کد خبر: ۵۹۸۰۹
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۷/۴

اخبار جدید نوبخت درباره نرخ واقعی ارز و افزایش قیمت بنزین

اخبار جدید نوبخت درباره نرخ واقعی ارز و افزایش قیمت بنزین

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که نرخ واقعی ارز نزدیک به نرخ ارز مبادله‌ای است در مورد بحث افزایش قیمت بنزین گفت: برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدباقر نوبخت در نشستی با خبرنگاران گفت: براساس عملکرد، هزینه‌های جاری دولت از 120 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 207 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافت که نشان می‌دهد با توجه به تورم 73 درصد اضافه شده است.

وی با بیان اینکه برخی منتقدان بدون ارائه رقم و عدد خاص به صورت کلی معتقدند هزینه‌های جاری دولت خیلی زیاد شده،افزود: ما نمی‌دانیم منظور آن‌ها از خیلی، چیست، ولی براساس اعداد و ارقام می‌توانیم بگوییم که در مقابل افزایش 73 درصدی هزینه‌های جاری در دولت یازدهم و براساس عملکرد سال‌های 92 تا 95، هزینه‌های عمرانی حدود 143 درصد افزایش داشته است.البته در همین مدت قیمت جهانی نفت از 104 دلار در هر بشکه در سال 92 به 44 دلار در سال 95 کاهش یافت و این نشانگر کاهش قیمت نفت به میزان 58 درصد است.

این مقام مسئول ادامه داد: درآمدهای نفتی در سال‌های 92 تا 95، صد و 57 میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار سال قبل از آن یعنی از 88 تا 91 که 251 میلیارد دلار بود، 37 درصد کاهش نشان می‌دهد.به این ترتیب بن مایه منابع که نفت است در دولت یازدهم نسبت به چهار سال قبل نصف شد.

نوبخت گفت: در سال 92 مجموع درآمدهای کشور 210 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال 96 به 346 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و نشانگر رشد 65 درصدی مجموع درآمدها در قانون بودجه است.در بودجه ریزی، ترکیب منابع و مصارف بسیار مهم است،سهم درآمدهای نفتی از کل منابع عمومی ملی در سال 92 حدود 41 درصد بود که در سال 95 براساس عملکرد، به 26 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به سهم مالیات از کل منابع عمومی دولت که در سال 92، 33 درصد بوده و در سال 95 به 36 درصد افزایش یافته،گفت: شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی از 5.4 درصد در سال 92 به 6.5 درصد در سال 95 افزایش یافته است.

بیشترین بودجه را 4 بخش دریافت می کنند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه 4 بخش بیشترین هزینه جاری را دریافت می کنند، گفت: این 4 بخش عبارتند از امور رفاه عمومی (صندوق های بازنشستگی ، کمیته امداد و بهزیستی)، آموزش و پرورش، رفاه و سلامت بهداشت.

نوبخت با بیان اینکه سهم اعتبارات هزینه ای از کل مصارف دولت از 81 درصد در سال 92 به 73 درصد در سال 95 رسیده که 8 درصد کاهش یافته،گفت: متوسط حقوق کارمندان دولت نیز از 1 میلیون و 470 تومان به 2 میلیون و 970 هزار تومان از سال 92 تا 96 افزایش یافته است.حقوق فرهنگیان هم از 1 میلیون و 250 هزار تومان در سال 92 به 2 میلیون و 850 هزار تومان رسیده که افزایش 2.3 برابری را به همراه داشته است.

وی با بیان افزایش متوسط مستمری پرداختی به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بهزیستی افزود: این مستمری از 71 هزار تومان در سال 92 به 240 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته که 3.4 برابر رسیده است.در سال 92 متوسط میزان تولید نفت خام 2 میلیون و 843 هزار بشکه در روز بوده که در سال 95 به 3 میلیون و 744 هزار بشکه در روز رسیده که البته در پیک تولید به 3 میلیون و 901 هزار بشکه در روز هم رسید.

این مقام مسئول درخصوص خرید تضمینی گندم هم گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم در سال 91 ، 420 تومان بود که در سال 95 به 1271 تومان افزایش پیدا کرده است.درسال جاری با توجه به قیمت 1300 تومانی گندم باید 15 هزار و 252 میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان پرداخت کنیم.تا امروز 8 میلیون و 862 هزار تن گندم خریداری شده که ارزش آن 11 هزار و 581 میلیارد تومان است که از این مبلغ 8 هزار و 40 میلیارد تومان آن پرداخت شده که حدود 70 درصد آن است.

نوبخت با اشاره به اصلاح نظام بانکی با توجه به وضعیت بودجه گفت: دو مشکل در نظام بانکی وجود دارد یکی مطالبات بانک ها از دولت و دیگری سرمایه محدود بانک ها است.اگر بخواهیم تسهیلات دهی بانک ها افزایش داشته باشد باید بدهی دولت به بانک ها پرداخت شود و همچنین سرمایه آنها را افزایش دهیم.

وی گفت: سرمایه بانک های دولتی را از 253 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 543 هزار میلیارد تومان در سال 95 افزایش دادیم یعنی قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی افزایش پیدا کرده است.سال گذشته 39 هزار و 150 میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم که بخش قابل توجهی از آن که از طریق اوراق تسویه شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به آثار و نتایج اقتصادی عملکرد دولت گفت: با توجه به اعلام مرکز آمار در سال 92 متوسط تورم 34.7 درصد بود که در سال 95 به 6.1 درصد کاهش یافته و با اعلام آمار بانک مرکزی متوسط تورم از 35 درصد به 9.5 درصد در مدت مشابه کاهش یافته است.

نوبخت با اشاره به افزایش رشد اقتصادی گفت: با اعلام مرکز آمار رشد اقتصادی در سال 91 منفی 7.1 درصد بود و در سال 95 به 11.1 درصد افزایش یافت.

وی با بیان این که بخش قابل توجهی از بدهی‌های دولت به بخش خصوصی از طریق اوراق پرداخت شد افزود: نباید بدهی‌های مردم را با تاخیر پرداخت کرد زیرا وقتی قرار است 3 سال دیگر پول مردم پرداخته شود ارزش آن کاهش می‌یابد.به همین منظور اوراق در بازار فروختیم و هر ماه نیز سود آن را پرداخت کردیم تا حداقل بدهی بخش خصوصی با تاخیر پرداخت نشود.

این مقام مسئول گفت:‌ این روش در برخی از کشورها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اوراق مالی در بورس فروخته می‌شود. اما از این طریق دولت دیگر به کسی بدهکار نمی‌شود. آمریکا به عنوان بزرگترین بدهکار و ژاپن نیز از این روش استفاده می‌کنند.

نوبخت عنوان کرد: بهبود شرایط اقتصادی باید در زندگی مردم نیز دیده شود به همین منظور سه فاکتور رشد اقتصادی و کاهش تورم و بیکاری می‌تواند در این ارتباط تاثیرگذار باشد. برهمین اساس دولت کاهش تورم را در دستور کار قرار داد و به مرحله اجرایی رساند و رشد اقتصادی را بالا برد.

وی افزود: برای نخستین بار تراز تجاری غیرنفتی در سال 94 و 95 مثبت شد اما در چند ماه سال جاری واردات دوباره بر صادرات پیشی گرفت،ما به دنبال رفع این مشکل و شرایط سال گذشته هستیم.

سخنگوی دولت درباره وضعیت اشتغال نیز گفت: در فاصله سالهای 92 تا 95 جمعیت جدیدی وارد تقاضا برای پیدا کردن شغل شده‌اند که باید اشاره کرد در این مدت بیش از یک میلیون نفر به جمعیت دنبال شغل اضافه شده‌اند.

استفاده از فاینانس‌ها در قانون بودجه

نوبخت درباره وضعیت استفاده از فاینانس‌ها در قانون بودجه گفت: 50 میلیارد دلار قرار است از فاینانس ها استفاده شود و ما امیدواریم بخش خصوصی تا جایی که می‌تواند از این فاینانس‌ها استفاده کند و آنطور نیست که بگوییم چون دولت زودتر یک طرحی را برداشته بخش خصوصی نمی‌تواند از آن استفاده کند.

وی درباره فاینانس هایی که به تازگی مورد تایید قرار گرفته‌اند گفت: این فاینانس ها در دو بخش مورد تایید قرار گرفته که در بخش آبرسانی آبادان و آذربایجان شرقی و شبستان و ایذه و باغملک و مجموعه آن منطقه که از آب کارون استفاده می‌کنند بهره خواهیم گرفت همچنین فاینانسی با کشور کره جنوبی برای ساخت بیمارستان داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص منجر شدن فاینانس به ورود کالای مشابه تولید داخلی گفت: در شورای اقتصاد قبل از اینکه چیزی تصویب شود همه الزامات را نگاه می‌کنیم و آنچه به صلاح است را انجام می‌دهیم. هرچند که ممکن است بخش محدودیتی نیز وجود داشته باشد.

نوبخت در پاسخ به احتمال افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی نداریم.مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین در سال گذشته را به دولت داده بود اما به دلیل اهمیت کنترل تورم برنامه در این خصوص نداریم.هیچ پیشنهادی نیز از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش قیمت حامل های انرژی وجود ندارد.

با تک نرخی شدن ارز قیمت به سمت بازار آزاد نمی‌رود

وی در پاسخ به سوال نرخ واقعی ارز چقدر است گفت: فکر می‌کنم نرخ واقعی ارز نزدیک به همین نرخ ارز مبادله‌ای باشد و در صورتی که تک نرخی به مرحله اجرایی برسد به سمت نرخ ارز آزاد نمی‌رویم و ارز تک نرخی شاید چیزی بین دو نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد باشد.سال گذشته نوسان کاذب نرخ ارز را متعادل کردیم اما با این وجود نرخ امروز ارز شناور اما مدیریت شده، هر موقع احساس کنیم بدون جهت بالا می‌رود کنترل می‌کنیم.

نوبخت ضمن اعلام اینکه تضعیف پول ملی کار پرخطایی است و نباید به آن دست بزنیم،درباره دلایل عدم اجرای  طرح صندوقهای مکانیزه فروش گفت: بخشی از این طرح در فروشگاه های بزرگ به مرحله اجرایی رسیده اما برای تحقق سراسری این طرح پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ