کد خبر: ۵۹۵۳۵
۱۳:۵ - ۱۳۹۶/۶/۲۷

برنامه سایپا برای تولید خودرو کلاس A
مدیرعامل تحقیقات و نوآوری خبر داد:

برنامه سایپا برای تولید خودرو کلاس A

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا ضمن اعلام طراحی پلتفرم SP که بر روی آن ۵ محصول در کلاس های Bو C تولید خواهد شد،گفت: طراحی خودرو جدید و کوچک در کلاس A در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سایپا نیوز، علیرضا مصدقی با اشاره به استراتژی توسعه محصول در سایپا که در سال 93 تدوین شده،گفت: بر اساس مقتضیات حاکم بر بازار تا سال 93 سایپا صرفا برروی تک محصول کار می کرد و هدف افزایش تیراژ محصول داشت تا به این طریق بتواند با افزایش تولید، قیمت محصول تمام شده را کاهش دهد و تا آن سال هم در حوزه خودروهای ارزان قیمت موفق عمل کرده بود.

وی افزود: از اواسط سال 93 و همزمان با ورود خودروهای چینی تغییر عمده ای در نگاه مشتریان و بازار ایجاد شد چرا که این خودروها علاوه بر اینکه ارزان قیمت بودند از آپشن های متعددی نیز برخوردار بودند و بر همین اساس توانستند نظر مشتریان خودرو  را جلب کنند. علاوه بر این با توجه به کپی برداری خودروهای چینی از خودروسازان برتر دنیا، این خودروها از ظاهر زیبایی برخوردار بودند و این 3 عامل باعث شد سلیقه مشتریان و نظر بازار نسبت به خودروهای موجود تغییر یابد.

این مقام مسئول با تاکید براحساس نیاز در تغییر محصولات و استراتژی تک محصولی سایپا،ادامه داد: علاوه بر ورود خودروهای جدید به بازار ایران، در حوزه استانداردهای تولید محصول و مسایل ایمنی سرنشینان و عابران پیاده نیز قوانین جدیدی مصوب و ابلاغ شد که مزید بر علت شد تا سایپا استراتژی قبلی را تغییر دهد چرا که محصولات در گذراندن این استانداردها بعد از سال 1400با مشکلاتی روبرو می شدند به نحوی که برای پوشش این استانداردها در آن محصولات، نیاز به هزینه کرد بالایی وجود داشت.

مصدقی صادرات محصول را عامل سوم برای تغییر این استراتژی دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست های اصلی سایپا افزایش حجم صادرات محصولات به دیگر کشورها بود لذا بر اساس 3 اصل گفته شده و تاکید مدیر عامل، سایپا با تغییر استراتژی به سمت ایجاد تنوع محصول با محوریت پوشش استانداردهای اعلام شده و تجهیز به آپشن های متنوع حرکت کرد.

طراحی دو مدل خودروی جدید با استفاده از پلتفرم ایکس 200

وی اظهار داشت: سایپا در برنامه کوتاه مدت با استفاده از پلتفرم ایکس 200 اقدام به طراحی مدل های جدید کرد و دو خودرو ساینا اتوماتیک و کوییک طراحی و تولید شد که این دو خودرو اولین خودروهای داخلی با گیربکس اتوماتیک هستند که به بازار عرضه خواهند شد.

مدیرعامل تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: به منظور استفاده از آپشن های جدید نیاز به طراحی جدید پلتفرم الکتریکال وجود داشت که با تلاش مهندسان ایرانی انجام شد و آپشن هایی چون کروز کنترل، استارت دکمه ای (بدون نیاز به کلید)، سیستم صوتی تصویری پیشرفته که قابلیت اتصال به اینترنت و ارتباط با موبایل را داراست، دوربین عقب و فرمان برقی در این خودروها طراحی شد.

مصدقی با تاکید بر پوشش تمامی استانداردهای مصوب این خودروها گفت: این خودورها علاوه بر این چند استاندارد جدید مثل ایمنی عابرین پیاده را هم دارا هستند.سایپا تا سال 93 صرفا در حوزه خودروهای کوچک و کلاس B فعالیت داشته ولی بر اساس استراتژی جدید طراحی و تولید خودرو در کلاس C را نیز در دستور کار قرار داد و بر همین اساس اقدام به طراحی پلتفرمی جدید با عنوان SP کرد.

وی افزود: با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و رعایت استانداردهای جهانی، این خودروها بر اساس استاندارد Euro NCAP سه ستاره نگارش 2016 طراحی شد که بسیار سخت گیرانه تر از استانداردهای داخلی است و در آن علاوه بر مسایل ایمنی حین و بعد از تصادف، هشدار دهنده های قبل از تصادف چون سیستم ترمز های اضطراری، سیستم A DAS و ... لحاظ شده است.

این مقام مسئول در خصوص این پلتفرم تصریح کرد: بر اساس رویه جدید خودروسازان جهانی، طراحی پلتفرم ها بر اساس قابلیت انعطاف در طول محصول، از فاکتورهای مهم است که به نام ایده مگا پلتفرم مطرح است، لذا با توجه به استراتژیک بودن محصولات آتی سایپا و سرمایه گذاری های مصوب، در پلتفرم SP نیز از این قابلیت استفاده شده و می توان علاوه بر تولید خودرو در کلاس C ، خودروهای کلاس B را نیز بر روی این پلتفرم طراحی و تولید کرد.

قابلیت صادرات و رقابت با بازارهای جهانی در 5 مدل طراحی شده

مصدقی ادامه داد: بر همین اساس خودروهای کلاس C به نام SP1 نام گذاری و در دو مدل سدان و کراس اوور تولید و عرضه خواهد شد و خودروهای کلاس B نیز در 3 مدل تولید و عرضه خواهد شد که به نام SP0  نامگذاری شده و شامل مدل های هاچ بک، سدان و مینی SUV خواهد بود.

وی تصریح کرد: مراحل طراحی این 5 مدل صورت پذیرفته و وارد مرحله نمونه سازی شده و با توجه به پوشش استاندارد های جهانی و امکان تولید با هزینه پایین در داخل، قطعا قابلیت صادرات و رقابت در بازارهای جهانی را خواهند داشت.

طراحی خودروی جدید در کلاس A و تولید و طراحی موتور و قوای محرکه جدید

مدیرعامل تحقیقات و نوآوری سایپا با اشاره به اینکه خانواده ایکس 200 تا سال 1404 بیشتر تولید نمی شود گفت: با توجه به این موضوع و برای اینکه سایپا بازار خودروهای کوچک را همچنان حفظ کند،پروژه دیگری حدود یکسال پیش تعریف شده و طراحی خودرویی جدید در کلاس A در دستور کار قرار گرفته است.

مصدقی با بیان اینکه این خودرو استانداردهای 1400 به بعد را به خوبی پاسخ خواهد داد و با بررسی های انجام شده به لحاظ قیمتی و برای ذائقه مشتریان بسیار مناسب خواهد بود،درخصوص تولید و طراحی موتور و قوای محرکه جدید نیز گفت: در طراحی موتور نیز همانند طراحی خودرو به صورت پلتفرمی بررسی و طراحی مد نظر قرار گرفت و اولین موتور جدید گروه سایپا که به موتور ارتقا یافته مشهور است در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد و این موتور در نسل بعدی خودروهای کوییک و ساینا اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: این موتور حدود 7 درصد افزایش توان نسبت به موتورهای جاری را دارد و استاندارد آلایندگی یورو 5 را پوشش می دهد و قابلیت کنترل انتشار گاز CO2 را در حد استاندارد خواهد داشت. علاوه بر این برای خانواده SP1 دو تیپ موتور جدید مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آنها با تنفس طبیعی 1600 سی سی و دیگری با توان بالاتر و قدرت رانندگی بیشتر مجهز به توربو شارژ 1500سی سی و ویژه رانندگی خارج از شهر و مدل کراس اوور است.

قابلیت تبدیل ایکس 200 و SP0 به خودروی برقی

این مقام مسئول با بیان اینکه درخصوص تولید خودروهای برقی نیز که با استقبال در سطح جهان مواجه شده، سایپا اقدامات خوبی انجام داده،گفت: در حوزه خودروهای کوچک و متوسط یعنی ایکس 200 و SP0  طراحی هایی صورت گرفته به نحوی که قابلیت تبدیل این خودروها به خودرو برقی وجود دارد.

مصدقی با اشاره به اینکه در حوزه ایکس 200 نمونه سازی خودرو برقی انجام شده و در مراحل تکوین آن هستیم  و تا 2 سال آینده می توانیم تولید انبوه این خودرو را آغاز کنیم،گفت: در خصوص خانواده SP نیز چون طراحی پلتفرم در اختیار بوده، مساله برقی شدن آن هم دیده شده است.امیدوارم دولت نیز زیر ساخت های لازم در این زمینه را از جمله ایجاد شارژرهای عمومی و خصوصی،موازی با طراحی و تولید این خودروها آغاز کند تا رضایت مشتریان در این حوزه تامین شود.

وی ادامه داد: در سال 94 این مرکز پس از گذراندن بازرسی های دقیق از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری به عنوان یک شرکت دانش بنیان معرفی شد که اولین شرکت دانش بنیان در حوزه خودرو است و دلیل انتخاب نیز ارائه طراحی پلتفرم SP بوده که موضوع و ایده آن دانش بنیان است و بر همین اساس تحت پوشش آن مرکز قرار گرفتیم.بر همین اساس و حمایت های معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری موفق به دریافت کمک های مالی جهت توسعه آزمایشگاه های مختلف ازجمله آزمایشگاه حفظ عابر پیاده، تست تصادف و ارتقای آلایندگی ها به یورو 6 شدیم.

مدیرعامل تحقیقات و نوآوری سایپا گفت: در چند سال اخیر به طور متوسط به میزان 300 میلیارد تومان جهت تحقیق و توسعه محصول اختصاص یافته که حدود 2 درصد میزان فروش سایپا بوده و به نسبت سال های گذشته که فقط 0.5 درصد اختصاص می یافته رشد قابل توجهی داشته ایم و این امر باعث تحولی بزرگ در طراحی و تولید محصولات جدید در سایپا شده است.

مصدقی با اشاره به اینکه توسعه محصول بسیار هزینه بر است،گفت: ایجاد آزمایشگاه های خاص، جذب نیروهای متخصص، تکوین خودروهای طراحی شده که شامل ساختن قالب ها و خطوط تولید است، بسیار هزینه بر است. با توجه به شروع این روند در سایپا، امیدوارم دولت درخصوص ایجاد شرایط مالی مناسب چون اختصاص وام های کم بهره و طولانی مدت به شرکت سایپا، مرکز را در تداوم مسیر توسعه محصول یاری کند.

وی با بیان اینکه بعد از این هر ساله یک محصول جدید را به بازار عرضه خواهیم کرد،اظهار امیدواری کرد حمایت ها ادامه داشته باشد تا هر چه زودتر سایپا بتواند به چرخه خودروسازان جهانی بپیوندد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ