طبق مصوبه سال جاری هیأت دولت، از 20 شهریور سال جاری شماره گذاری تمام خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر باشد به شرطی قابل انجام خواهد بود که برای هر کدام از این تولیدات نسبت به اسقاط یک خودرو فرسوده اقدام شود.
بر این اساس و به دلیل عدم رعایت این مصوبه از سوی خودروسازان، پلیس شمارهگذاری 9 مدل خودرو را متوقف کرده تا خودروسازان نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده از این محل اقدام کنند.به این ترتیب طبق مصوبه دولت، وظیفهای برای خودروسازان جهت بهبود وضعیت مصرف سوخت این خودروها تعریف نشده و تنها راه ادامه تولید این خودروهای پرمصرف، اسقاط خودروی فرسوده عنوان شده است.
در این شرایط، اسقاط خودروهای فرسوده با فرآیند پر پیچ و خمی روبرو است و شرکتهای خودروساز مستقیماً نسبت به اسقاط این خودروها اقدام نمیکنند بلکه بابت اسقاط هر دستگاه خودروی فرسوده، مبلغی را به دولت پرداخت میکنند.
از طرفی مراکز اسقاط خودرو باید به صورت جداگانه و منفک از شرکت های خودروساز نسبت به اسقاط خودروهای فرسوده اقدام کنند که این مسئله، فرآیند اسقاط را طولانی و گاهی مبهم کرده است. در حالی که بهتر بود خودروساز نسبت به معرفی خودروی فرسوده به مراکز اسقاط اقدام میکرد تا با حذف واسطهها، کار اسقاط خودروها نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
انتهای پیام