کد خبر: ۵۹۸۱۹
۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۷/۵

توضیحات معاون وزیر نفت درباره پالایشگاه ها و اتهام خام فروشی

توضیحات معاون وزیر نفت درباره پالایشگاه ها و اتهام خام فروشی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دولت مجاز به ساخت و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌ها نیست،گفت:وزارت نفت از سرمایه گذاری در پالایشگاه ها حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس کاظمی با رد خام فروشی در صنعت نفت به خانه ملت گفت: وزارت نفت، 9 پالایشگاه تولید فراورده های نفتی راطبق اصل 44 به بخش خصوصی واگذار کرد و از بخش خصوصی برای ساخت دهمین پالایشگاه یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس حمایت می کند.

وی ادامه داد: طبق قانون مصوب مجلس، دولت و وزارت نفت مجاز به ساخت و سرمایه گذاری در پالایشگاه ها نیست بنابراین تنها می توان بخش خصوصی را در این زمینه فعال و مجوز خوراک برای پالایشگاه ها صادر کرد. با این شرایط کارشناسان اقتصادی نمی توانند وزارت نفت را به خام فروشی متهم کنند، به نظر می رسد آنها از ساز و کارهای قانونی در خصوص فعالیت وزارت نفت مطلع نیستند و باید بدانند مسائل تکنیکی با مسائل سیاسی نقاط افتراق بسیاری دارند.

این مقام مسئول با تاکید براینکه وزارت نفت از سرمایه گذاری در پالایشگاه ها حمایت می کند، گفت: پس از حمایت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان دهمین پالایشگاه توسط بخش خصوصی، پالایشگاه سیراف را طراحی کرده ایم تا بخش خصوصی هر چه زودتر وارد حوزه تولید شود.

کاظمی درخصوص پالایشگاه های دیگر توضیح داد: پالایشگاه سیراف در واقع 8 پالایشگاه محسوب می شود، با این حال باید هر سریع تر پالایشگاه های آناهیتا، پارس پترو و یاس از سوی بخش خصوصی تکمیل شود اما طبق قانون وزارت نفت از ساخت پالایشگاه ها منع شده است.  

وی ادامه داد: پالایشگاه ها تولیدات صادراتی دارند و تنها در تامین مصرف داخلی بنزین با مشکل مواجه هستیم که در این زمینه واردات داریم، طبق آمارهای موجود سال گذشته روزانه 400 هزار شبکه فراورده نفتی صادر کردیم و سال جاری نیز به همین منوال عمل شده و مشکل خاصی در زمینه صادرات فراوده های نفتی نداریم.

بنزین یورو 4 ستاره خلیج فارس بزودی

معاون وزیر نفت به تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه ستاره خلیج فارش اشاره کرد و توضیح داد: در این زمینه ابهامی وجود ندارد، تنها مسئله این است که واحد آیزوماکس این پالایشگاه هنوز راه نیافتاده تا بنزینی منطبق بر استانداردهای یورو 4 تولید شود، به محض راه اندازی این واحد بنزین یورو 4 به بازار خواهد آمد.

کاظمی با بیان اینکه فرآیندهای مکانیکی و مقدماتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نهایی شده، گفت: تنها مسئله ای که برای تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه وجود دارد فاصله افتادن برای اتصال واحد آیزوماکس است که با پیگیری موضوع به زودی بنزین یورو 4 تولید می شود، در این زمینه مشکلی در خصوص تزریق خوراک نداریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۷/۵
2
0
پاسخ
اقای زنگنه سه سال پیش که پالایشگاهها به مدت یک سال نمادشان متوقف شد و بعد با زیانهای برخا بالای 60% ( با احتساب خواب سرمایه حتی برخا بالای 85%) برای سهامداران بازگشایی شد در جواب اعتراض سهامداران گفت : بنده اصلا به خصوصی سازی پالایشسگاهها اعتقاد ندارم! شما چگونه از خصوصی سازی پالایشگاهها صحبت میکنید؟ پس هر کجا که به نفعتان باشد به خصوصی سازی انها اعتقاد دارید و هر کجا به نفعتان باشد به خصوصی سازی آنها اعتقاد ندارید؟!!!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ