کد خبر: ۵۹۴۴۶
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۶/۲۵

نظر مدیرعامل سابق بورس تهران درباره نقش ۳ ابزار مالی بورس کالا

نظر مدیرعامل سابق بورس تهران درباره نقش ۳ ابزار مالی بورس کالا

مدیرعامل سابق بورس تهران با اشاره به انواع پوشش ریسک ها به کمک ابزارهای نوین مالی،۳ ابزار مالی بورس کالا را که در پیش بینی پذیر کردن بازار محصولات کشاورزی موثر هستند،برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی رحمانی درخصوص مزایای پیش بینی پذیر کردن بازارها گفت: پیش بینی پذیری بازارها یعنی کاهش ریسک سرمایه گذاری که البته در شرایط کنونی با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و اوضاع منطقه ای، عدم اطمینان در بازارها در مقایسه با ۱۰ سال گذشته افزایش یافته و این عدم اطمینان بحثی جدی در حوزه سرمایه گذاری و مدیریت بازارهاست.

وی با اشاره به اینکه از بین بردن عدم اطمینان امری دشوار است،افزود: با اتخاذ سیاست گذاری صحیح می توان به این امر دست یافت.با توجه به ماده ۳۲ برنامه ششم توسعه و نقش بورس کالا در حوزه مالی و ارزی می توان از ابزارهای نوین و معاملات مشتقه برای پوشش نوسانات و پیش بینی پذیر کردن بازارها استفاده کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان انواع پوشش ریسک ها به کمک ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه و بورس تاکید کرد: طبق ماده مذکور، ریسک های مختلف از جمله ریسک تغییر ارزش و همینطور ریسک جریان نقدینگی را می توان به کمک ابزارهای مالی پوشش داد و به حداقل ممکن رساند. زیرا یکی از راه هایی که نوسانات را منتقل و کنترل می کند، استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه به ویژه بورس کالا است.

رحمانی ادامه داد: در حال حاضر ابزارهای متنوعی در بازار سرمایه و بورس کالا وجود دارد که می تواند برای مدیریت بازار کالاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما برای تحقق این امر لازم است زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز فراهم شود.

وی با اشاره به نوسان چند ۱۰۰ درصدی نرخ ارز در ایران طی سال های گذشته گفت: عدم استفاده از ابزارهای موجود نوسانات زیادی را ایجاد کرد اما در بازارهایی همچون کشاورزی و محصولاتی از جمله گندم می توان به کمک این ابزارها ریسک های موجود را پوشش داد و بازارها را به سمت پیش بینی پذیر کردن سوق داد.

رحمانی معاملات مشتقه، سلف و گواهی سپرده کالایی را از جمله ابزارهای مفیدی برشمرد که در پوشش و کاهش ریسک و پیش بینی پذیر کردن بازار محصولات کشاورزی موثر هستند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ