کد خبر: ۵۹۵۷۷
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۶/۲۸

عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا و رقم بی سابقه عرضه گندم
سلطانی نژاد مطرح کرد:

عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا و رقم بی سابقه عرضه گندم

مدیرعامل بورس کالا درخصوص نحوه عرضه جوجه یکروزه و استانداردهای لازم جهت عرضه محصولات دیگر، میزان عرضه گندم تا کنون و عدم آسیب عرضه تضمینی محصولات به کشاورزان در این بورس توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی‌نژاد درخصوص عرضه جوجه یک‌روزه در بورس کالا و اثرات آن بر قیمت مرغ به خانه ملت گفت: جوجه یک روزه جزء نهادهای اصلی تولید دام است و قیمت جوجه یک روزه اثر مشخصی بر روی قیمت مرغ دارد.بازار این محصول باید قبل از تولید برای فروش برنامه ریزی شود زیرا این محصول عمر کوتاه مدتی دارد،قالب این محصول یک قالب بورسی محسوب می‌شود، در بورس به‌دنبال کالاهایی هستیم که یا دوام زیادی برای انجام معاملات دارند یا اینکه ذاتاً مدت انجام معاملات بلند مدت باشد که جوجه یک‌روزه نیز به همین شکل است.

وی با اشاره به اینکه هرگونه تلاطم در قیمت این نهاده تولیدی بر معیشت مردم اثرگذار است در راستای لزوم طراحی ساز و کاری به‌منظور کشف قیمت این محصول، اضافه کرد: اگر بخواهیم از فرمولهای قیمت‌گذاری استفاده کنیم قطعا موفق نخواهیم بود زیرا قیمتی که در سازوکار اجباری برای این محصول تعیین می‌شود با قیمت حاشیه بازار قطعا متفاوت می‌شود و مشکلاتی را برای تولید کنندگان بوجود می‌آورد و تصور جیره‌بندی شکل می‌گیرد که این محصول کم‌یاب است.

عرضه کالا در سیستم شفاف تصورات نابجا را از بین می‌برد

این مقام مسئول ادامه داد: اگر در یک سیستم شفاف کل عرضه این محصول در مقابل تقاضا قرار بگیرد کل تصورات نا‌بجا از کمبود و محودیت‌های قیمتی از بین می رود و قیمت‌های بازار با قیمت‌های مورد معامله در مکانیزم های عرضه و تقاضا تفاوتی نخواهد داشت و بازار کشف قیمت را انجام می‌دهد.

سلطانی‌نژاد با تاکید بر اینکه خاصیت دیگر این محصول این است که اکثر تولیدکنندگان آن از بخش خصوصی هستند و در واقع قیمت‌گذاری برای این بخش ممکن نیست،عنوان کرد: اگر بخواهیم محدویت‌هایی اعمال کنیم معاملات پشت پرده ایجاد می‌شود، بنابراین باید بازار این محصول یک بازار بدون محدودیت اما شفاف باشد که در بورس کالا این اتفاق افتاده و با عرضه مستمر کشف قیمت‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر خواستار کشف قیمت نهایی ایده‌آل هستیم باید کلیه عرضه کنندگان بپیوندند هرچند که انجمن تولید کنندگان مرغ به این موضوع کمک کرده‌ تا این اتفاق محقق شود،پذیرش تعداد زیادی تولید کننده طی مدت کوتاه و پیشروی به سمت بورسی شدن محصول کار بسیار سنگینی بود.

جوجه یک‌روزه عرضه شده در بورس تا کنون، با رقم مورد نظر فاصله دارد

مدیرعامل بورس کالا در خصوص اینکه آیا تعداد جوجه یک‌ روزه عرضه شده در این بورس نیاز قابل توجهی از بازار را تامین می‌کند یا خیر، اظهار داشت: کل مقدار جوجه‌یک روزه معامله شده در بورس کالا از ابتدای سال تا کنون 1میلیون 856هزار و 500قطعه بوده که این تعداد هنوز با عدد مورد نظر ما فاصه دارد اما با تلاش و همت همه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه توانستیم که بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان را پذیرش کنیم و با پذیرش باقی مانده تولیدکنندگان این کشف قیمت بهتر و موثرتر صورت می‌گیرد.

سلطانی نژاد در خصوص برنامه بورس کالا برای عرضه گوشت‌قرمز، آبزیان و دام زنده در بورس کالا نیز اظهار داشت: هرچند ممکن است که در نگاه اول به‌نظر برسد دام یک کالای بورسی نیست اما با نگاه به بورس‌های کالایی در دنیا می‌بینیم بخش عمده‌ای از معاملات آنها را دام زنده و گوشت تشکیل می‌دهد، در بورس برزیل حتی تحویل فیزیکی نیز وجود دارد اما اگر قرار باشد دام در این بورس عرضه شود باید یک حداقل‌ها و استاندارهایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: این استانداردها به‌صورت مثال سایزهای یکسان گوشت است که می‌طلبد که از قبل برنامه‌هایی برای عرضه دام در بورس کالا صورت بگیرد ضمن اینکه بهره‌مندی از تجربیات دیگر کشورها نیز مفید است.

این مقام مسئول با بیان اینکه معاملات اقلام خوراکی و اقلام مربوط به زندگی انسان در بورس‌ها به‌صورت مدت دار و کاغذی در جریان است، تصریح کرد: این کالاها به دلیل عدم ماندگاری به‌صورت سَلف و یا فوروارد که از قبل انجام می‌شود صورت می‌گیرد، در برخی از بورس‌ها آب پرتقال نیز معامله می‌شود به این صورت که قبل از تولید برنامه ریزی‌های لازم انجام و حتی ممکن است تحویل محصول نیز به‌صورت فیزیکی انجام نشود و فقط بحث کشف قیمت و پوشش ریسک صورت بگیرد.

عرضه 714هزارتن گندم طی سال‌جاری

سلطانی نژاد درخصوص آخرین آمار عرضه گندم در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا کنون، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری رقمی نزدیک به 714هزار تن گندم در بورس کالا مورد معامله قرارگرفته که این رقم، رقم بی‌سابقه‌ای است که با همکاری شرکت بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفته شد از ظرفیت بورس برای عرضه این محصول استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه از مقدار گندم عرضه شده در بورس کالا چیزی نزدیک به 85هزار تن گندم دروم، 4هزارتن آرد و 125 هزارتن گندم خوراکی است،عنوان کرد: 65هزارتن از این گندم نیز به صادرات اختصاص پیدا کرده و بخشی از آن نیز گندمی بوده که برای ساخت مشتقات آن در داخل فروخته شده که نشان می‌دهد محصول کاملا یک محصول بورسی است و ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای عرضه آن وجود دارد.

عرضه تضمینی محصولات کشاورزی به کشاورزان آسیب نمی‌رساند

مدیرعامل بورس کالا در خصوص اینکه آیا عرضه تضمینی برخی محصولات کشاورزی با تغییر قیمت‌ نیازهای کشاورزان برای تولید به کشاورزان آسیب نمی‌رساند، اظهار داشت: کشاورزان در بحث خرید مواد اولیه خیلی مشکل ندارند و همان ساز و کار گذشته را دارند و تنها نحوه فروش محصول تغییر می‌کند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه نحوه فروش محصول در بورس به گونه‌ای نیست که متضرر شوند،اضافه کرد: وقتی می‌توانند با قیمت‌های بازاری محصول را به‌فروش برسانند و بخش قابل توجهی از پول را دریافت کنند قطعا حمایت خوبی از آنها صورت گرفته و سیاست قیمت تضمینی از قیمت‌ها حمایت می‌کند زمانی این حمایت به شکل خرید بوده اما در حال حاضر به‌شکل پرداخت یارانه ما‌به‌التفاوت قیمت فروش در یک بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا و قیمت حمایتی دولت است.

وی با تاکید بر اینکه کشاورز با فروش محصول در بورس به مسئله کیفیت توجه می‌کند،گفت: در طی سال های اخیر به‌کیفیت محصولات کشاورزی توجه کرده‌ایم و به‌سمت کیفی شدن محصولات پیش می‌رویم و بهترین معیار برای کیفیت محصول این است که محصولات را بازاری کنیم و بازار با قیمت‌گذاری کیفیت را مشخص کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ