یکی از افرادی که برای 4 سال آینده ترجیح میدهد در دولت دوازدهم باقی مانده و همچنان سمت مدیرعاملی سایپا را بر عهده داشته باشد مهدی جمالی است. وی این روزها در کارنامه کاری که به نقل از افراد مختلف در سایتها آن هم با تیترهایی مانند "ناجیان دهه 90 در صنعت خودرو" منتشر می شود خود را احیاء کننده سایپا و مانع ورشکستگی این شرکت عنوان میکند. اما وقتی کارنامه جمالی از دید کارشناسان صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار میگیرد با برخی اقدامات وی موافق نبوده و نقدهایی را به این دوره مدیریتی وارد میکنند.
یکی از این نقدهای جدی، محور توسعه محصولات سایپا طی چند سال اخیر است. زیرا در طول دوره مدیریت جمالی سایپا شاهد مانور بیشتر شرکتهای چینی در این شرکت بود و خبری از شرکای بزرگ خودروساز خارجی برای توسعه همکاریها در این شرکت نشد. به عنوان نمونه اخیراً هم یک محصول جدید چینی به نام برلیانس سی 3 (Brilliance C3) در این شرکت رونمایی شده است. شرکت سایپا در حالی در تنوع محصول نکات قابل تأملی را بیان میکند که در عرضه محصولات متنوع داخلی هم با انتقادات زیادی روبه رو است.
این شرکت اعلام میکند خودروهای ساینا، تیبا و کوئیک از جمله خودروهای جایگزین پراید بوده و با عرضه آنها مردم با خودروهای جدیدی در بازار مواجه خواهند بود. اما یک ارزیابی ابتدایی نشان میدهد ساینا و کوئیک همان تیبا بوده و فقط شرکت تغییراتی را در آنها اعمال کرده و به نام محصول جدید آنهم با قیمت هایی گرانتر از پراید راهی بازار میکند. این موضوع حتی با انتقادات جدی مردم هم روبه رو است چرا که آنها از این شرکت توقع تولید محصولی متنوع با قیمت مناسب داشتند اما در نهایت سایپا تاکنون نتوانسته محصول ارزانی را تولید و رضایت مردم را کسب کند.
این شرکت حتی در تأمین رنگ مورد دلخواه مردم در برخی از خودروهای از جمله ساندرو مشکل دارد و مردم باید به اجبار رنگی را که کارخانه انتخاب میکند خریداری کنند.این در حالی است که در هیچ کجا مشتری محکوم به خرید رنگهای محدود نیست. البته اگر از خدمات پس از فروش این شرکت که مهم ترین مشکل مردم بوده و هنوز برطرف نشده بگذریم حتی برخی از خودروها بدون ضبط به مشتری تحویل داده می شود و علی رغم اعلام شرکت وجهی هم برای عدم نصب ضبط به مشتری داده نمیشود و در آخر این خریدار است که باید راهی بازار شده و از بازار ضبط خریداری کند.
علاوه بر این موضوعات جمالی در حالی در مراسم معارفه از تخصص بر مباحث مالی و تدوین برنامهای بلند مدت برای ساماندهی زیان انباشته این شرکت صحبت کرد که در طول مدیریت وی اوضاع مالی سایپا نه تنها بهتر نشده بلکه هر روز سهامداران این واحد تولیدی از وضعیت آن گله مند هستند. علاوه بر این قطعه سازان نیز از عدم پرداخت مطالبات توسط این شرکت نارضی بوده و مدام پیگیر دریافت منابع هستند.
از 31 اردیبشهت نماد سایپا به دلیل تعدیل 158 درصدی سود سال مالی گذشته سایپا بسته شده بود و به رغم بازگشایی، هنوز این شرکت ابهامات مدنظر سازمان بورس در مورد چند و چون این تعدیل را روشن نکرده است. همین موضوع مشکلاتی را برای سهامداران این شرکت به وجود آورده است.
امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو گفت: به صورت کلی اثرات عملکرد یک مدیریت چه مثبت و چه منفی در بلندمدت خود را نشان میدهد. برهمین اساس نمیتوان کاملاً به دوره مدیریتی یک فرد انتقاد و یا حتی از آن تعریف کرد. در مجموع اکنون سایپا با مشکلات مالی و زیان انباشتهای روبروست که همین موضوع باعث میشود تا سرمایه گذاران خارجی با تردید بیشتری نسبت به توسعه همکاریها با این شرکت اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت فعلی سایپا از همان روزهای نخست چارهای جز ساماندهی مسائل مالی این شرکت نداشت، گفت: تمرکز به این موضوع باعث شد تا توجه به سایر موارد از جمله تنوع محصول کمتر انجام شود. در حالی که باید این دو موضوع با یکدیگر متوازن بوده و با همراهی تجهیز بخش تحقیقاتی مسیر توسعه یک واحد تولیدی فراهم شود.
کاکایی با تأکید براینکه اگر درمورد مشکلات این شرکت تدبیر مناسبی صورت نگیرد و این موضوع همچنان کش پیدا کند اوضاع خوب نخواهد شد، افزود: همین موارد باعث نارضایتی مشتریان در بلند مدت نیز می شود.
انتهای پیام