کد خبر: ۵۹۵۵۹
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۶/۲۸

درخواست روحانی از ایرانیان مقیم آمریکا / پیام به ترامپ

درخواست روحانی از ایرانیان مقیم آمریکا / پیام به ترامپ

رئیس جمهور درجمع 1000 ایرانی مقیم آمریکا گفت:شما درحمایت از برجام تلاش کردید و امروزهم می‌توانید برای منافع و حقوق مردم ایران تلاش کنید.لابی اصلی ملت ایران در آمریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،شامگاه روز یکشنبه میهمانی سالانه حسن روحانی در جمع ایرانیان آمریکا در هتل هیلتون نیویورک با حضور بیش از هزار ایرانی که خود را از سراسر آمریکا و راه‌های دور و نزدیک برای میهمانی شام به نیویورک رسانده بودند، برگزار شد.

جواد ظریف، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، سورنا ستاری و معاونان ظریف عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از همراهان رئیس‌جمهوری در این ضیافت بودند که بدون وقفه از فرودگاه راهی هتل شده بودند.

سخنران ابتدایی مراسم نفیسی جراح قلب بود که خواستار توجه بیشتر به محیط زیست بود. سخنران بعدی سوسن منوچهری‌ ارفع‌نیا بود که در سخنرانی به حضور چشمگیر ایرانیان ساکن در آمریکا پای صندوق‌های رأی و حمایت آنها از دولت روحانی اشاره کرد. وی از روحانی تقاضا کرد حقوق اساسی زنان را به آنها اعطا کرده و درهای استادیوم‌ها را روی زنان باز کنند چراکه این تغییر کوچک اثرات بزرگ و ماندگاری در ذهن زنان دارد. همچنین خواستار تسهیل رفت‌وآمد همسران خارجی ایرانیان مقیم آمریکا به ایران شد. صحبت‌های وی با تشویق‌های پیاپی ایرانیان حاضر در سالن همراه بود.

روحانی سخنرانی را  با اشاره به حضور چشمگیر مردم پای صندوق‌های رأی شروع کرد و گفت: رقبای مختلف، حامیان مختلفی در سراسر کشور داشتند، همه مردم آزادانه از کاندیدا دفاع، شعارهای مورد نظر را اعلام و آنچه مطالبه آنها بود را با صدای رسا اعلام کردند و مردم با حضور ٧٣درصدی در انتخابات، شور و شعفی به تاریخ افتخارات ایران افزودند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف با حضور ١٠٥ هیئت خارجی به‌عنوان یک حضور کم‌نظیر در تاریخ ایران و اینکه بیش از نود و چند کشور و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی و بعضی از هیئت‌ها از چند وزیر و معاونان حضور داشتند، گفت: اینها همگی به معنای آن است که جامعه جهانی به ملت، انتخابات و حضور مردم ایران احترام می‌گذارد.

این مقام مسئول گفت: مردم ایران در چهار سال دولت یازدهم، در کنار دولت، تلاش‌های بی‌نظیری را انجام دادند، در سیاست خارجی با تلاشی که برادران بسیار عزیزم ظریف، عراقچی، تخت‌روانچی و سایر اعضای هیئت داشتند، توانستند در تاریخ سیاست خارجی به دنیا نشان دهند که ایرانیان همان‌طور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع پیشتاز بوده‌اند، در سیاست خارجی هم می‌توانند به‌خوبی با زبان و منطق قابل‌قبول از حقوق ملت دفاع کنند.

در طول سخنرانی نام ظریف و گروه هسته‌ای با تشویق بی‌وقفه حضار همراه می‌شد.

روحانی گفت: برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان همواره زنده خواهد بود، چه دولت فعلی آمریکا خوشحال باشد یا نگران، برجام یک توافق چند‌جانبه با حمایت قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل است. برجام برای صلح و امنیت جهانی به‌عنوان یک یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد مسائل پیچیده بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل‌وفصل است. ملت ایران به جهانیان ثابت کرد هیچ‌گاه دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره بر عهد پایبند است.

وی تأکید کرد: خارج‌شدن از برجام به‌معنای زیرپاگذاشتن یک تعهد روشن سیاسی یک دولت است. این برای کسی افتخار نیست. ایرانیان در طول تاریخ همواره بر عهد استوار بوده‌اند. همان‌طور که دین و آیین ما توصیه کرده به عهد مراعات کنیم و فرهنگ ایرانی آموخته، پای این عهد خواهیم ماند تا زمانی که طرف مقابل به عهد پایبند باشد.هیچ‌گاه آغازگر نقض توافق بین‌المللی نخواهیم بود اما اگر طرف مقابل بخواهد برابر حقوق مردم ایران تجاوزگر باشد، حتما طرف ایران پاسخ مقتضی و مناسب خواهد داد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بیش از ٥٠٠ نفر از تحصیل‌کردگان ایران در صد دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشته‌اند که بخش عمده این رقم از آمریکا بوده، گفت: ایران تنها نقشه جغرافیایی سرزمین ما نیست و هر جا که ایرانیان جمع می‌شوند، آنجا ایران است. شما در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید و امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. لابی اصلی ملت ایران در آمریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید.

روحانی پس از سخنرانی و صرف شام ، ضیافت را ترک کرد اما بازار سلفی و عکس یادگاری با ظریف و گروه هسته‌ای بسیار گرم بود و تا دو ساعت بعد از پایان برنامه وی به درخواست‌های سلفی پاسخ می‌گفت و البته ایرانیان درخواست‌های زیادی با محوریت برگشت به ایران و همکاری‌های علمی با ظریف و واعظی و دیگر اعضای گروه ایران مطرح می‌کردند.

پیام روحانی به ترامپ: هزینه خروج از  برجام گزاف است

روحانی همچنین در گفت وگو با سی‌ان‌ان گفت: اگر ترامپ برجام را به دور اندازد،‌ آمریکا هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: خروج از چنین توافقی هزینه بالایی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت و باور ندارم آمریکا بخواهد چنین هزینه‌ای بپردازد، آن هم برای چیزی که قطعا منفعتی برای آنها به دنبال نخواهد داشت. چنین عملکردی از سوی دولت ترامپ برای آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت اما در عین حال اعتماد بین‌المللی به آمریکا را کاهش داده و از بین خواهد برد.

روحانی افزود: درست است که ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است، تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است. ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ