کد خبر: ۵۹۵۴۷
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۶/۲۷

توافق مهم زیرمجموعه
رئیس هیأت مدیره شرکت توسعه برق و انرژی سپهر خبر داد:

توافق مهم زیرمجموعه "وخارزم" با بانک صادرات از طریق تهاتر سهام

رییس هیأت مدیره شرکت توسعه برق و انرژی سپهر از توافق جدید با بانک صادرات برای تسویه بدهی‌های نیروگاه شهید منتظر قائم از طریق تهاترِ دارایی های چون سهام شرکتهای بورسی و غیر بورسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی سامی درباره نیروگاه شهید منتظر قائم که شرکت توسعه برق و انرژی سپهر (از شرکت های بزرگ وابسته به سرمایه گذاری خوارزمی) مالک آن است، درباره این نیروگاه اظهار داشت: از زمان واگذاری نیروگاه به سرمایه گذاری خوارزمی توسط بانک صادرات، بخشی از مطالبات بانک پرداخت شده و مابقی معوق مانده بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وصول وجوه مربوط به فروش برق به وزارت نیرو به دلیل محدودیت های اعتباری این وزارتخانه، معوق مانده است. به طوریکه وزارت نیرو به شرکت برق و انرژی سپهر (متعلق به شرکت سرمایه گذاری خوارزمی)، حدود 1000میلیارد تومان بدهکار است.

این مقام مسئول افزود: بیش از دو سال است که بین شرکت خوارزمی و بانک صادرات، مذاکرات همه جانبه ای برای دستیابی به چارچوب مناسب جهت پرداخت اقساط بدهی به بانک جریان داشت و طرفین چند بارهم به جمع بندی نزدیک شدند اما تصمیم نهایی اخذ نشد تا اینکه حدود ماه پیش توافق اولیه در این زمینه انجام و در روزهای اخیر مذاکرات به نتیجه رسیده است.

رقم بدهی به بانک صادرات ایران و شیوه باز پرداخت

سامی در خصوص رقم بدهی اقساط شرکت برق و انرژی سپهر به بانک صادرات و شیوه باز پرداخت هم توضیح داد: تا پایان سال گذشته 860 میلیارد تومان اقساط سررسید شده باید پرداخت می شد که به دلیل کمبود نقدینگی و طلب 1000 میلیارد تومانی از مجموعه وزارت نیرو، قرار شد این اقساط به شکل دارایی به بانک صادرات پرداخت شود.

وی ادامه داد: به واقع در شرایطی که امکان تامین نقدینگی لازم وجود ندارد، طبیعتا شرکت برق و انرژی سپهر هم امکان پرداخت اقساط را به شکل نقد نداشته و از این رو تهاترِ دارایی مورد توافق قرار گرفت. این دارایی شامل سهام شرکت های بورسی و غیر بورسی و برخی پروژه های ارزشمند و بزرگ ساختمانی گروه خوارزمی است که بابت اقساط بدهی به بانک صادرات واگذار می شود. 

به گفته رئیس هیأت مدیره برق و انرژی سپهر، به موازات دستیابی به چارچوب مذکور، مذاکرات برای رفع برخی ابهامات در زمینه سودهای گذشته و نحوه محاسبه سود و جدول بازپرداخت در آینده ادامه دارد که بزودی این ابهامات نیز رفع خواهد شد.

سامی ادامه داد: طبق قرارداد قبلی، قرار بود کلیه اقساط طی 8 سال پرداخت شود که اکنون این اقساط تا پایان سال 95 از طریق واگذاری دارایی ها باز پرداخت می شود و مانده طلب بانک نیز طی 12 سال بازپرداخت خواهد شد. مشکل اصلی این است که وزارت نیرو در پرداخت مطالبات ما بابت فروش برق تأخیر جدی دارد. با این حال اگر بانک صادرات این ابهامات را رفع کند، این شرکت هم تلاش خواهد کرد به تعهدات خود عمل کند.

وضعیت فعلی نیروگاه

وی درباره وضعیت فعلی نیروگاه شهید منتظر قائم گفت: این نیروگاه دارای چهار واحد بخار قدیمی با عمر بالای 40 سال و دارای ایراد مصرف آب بالا است. واحدهای گازی و سیکل ترکیبی هم عمرشان حدود 2 تا 25 سال است. وزارت نیرو در دوران تملک نیروگاه، تا سال ها به دلیل اینکه قصد واگذاری آن را داشته، هزینه جدی هم برای آن نکرده است، اما وقتی نیروگاه به بانک صادرات ایران واگذار شد و متعاقبا به شرکت توسعه برق و انرژی سپهر رسید، هزینه های کلانی صرف تعمیرات اساسی و به روزرسانی این نیروگاه صورت گرفت تا میزان بهره وری آن بالا برود.

سامی با اشاره به اینکه از زمان تحویل نیروگاه تا به امروز، حدود 20 درصد افزایش بهره وری محقق شده، افزود: این نیروگاه 25 درصد از برق مصرفی استان تهران را تأمین می‌کند. با وجود تمام مشکلات، اکنون نیروگاه در وضعیت خوبی قرار دارد و سال گذشته و جاری نیز تولید خوبی داشته و بازار مصرف برق این نیروگاه، استان تهران و استان های همجوار است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ