کد خبر: ۵۹۵۷۹
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۶/۲۸

راهکارهای مدیرعامل بانک بورسی برای خروج بانکها از چالش و اثر کاهش نرخ سود

راهکارهای مدیرعامل بانک بورسی برای خروج بانکها از چالش و اثر کاهش نرخ سود

مدیرعامل بانک ملت با بیان آثار کاهش نرخ سود، راهکارهایی برای خروج بانک ها از چالش های فعلی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی اخلاقی درخصوص اجرای مصوبه جدید نرخ سود بانکی که از 11 شهریور سال جاری در شبکه بانکی عملیاتی شده به ایبنا گفت: بانک مرکزی تکلیفی را برای نظام بانکی مشخص کرد که طی آن باید طبق نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار، نرخ سود روزشمار با سقف ۱۰ درصد و بلندمدت یکساله ۱۵ درصد در همه بانک ها رعایت شده و با این نرخ ها سپرده پذیری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه خارج از این چارچوب نباید اقدامی صورت گیرد، افزود: با توجه به تمهیدات ارزشمند بانک مرکزی، دغدغه های نظام بانکی از جهت خروج منابع به خوبی پیش بینی شده و اگر بانک ها با کسری منابع مواجه شوند، بانک مرکزی نسبت به تامین نیاز مالی آنها اقدام خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: با اقدام بانک مرکزی، ‌ثباتی در سپرده های نظام بانکی به وجود می آید و می تواند به اطمینان بانک ها جهت اقدام به پرداخت تسهیلات بیشتر نسبت به سررسید منابع کمک کند. از سویی نیز باعث کاهش نرخ تمام شده پول در نظام بانکی می شود.

اخلاقی تاکید کرد: اصلاح نرخ سود بانکی در سال اقتصاد مقاومتی مورد تاکید دولت تدبیر و امید بوده و به عنوان یک سیاست محوری از سوی بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته، لازم است این اقدام تداوم داشته باشد و به نظر می رسد تاکنون نیز نظام بانکی با این موضوع همراهی خوبی داشته است.

وی با توجه به اطلاع رسانی و همچنین تغییر برخی سپرده ها و تجدید قراردادها، در مورد ایجاد دوباره رقابت ناسالم بین بانک ها گفت: همه دلایلی که موجب شکل گیری رقابت ناسالم می تواند باشد، با تمهیدات بانک مرکزی برداشته شده است. بنابراین دلیلی برای شکل گیری رقابت ناسالم وجود ندارد.امیدواریم با اتفاقاتی که طی هفته های اخیر و بعد از اجرایی شدن نرخ های جدید افتاده، شاهد ثبات و آرامش در نظام پولی به ویژه در شبکه بانکی باشیم.

راهکارهای خروج نظام بانکی از چالش های فعلی

مدیرعامل بانک ملت درباره چالش های فعلی نظام بانکی از جمله وجود دارایی های منجمد، نحوه تامین منابع، سودهای غیرواقعی احتمالی در ترازنامه ها، رقابت با موسسات غیرمجاز، بنگاه داری و ... و راهکارهایی که برای خروج نظام بانکی از این نوع چالش ها وجود دارد، گفت: بیش از ۹۰ درصد تامین مالی برای فعالیت های مختلف در حال حاضر از طریق بانک ها صورت می گیرد.

اخلاقی تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده اهمیت و بار سنگین بر دوش نظام بانکی است، همچنین نشانگر این است که مهم ترین چالش در حال حاضر برای نظام بانکی، قدرت تسهیلات دهی بانک ها است. دارایی های منجمد و غیرمولد و وجود تسهیلات غیرجاری که از ادوار گذشته به جا مانده، سبب شده نظام بانکی در پرداخت تسهیلات با محدودیت هایی مواجه باشد.

وی درخصوص راهکار حل این  چالش ها گفت: با توجه به سیاست های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و اولویت هایی که در حال حاضر برای نظام بانکی در نظر گرفته شده، همه بانک ها به سمتی می روند که بتوانند هر چه سریعتر دارایی های منجمد و دارایی هایی که بعضا به صورت قهری به آنها انتقال پیدا کرده و در اثر مطالبات مشتریان اعم از دولت و شرکت های وابسته به آن بوده و یا مشتریان حقیقی و حقوقی غیردولتی بدهی داشته و به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی ها به بانک ها منتقل شده، را حل و فصل کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: انتقال دارایی های ثابت به دلیل اینکه در شرایط موجود از قدرت نقدشوندگی پایینی برخوردار است باعث محدودیت در منابع بانک ها شده است. از سویی بحث بالا بودن مطالبات غیرجاری بانک ها هم یک دغدغه محسوب می شود البته در سال های اخیر نسبت مطالبات معوق و مشکوک بانک ها به کل تسهیلات پرداختی، روند کاهشی داشته ولی جا دارد برای رسیدن به استانداردهای بین المللی تلاش بیشتری صورت بگیرد.

زمان کاهش نرخ سود تسهیلات

اخلاقی با حمایتی که قانونگذار و بانک مرکزی از نظام بانکی به عمل می آورد اظهار امیدواری کرد بتوانیم در حوزه بانکی با شتاب بیشتری عمل کنیم و قدرت تسهیلات دهی افزایش یابد. از سویی نیز صورت های مالی بانک ها را شفاف تر کنیم که بانک ها بتوانند در تعاملات بین المللی به دلیل داشتن صورت های مالی شفاف، با استقبال بیشتری مواجه شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از کاهش نرخ سود سپرده ها و وجود فاصله ۳ درصدی بین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات، آیا زمان کاهش نرخ سود تسهیلات نیز فرا رسیده؟ گفت: بانک ها درباره نرخ های موجود و مصوبات شورای پول و اعتبار توافقاتی را داشته اند و قرار بود این مصوبات عملیاتی شود. به دلیل وجود برخی از موانع امکان اجرایی شدن دقیق سپرده گیری با نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار عملا پس از تصویب آن در این شورا تا یک ماه گذشته فراهم نشده بود، ولی امروز بانک مرکزی اجرایی شدن این نرخ ها را در دستور کار قرار داده است.

این مقام تصریح کرد: در شرایط فعلی عملیاتی شدن رعایت نرخ های سود سپرده ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار مدنظر است و بعد از آن طبیعتا نرخ مربوط به سود تسهیلات اجرایی می شود. در گام بعد زمانی که فرصت لازم برای آن فراهم شود، می توان درباره تعدیل نرخ سود تسهیلات پرداختی نیز تصمیم گیری کرد.

اخلاقی ادامه داد: با رعایت نرخ سود سپرده ها توسط بانک ها قیمت تمام شده پول در بازار پول و نظام بانکی به حداقل مورد انتظار می رسد و بعد از انتظام بخشی به حوزه جذب سپرده ها، طبیعتا می توان در زمینه نرخ سود تسهیلات نیز اقدامات تعدیلی را در پیش گرفته و اجرایی کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ