کد خبر: ۵۹۵۲۳
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۶/۲۷

حذف مالیات بردرآمد و ارزش افزوده بخش ریلی/ استفاده از ظرفیت بورس
معاون برنامه‌ریزی حمل‌ونقل راه‌آهن خبر داد :

حذف مالیات بردرآمد و ارزش افزوده بخش ریلی/ استفاده از ظرفیت بورس

معاون راه‌آهن از معافیت پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده و درآمد خدمات حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم خبر داد و گفت: راه‌آهن با وجود نظرات سازمان مالیاتی، در حال عمل کردن به این قانون جدید است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نورالله بیرانوند گفت: براساس برنامه ششم توسعه توجه به حمل‌ونقل ریلی مشابه مناطق محروم دیده شد و بخش ریلی تا 10 سال از مالیات بر درآمد هم معاف شد. بنابراین مشوق‎های مالیاتی خوبی برای رشد صنعت ریلی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت در نظر گرفته شده است.

وی درباره حذف مالیات بر ارزش‌افزوده و انواع دیگر مالیات گفت: اقدامات گسترده‌ای در بستر قانون برای توسعه حمل‌ونقل ریلی انجام شده،مهم‌ترین کاری که در سال گذشته برای رشد این بخش انجام شد، کاهش نرخ حق دسترسی از 57 درصد به 26 درصد بود که با این کار قیمت تمام‌شده حمل پایین آمد و فضا برای ورود بخش خصوصی رقابتی شد.

این مقام مسئول افزود: همه این اقدامات، در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی است که بر اساس آن، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای اقدام دیگر راه‌آهن برای توسعه این بخش بوده است. راه‌آهن تخفیفات مشخصی را هم برای بارهای مختلف در نظر گرفته که حق دسترسی برای بارهای کانتینری را به صفر رسانده و حق دسترسی بارهای ترانزیتی هم تا 50درصد کاهش یافته است. از برنامه‌های مهم راه‌آهن، بهبود و ارتقای تسهیلات تخلیه و بارگیری در جهت رشد ریلی است و اتصال بخش‌های تجاری و صنعتی به ریل نیز از برنامه‌های دیگر و در دست اقدام است.

بیرانوند با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری در بخش بار هم اقدامات گسترده‌ای انجام شده،ادامه داد: در جاهایی که ما خریدار هستیم، راه‌آهن خرید محصولات وابسته ریلی را تسهیل کرده و به کاهش ریسک سرمایه‌گذاران کمک کرده است. راه‌آهن نوسانات نرخ ارز را در نرخ‌های بالای 10درصد  هم تضمین می‌کند و تسهیلات در جهت فاینانس سرمایه گذاری با کشورهای دیگر برای تشویق بخش خصوصی در نظر گرفته است.

وی درباره تخصیص یارانه نفتی به راه‌آهن گفت: ما از شرکت نفت نیز یارانه کاهش مصرف سوخت می‌گیریم و به سرمایه‌گذاران‌ می‌دهیم. همه اینها به این معنی است که ما در زمینه تامین مالی پروژه‌ها با همکاری بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کنیم. خوشبختانه راه‌آهن از نظر قانونی با خلاء مواجه نبوده و تمام توان را برای جذب بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی به کار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن اظهار داشت: با مالکیت‌ها و تخفیفات مالیاتی‌ که در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده‌ایم، در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

بیرانوند ادامه داد: تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم، بر این اساس افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند، خدمات آنها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.

وی افزود: راه‌آهن تلاش می‌کند برای تامین مالی داخلی و خارجی نیز، بخش‌خصوصی را ضمانت کند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در حوزه ریلی است. رویکرد استراتژیک راه‌آهن برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در صنعت ریلی است و این امر یک راهبرد بلندمدت اجرایی است.

بیرانوند همچنین یکی از اقدامات اصلی راه آهن را استفاده از ظرفیت بورس دانست و توضیح داد: تامین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تامین مالی،بیشتر است که امیدواریم با کمک و حمایت بورس و بازار سرمایه، توانمندی‌های بخش ریلی بیش از پیش توسعه یابد. براساس برنامه توسعه راه‌آهن، شکاف عمیقی برای تامین سرمایه وجود دارد که این شکاف باید با حضور پررنگ بخش خصوصی و حمایت بازار سرمایه از بین برود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ