کد خبر: ۵۹۲۵۶
۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۶/۲۰

حاشیه های توافق و حفظ برجام از زبان ظریف

حاشیه های توافق و حفظ برجام از زبان ظریف

وزیر امورخارجه حاشیه های توافق برجام را در دوره ۴ سال گذشته و ۴ سال پیش رو تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف درباره حاشیه‌های توافق برجام به برنا گفت: گاهی تلقی می‌شد هر تفسیری که طرف مقابل از برجام انجام می‌دهد، درست است متأسفانه دوستان ما حرف برادر را کنار می‌گذارند و حرف یک آدم دیگر که دروغ می‌گوید را آن‌قدر مطمئن می‌گیرند که فرهنگ لغت را نگاه نمی کنند تا ببینند آن حرفی که زده شده، درست است یا نه؟

وی درباره تغییر بنیادی در ساختار وزارت خارجه افزود: وظیفه ما تصدی نیست. ما در برجام موانع را رفع کردیم و هنوز هم موظفیم و تلاش می‌کنیم برجام منافع را از دست ندهد. در حوزه اقتصادی هم وظیفه تسهیل داریم. در دوره قبل تلاش کردیم با برداشتن موانع راه را تسهیل کنیم و با ایجاد یک چهره مناسب از ایران، کارکردن با این کشور به قول آنها هزینه حیثیتی نداشته باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه دیپلماسی اقتصادی هم قرار نیست روابط اقتصادی را متحول کنیم،قرار است روابط را تسهیل کنیم تا از شرایط اقتصادی بین‌المللی استفاده کنیم، اما نیازمند یک‌سری پیش‌نیاز هستیم.

ظریف درباره سیستم وزارت خارجه گفت: این وزارتخانه سیستمی مثل ارتش دارد،باید طبق قانون قبل از اینکه به جایگاهی برسید، سلسله‌مراتبی را طی کنید که با کارآموز آغاز می‌شود بنابراین محدودیتی در این حوزه داریم، اما استفاده از کارشناسان جوان و به‌کارگیری آنها در وزارت خارجه یکی از اهداف بنده است زیرا من یکی از جوان‌ترین سفرای ایران بودم.

وی با بیان اینکه در ٢٨ سالگی سفیر و در ٣١ سالگی معاون وزیر بودم،افزود: برنامه‌های متعددی برای استفاده از جوانان در وزارتخانه دارم.همه کارشناسان واجد شرایط وزارت خارجه با سن برای من در فلشی تدوین شده تا سوابق آنها را در تعطیلات مرور کنم. امیدوارم به بقیه خوش بگذرد، چون من باید این کار را انجام بدهم.

وزیر امور خارجه درباره حفظ برجام نیز اظهار داشت: ‌ایران انتخاب‌های گسترده‌ای دارد. تلاش کردیم حتی در زمان مذاکرات انتخاب‌ها محدود نباشد. باوجود خواست غربی‌ها تحقیق و توسعه را متوقف نکردیم، بنابراین از زمان اجرائی‌شدن برجام تحقیق و توسعه ادامه دارد یعنی صنعت پیشرفت کرده است. اگر روزی گرچه انتخاب ما نیست به این نتیجه برسیم که برجام دیگر منافع را تأمین نمی‌کند، امکان بازگشت به شرایط اولیه را داریم و در برجام از نظر فنی و سیاسی انتخاب‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

ظریف ادامه داد: یکی از انتخاب‌ها این است که با رفتار عقلانی، شرایطی را ایجاد کنیم که خروج آمریکا از برجام یا نقض برجام منجر به انزوای ایالات متحده شود. تلاش می‌کنیم برجام را حفظ کنیم و بیشترین منافع را از توافق هسته‌ای نصیب ایران و مردم در حوزه سیاسی و اقتصادی کنیم و به وضعیت بهتری از قبل در صنعت هسته‌ای بازگردیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ