدی را در اختیار دولت قرار می‌دهند تا دولت به مصرف‌کننده بفروشد و پول نیروگاه را بدهد. در صورتی که نیروگاه مصرف‌کننده داشته باشد می‌تواند از خط انتقال وزارت نیرو استفاده و فقط حق ترانزیت پرداخت کند و برق را به مصرف‌کننده بفروشد. این روش تامین برق در ذوب‌آهن سبب شد هزینه کارخانه‌ها کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شستا از دیگر اقدامات انجام شده در ذوب‌آهن استفاده ترکیبی از گندله و سنگ‌آهن در کوره بلند به جای سنگ‌آهن و کک را نام برد. این اقدامات هرچند زمان‌بر است اما سبب کاهش هزینه و حرکت به سمت سوددهی می‌شود.

نوروززاده در پاسخ به سوال آیا در شستا ارزیاب کننده دارایی‌ها وجود دارد؟اظهار داشت:ارزیابی دارایی به آن شکلی که به طور مداوم باشد نداریم، واحدی به نام صبا تامین به طور مداوم پایش و ارزیابی سهام مجموعه دارایی‌های شستا را انجام می‌دهد.به طور مرتب شرکت‌های زیرمجموعه شستا را پایش می‌کنیم .اگر قیمت پایین آمد، سبدگردانی و سهام را تجمیع کرده و می‌فروشیم که ارزش دارایی را حفظ کنیم.

حضور بازنشستگان و افراد هیات مدیره در زیرمجموعه های شستا

وی درخصوص اخباری که درباره حضور بازنشستگان و همچنین افراد در هیات مدیره چند شرکت زیرمجموعه شستا منتشر می‌شود،گفت: گاهی مطالب منفی درباره وضعیت شستا مطرح می‌شود که اذهان عمومی را نگران می‌کند. وقتی گفته می‌شود اشتباهای سنگین (در این مجموعه) رخ می‌دهد این فقط به منزله تشویش اذهان عمومی است. شرکت های بورسی باید اطلاعات را به سازمان بورس بدهند تا این نهاد بگوید هر فردی در هیات مدیره کدام شرکت است.

این مقام مسئول افزود: هیچ فردی حق ندارد در هیات مدیره و یا بخش‌های بیش از یک شرکت فعال باشد اگر در جای دیگر نیز فعالیت کند، محکوم به پس‌دادن همه حقوق و دریافتی‌هایی است که تاکنون گرفته است. درحال حاضر اطلاعات همه شرکت‌ها و افراد در بورس است. اگر در مجموعه شستا افراد در بیش از یک شرکت فعالند به ما بگویند تا تغییرات لازم را انجام دهیم.

نوروززاده درباره استفاده از بازنشستگان در شرکت‌های زیرمجموعه شستا گفت: به دلیل اینکه ما از منابع عمومی استفاده نمی‌کنیم قانون به‌کارگیری بازنشستگان شامل ما نمی‌شود.با این حال وزیر کار بخشنامه‌ کرده‌اند که از بازنشستگان استفاده نکنیم. وقتی می‌توانیم افراد توانمند غیربازنشسته را جذب کنیم،‌ دلیلی برای استفاده از بازنشستگان نداریم. اگر اکنون بازنشسته‌ای در هیات مدیره باشد به دلیل اینکه مجامع ما 2 ساله است نمی توانیم تا پایان این زمان، آنها را تغییر دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ