کد خبر: ۵۹۲۸۰
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۶/۲۰

برنامه های فرابورس برای مبارزه با فساد و انتقال ۳ شرکت به تابلوی
مدیرعامل خبر داد:

برنامه های فرابورس برای مبارزه با فساد و انتقال ۳ شرکت به تابلوی "ج"

مدیرعامل فرابورس آخرین روند پیگیری پرونده های تخلف و برنامه های مبارزه با فساد را تشریح کرد و از انتقال ۳ شرکت به تابلوی ج بازار پایه در هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،امیر هامونی درخصوص پیگیری تخلفات و رشدهای بی منطق قیمت سهام در بازار پایه فرابورس به عصر مالی گفت: بازار پایه به بازار "ب" و "ج" تقسیم شده و فرآیند انتقال شرکت ها از تابلوی "ب" به "ج" آغاز شده است .

وی با اشاره به انتقال 18 شرکت به تابلوی "ج" افزود:  در هفته جاری شاهد انتقال 3 شرکت دیگر علاوه بر 18 شرکت قبلی به تابلوی "ج" خواهیم بود و در مراحل مختلف تا پایان مهرماه بسیاری از شرکت های تابلوی "ب" بازار پایه به تابلوی "ج" منتقل می شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در تابلوی "ج" محدودیت ها خیلی بیشتر است،ادامه داد:  این انتخاب ما بود که شرکت ها مستقیما به تابلوی "ج" اخراج نشوند بلکه از اسفند سال گذشته مهلت به آنها داده شد  تا بتوانند خود را با شرایط استاندارد دستورالعمل تطبیق دهند که خیلی از شرکت ها شرایط را احراز کردند . به این ترتیب علاوه بر 40 شرکتی که می توانستند در تابلو "ب" بمانند،  18 تا 20 شرکت خود را با استانداردها تطبیق دادند و مابقی به تابلوی "ج" منتقل می شوند و این به نوعی می تواند هشداری باشد برای سهامدارانی که نگاه کوتاه مدت و نوسان گیر دارند .

هامونی درخصوص تخلفات در برخی نمادها گفت: در برخی نمادها ما شاهد مصادیق مجرمانه هستیم برخی سهامداران و سرمایه گذاران دست به اقداماتی از جمله دستکاری قیمت و استفاده از اطلاعات نهانی کردند. پیگیری چنین تخلفاتی روال قانونی دارد و پیش بینی ها در قانون انجام شده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه این تخلفات  مختص بازار پایه نیست بلکه در سایر بازارها هم بوده، اظهار داشت: بررسی و جمع آوری این پرونده های تخلفاتی بی نظیر و در 15 سال اخیر بی سابقه است. مجموع نهادهای نظارتی در این حوزه با یکدیگر همکاری خوبی دارند، معاونت حقوقی سازمان بورس به شدت بر روی این موضوع متمرکز شده است.

مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: به سهامداران قول می دهم اگر پرونده ای باشد که باید رسیدگی شود و کسی می تواند اطلاعاتی به ما بدهد یا کمکی کند قطعا شخصا این موضوع را پیگیری می کنم  و برای همکاری با مردم اعلام آمادگی می کنم.

هامونی با اشاره به اینکه منتظر طی شدن روند قضایی پرونده ها هستیم و با طی روند قضایی، نتیجه نهایی نیز به مردم اعلام می شود تا مردم جزییات را بدانند،گفت: کار سنگینی در حوزه نظارتی در حال انجام است و فضایی اعتماد بخش برای سهامدارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند،فراهم شده است.

وی به استاندارد compliance در آیسکو نیز اشاره کرد و گفت: استانداردی که در آیسکو باید مد نظر باشد،کامپلاینس است و اینکه کانال هایی باز شود که اگر مردم و سهامداری متوجه می شود یک نفر در حال تقلب است یا دستکاری قیمت صورت می گیرد به ما منعکس کند تا ما بتوانیم بررسی های لازم را انجام دهیم.

به گفته این مقام مسئول،این استاندارد در بخش دیدگاه و پیگیری شکایت در سایت فرابورس فعال است.همچنین سامانه "سمتا "در سازمان بورس نیز فعال است.

هامونی با تاکید بر حضور مردم در پیگری تخلفات گفت: اتفاقا در این چند پرونده ای که در حال بررسی است مردم هم به ما کمک کردند به این مفهوم که در برخی موارد ما اطلاعات دقیق نداشتیم و اطلاعات نیاز به تکمیل شدن داشت و مردم به ما کمک کردند.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری تخلفات بورسی روال ویژه ایران نیست، گفت: در همه دنیا چنین تخلفاتی صورت می گیرد و مسولان پیگیر آن هستند، به عنوان مثال در سایت سازمان بورس آمریکا جعبه جداگانه ای برای محاکمات وجود دارد. هرکس که دستکاری قیمت کرده یا از اطلاعات نهانی استفاده یا تخلف دیگری کرده باشد، پیگیری قضایی صورت می گیرد .

هامونی با اشاره به اینکه پیگری تخلفات برای بازار سرمایه ایران هم به صورت کاملا شفاف در حال اجرا است، گفت: البته در سال های گذشته نیز همیشه سازمان بورس به طور جدی پیگیر تخلفات بود اما در گذشته مردم پیگیر یک پرونده نمی شدند و اینکه مردم در گذراندن روند تکمیل پرونده کمک کنند اتفاق مهمی است  که می تواند در پیشبرد اهداف ما بسیار مهم باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ