کد خبر: ۵۹۴۶۶
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۶/۲۶

دو پیام‌ رسان محبوب‌ در ایران و علت استقبال زیاد از تلگرام
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرد:

دو پیام‌ رسان محبوب‌ در ایران و علت استقبال زیاد از تلگرام

رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با بیان اینکه تلگرام و اینستاگرام در ایران محبوبیت بالایی دارند علت استقبال از تلگرام را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، نتایج یک نظرسنجی از رفتارشناسی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده محبوبیت بالای تلگرام و اینستاگرام است.

براساس این نظرسنجی دلیل اصلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی جست‌وجوی مطالب است و در این میان زنان نسبت به مردان مطالب را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند. ارتباط از طریق پیام‌رسان‌ها با دیگر افراد و اطلاع از اخبار روز و همچنین سرگرمی از دیگر دلایل استفاده از این شبکه‌ها است.

تلگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی ایرانیان است و ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان گفته‌اند هر روز از تلگرام استفاده می‌کنند. درعین‌حال مدیرعامل تلگرام مدعی است فقط در ایران ٤٠‌ میلیون کاربر دارد که به‌طور فعال از آن استفاده می‌کنند.

با این حال نظرسنجی از سه‌ هزار و ٧٠٧ نفر فرد بالغ بین ١٨ تا ٦٥ سال درباره رفتارشناسی افراد در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های پرطرفدار بین ایرانیان انجام شده و  ٧٦ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند که مشخص شد اینستاگرام، دومین شبکه اجتماعی بوده که بین حدود ٥٣ درصد این افراد طرفدار دارد، این در حالی است که با اختلاف اندکی تلگرام در میان زنان و اینستاگرام در میان مردان محبوب‌تر است.

تازه‌ترین اظهارنظر دراین‌باره، گفته‌های محمد آقاسی رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) است که به ایسنا گفت: پیام‌رسان تلگرام با ٥٨ درصد محبوبیت در ایران بر سکوی نخست ایستاده است. 

وی درباره آخرین نظرسنجی این مرکز با محوریت سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: روند عضویت در حداقل یک شبکه اجتماعی همچنان رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق نظرسنجی‌های ایسپا، میزان عضویت در آذرماه سال ١٣٩٤ به ٣٧ درصد، در بهمن‌ماه سال ١٣٩٥ به ٦٠ درصد و در شهریورماه سال ١٣٩٦ این میزان به ٦٢,٢ درصد رسیده است.

این مقام مسئول افزود: پیام‌رسان تلگرام در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران بر سکوی نخست ایستاده است و ٥٨.٤ درصد افراد ١٨ سال به بالای جامعه از آن درحال‌حاضر استفاده می‌کنند.

به گفته آقاسی اگر روند پیگیری مطالب مخاطبان تلگرام را در سال‌های ٩٤، ٩٥ و ٩٦ مقایسه کنیم، به‌خوبی متوجه تغییر ذائقه مخاطبان این پیام‌رسان محبوب می‌شویم؛ چراکه در آذرماه سال ٩٤، ٦٦,٧ درصد مخاطبان، در بهمن‌ماه ٩٥، ٢٤ درصد مخاطبان و در شهریور ٩٦، ٢٢.٢ درصد مخاطبان از تلگرام بیشتر به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: طبق آخرین نظرسنجی ایسپا درباره شبکه‌های اجتماعی، ٥٤.٢ درصد پاسخ‌گویان در مجموع شبکه‌های اجتماعی مجازی را مفید تلقی کرده و ٣٨.٨ درصد آن را آسیب‌رسان می‌دانند.

پیش از این نیز رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال بیان کرده بود: ٤٨ درصد تخلفات فضای مجازی مربوط به تلگرام بوده و تاکنون بیش از ١٢‌ هزار کانال تلگرامی در سامانه مربوطه ثبت و هویت ادمین‌هایشان احراز شده است.

گفته شده یکی از علت‌های مهم محبوبیت تلگرام در ایران مسائل فنی است، با سرعت پایین اینترنت در ایران سازگار بوده و به‌دلیل متن‌محوربودن حساسیتی ایجاد نمی‌کند. این موضوع سبب شد کاربران ایران به تلگرام روی آورند و این استقبال به حدی پیشرفت داشته که نیمی از افراد بالای ١٨ سال جامعه از آن استفاده می‌کنند.

البته ایران تنها کشوری نیست که طرفداران تلگرام در آن ساکن هستند.ازبکستان جزء کشورهایی است که از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های دنیا (فیس‌بوک‌ مسنجر و واتس‌اپ) استفاده نکرده و تلگرام بیشترین کاربرد را در بین کاربران این کشور دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ