کد خبر: ۶۳۰۶۱
۱۰:۸ - ۱۳۹۶/۷/۱۶

وزیر خارجه آمریکا در یک‌قدمی اخراج

وزیر خارجه آمریکا در یک‌قدمی اخراج

پس از آنکه وزیر خارجه آمریکا رییس جمهور افغانستان را احمق خطاب کرد روزهای حضور وی در دستگاه دیپلماسی به شماره افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،به نظر می‌رسد روزهای سکان‌داری رکس تیلرسون در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده به شماره افتاده است. هرچند اختلاف میان ترامپ و تیلرسون بر سر مسائلی مانند کره‌شمالی و ایران، پیش‌تر علنی شده بود اما این اختلاف هفته گذشته و بعد از اینکه تیلرسون شعور ترامپ را زیر سؤال برد، وارد فاز جدیدی شده است.

درحال‌حاضر، بسیاری از منابع نزدیک به دو طرف، سطح روابط تیلرسون و ترامپ را بسیار پایین توصیف می‌کنند. در واقع خلاف دیگر اعضای کابینه، ترامپ نتوانسته با تیلرسون روابطی نزدیک و صمیمی برقرار کند. از دیگر سو، در شرایطی که بسیاری از تلاش‌های دیپلماتیک تیلرسون به واسطه اظهارات نسنجیده و جنجالی ترامپ ناکام می‌مانند، خود او نیز به نظر می‌رسد دیگر اشتیاق چندانی برای ماندن در رأس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده ندارد.

وی پیش‌تر و قبل از رسانه‌ای‌شدن توهین به ترامپ، به برخی از نزدیکان گفته بود، می‌خواهد حداقل برای یک‌ سال منصب را حفظ کند و بعد از آن، می‌تواند آبرومندانه از این سمت کناره‌گیری کند اما بالاگرفتن تنش با ترامپ، شاید کار وی را در وزارت خارجه، زودتر از آن موعد یک‌ساله پایان دهد.

با وجود شدت‌گرفتن گمانی‌زنی‌ها درباره کنار‌ گذاشته‌ شدن تیلرسون، برخی منابع نزدیک به تیلرسون در وزارت خارجه نیز می‌گویند وی با قدرت به کار ادامه خواهد داد.

سارا سندرز معاون مطبوعاتی ترامپ، نیز بر این مسئله مهر تأیید زد که اعتماد و اطمینان رئیس‌جمهور به تیلرسون همچنان پابرجاست و هیچ خطری جایگاه وی را تهدید نمی‌کند. تیلرسون نیز اعلام کرده تصمیمی برای ترک پست ندارد و تا زمانی که رئیس‌جمهور وی را در این مقام مفید بداند، به کار ادامه خواهد داد.

با‌این‌حال ترامپ، تیلرسون را مانعی در برابر برخی خواست‌ها در سیاست خارجی می‌داند. این قضیه روز چهارشنبه و پس از آن شدت گرفت که رسانه‌ها اقدام به انتشار اخباری درباره توهین لفظی تیلرسون به ترامپ کردند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که تیلرسون در جریان جلسه‌ای پیرامون افغانستان، ترامپ را احمق خطاب کرده است.

ترامپ در واکنش به رسانه‌ها، به‌سرعت در توییتر این اخبار را ساختگی و جعلی عنوان کرد. با‌این‌حال، بنا بر گفته برخی منابع نزدیک به کاخ سفید، به نظر می‌رسد تیلرسون از این واژه استفاده کرده اما آنچه بیشتر موجبات ناراحتی ترامپ را فراهم آورده، رسانه‌ای‌شدن آن است.

همان روز چهارشنبه، تیلرسون بعد از گفت‌وگوی تلفنی با جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید موافقت کرد با انتشار بیانیه‌ای منکر قضیه شود. وی در این تماس تلفنی حتی بحث استعفا را نیز مطرح می‌کند. بعد از انتشار بیانیه تیلرسون، دونالد ترامپ که برای دلجویی از بازماندگان حادثه تیراندازی در لاس‌وگاس عازم این شهر شده بود، اعلام کرد به تیلرسون اعتماد کامل دارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ