کد خبر: ۵۹۴۴۲
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۶/۲۵

چین هم دلار را از نفت حذف می‌ کند / شکل گیری بازار جدید آسیایی

چین هم دلار را از نفت حذف می‌ کند / شکل گیری بازار جدید آسیایی

چین اعلام کرد به همراه دیگر کشورهای متحد، استفاده از دلار در معاملات نفتی را حذف و از ارزهایی نظیر یوان استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از راشاتودی، پکن به تازگی طرحی را ارائه کرده که به موجب آن در قراردادهای نفتی با هم پیمانان دلار را کنار گذاشته و قراردادهایی با آنها منعقد می‌کند که مبنای ارزی پرداخت آنها یوان و طلا است.این اقدام می‌تواند به شکل‌گیری بازار جدید نفتی در آسیا هم راستا با بازارهای نفتی آمریکا و اروپا منجر شود. 

جیم راجرز کارشناس سرمایه‌گذاری و مشاور مالی معتقد است این مسئله می‌تواند عواید بازی را که تاکنون تحت سلطه دلار بود، تغییر دهد.

وی ادامه داد: این اقدام جهان را یک گام به کنار گذاشتن دلار در معاملات نفتی نزدیک‌تر می‌کند. بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از دلار ندارند زیرا در صورتی که آمریکا نسبت به آنها سیاست خصمانه در پیش بگیرد می‌تواند از این طریق فشارهای شدیدی را علیه افراد وارد کرده و حتی آنها را از جرگه تجارت خارج کند. 

این کارشناس اقتصادی معتقد است با توجه به اینکه چین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان محسوب می‌شود، در قراردادهای جدید نفتی این کشور این امکان فراهم خواهد شد که صادرکنندگان نفت به جای دلار از یوان در معاملات استفاده کنند.

راجرز با اشاره به پیشروی جهان اظهار داشت: در حال حاضر ایران یوآن چین را قبول می‌کند. چین و روسیه توافق کردند تا سوآپ ارزی به روبل و یوان را انجام دهند. فاصله گرفتن جهان از دلار در حال اتفاق افتادن است، اما این اتفاق با سرعت کمی پیش می‌رود و زمان زیادی برای گسترش آن نیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: در زمینه فاصله گرفتن جهان از دلار بسیاری از افراد تمایل قوی دارند و من معتقدم در کمتر از 10 سال آینده ما شاهد تغییرات جدی در زمینه مبادلات نفت در آسیا و فاصله گرفتن بیشتر از دلار خواهیم بود.وقتی قرار شد دلار جایگزین پوند انگلیس شود، افراد زیادی برای شکل گرفتن سریع این اقدام رغبت نشان ندادند اما در حال حاضر اقتصادهای بزرگی نظیر چین، ایران و روسیه و برخی دیگر از کشورها تمایل شدیدی در این زمینه دارند و بنابراین این مسئله سریع‌تر از قبل اتفاق خواهد افتاد.

کشورهایی نظیر روسیه، ایران، پاکستان، ویتنام، چین و بسیاری از دیگر کشورهای آسیایی به این اقدام علاقه مند هستند.

قراردادهای آتی این امکان را برای فروشندگان نفت به چین فراهم می‌کند تا هزینه نفت صادراتی به این کشور را به طلا و یوآن دریافت کند که در زمینه یوان نیز این امکان فراهم شده دولت چین یوان را بدون نیاز به تبدیل شدن به دارایی در چین و یا مبادله ارزی به دلار با طلا مبادله شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ