کد خبر: ۶۳۰۵۴
۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۷/۱۶

نسبت P/E برای ۳۵۵ شرکت در ۳ حالت منصفانه، زیر و بالای قیمت
توسط شرکت پردازش اطلاعات اعلام شد:

نسبت P/E برای ۳۵۵ شرکت در ۳ حالت منصفانه، زیر و بالای قیمت

نسبت P/E برای ۳۵۵ شرکت بورسی و فرابورسی در ۳ حالت منصفانه، زیر و بالای قیمت توسط شرکت پردازش اطلاعات مبنا بررسی و اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، متوسط P/E بورس تهران طی پنج سال گذشته تنها یک مرتبه افزایش یافته و از 5.35 مرتبه در سال 91 به 6.84 مرتبه در پایان سال گذشته که نشان از عدم رشد مناسب قیمت سهام اکثر شرکتها دارد اما طی ماه های اخیر و با رشد قیمت سهام اغلب شرکتها ، میانگین این نسبت مهم از 7 مرتبه عبور کرده است. 

در این رابطه شرکت پردازش اطلاعات مبنا در گزارشی جامع و جالب، نسبت P/E را برای صنایع و 355 شرکت بورسی و فرابورسی و در سه حالت منصفانه، زیر و بالای قیمت تهیه و ارایه و اعلام کرد 155 شرکت معادل 44 درصد دارای نسبت پایینی هستند. همچنین ارزش گذاری 111 شرکت معادل 31 درصد منصفانه بوده و 87 شرکت معادل 25 درصد هم دارای ارزش گذاری بالای قیمت هستند.

گزارش کامل و جزییات P/E شرکت های بورسی و فرابورسی از طریق این لینک قابل دریافت است.

نسبت قیمت به درآمد (P/E) که از تقسیم قیمت روز هر سهم بر درآمد پیش بینی شده هر سهم شرکت‌ها به دست می‌آید، یکی از متغیر‌های مهم در بررسی ها و هنگام تصمیم‌گیری در معاملات سهام است.

تاکید این نکته ضروری است که P/E معیاری برای ارزش گذاری سهام است فقط یک عامل برای بررسی شرکت‌هاست و باید برای تصمیم‌گیری نهایی باید به دیگر متغیر‌ها و عوامل توجه کرد. چرا که بالا و پائین بودن P/E سهام شرکت به تنهایی نمی‌تواند گویای خوب و بد بودن سهام باشد و در تیپ شناسی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بورس بیش از 20 عامل به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر‌گذارند.

این متغیر مورد توجه سرمایه گذاران، در دوران رونق بازار چندان وزنی در تصمیم گیری های نوسان گیران ندارد و این گروه از فعالان به دلیل شناسایی سود در کوتاه مدت ، چندان بهایی به آن نمی دهند اما در دوران رکود و ایستایی بازار و مخصوصا" هنگام نزدیک شدن به برگزاری مجامع سالانه، نسبت P/E برای سرمایه گذاران میان مدت و بلندمدت کار جایگاهی ویژه می یابد.

بالاترین عدد P/E بازار سهام ایران طی سال های اخیر مربوط به اردیبهشت 91 با بیش از 9 مرتبه و پایین ترین آن در اردیبشهت 88 با حدود 4 مرتبه است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ