کد خبر: ۶۳۱۰۲
۰:۰ - ۱۳۹۶/۷/۱۷

تحلیلی از شرکت آماده عرضه اولیه امروز+ ریسک تجاری مهم و پیش بینی سود
توسط یک کارگزاری بررسی کرد :

تحلیلی از شرکت آماده عرضه اولیه امروز+ ریسک تجاری مهم و پیش بینی سود

همزمان با عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام آسیا سیر ارس در روز جاری ، یک کارگزاری با ارایه تحلیلی از آخرین اطلاعات ، ریسک تجاری قابل توجه این شرکت را همراه با پیش بینی سود و قیمت گذاری سهام برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی 10 درصد سهام شرکت آسیا سیر ارس در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه می شود که شامل 80 میلیون سهم با محدوده قیمتی 115 تا 120 تومانی هر سهم و با سهمیه 850 سهمی هر کد حقیقی و حقوقی است.

براساس این گزارس، "حآسا" در حالی سود هر سهم سال مالی جاری را 78 ریال پیش بینی و در سه ماه اول هم تنها 15 ریال معادل 19 درصد محقق کرده که کارگزاری آبان با بررسی صورت های مالی و آخرین اطلاعات و قرارداد با شرکت روسی، ریسک تجاری قابل توجه این شرکت را همراه با پیش بینی آینده سود و قیمت گذاری برآورد کرد.

معرفی شرکت

شرکت آسیا سیر ارس، یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل فعال در بخش ریلی کشور است و بار حمل بخش قابل توجهی از محصولات و مواد معدنی شرکت های فولادی و صنعت مس بر دوش این کشور است. از فعالیت های این شرکت می توان به قرارداد حمل ریلی محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد.

مقرر شده است که ۸۰ میلیون سهم از این شرکت در روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه با محدوده قیمت هر سهم ۱،۱۵۰ تا ۱،۲۰۰ ریال عرضه ی اولیه شود و در این عرضه،‌ سهمیه هر کد معاملاتی حداکثر ۸۵۰ سهم خواهد بود.

شرکت آسیا سیر ارس در آخرین پیش بینی خود بر اساس عملکرد واقعی دوره ی سه ماهه سود هر سهم را با سرمایه ۸۰۰ میلیارد ریال به رقم ۷۸ ریال برآورد کرده و در دوره سه ماهه موفق به پوشش ۱۹% از سود پیش بینی شده است. شرکت سود خالص سال ۹۶ را در حالی به ازای هر سهم ۷۸ ریال اعلام کرده که این رقم نسبت به سال مالی ۹۵ کاهشی ۲۲٫۷% را نشان می دهد.

این شرکت در سال ۱۳۹۵ رتبه چهارم را در شبکه  حمل و نقل ریلی باری کشور داشته و در حمل محصولات کانتینتری و غیر کانتینری نیز رتبه ی اول کشور را از نظر میزان درآمد ناشی از حمل دارد و ازین رو از شرکت های بزرگ این حوزه به شمار می آید.

آسیا سیر ارس در طی بیش از یک دهه از عمر خود سرمایه خود را از ۱۰ میلیارد ریال به ۸۰۰ میلیارد ریال رسانده و شرکت توکاریل مالکیت ۹۹٫۹% از این شرکت را به صورت مستقیم در اختیار دارد.

فروش

شرکت آسیا سیر ارس برای سال مالی ۱۳۹۶ پیش بینی فروش ۱،۱۰۰ میلیارد ریالی را داشته و در دوره  سه ماهه ۲۸% از فروش پیش بینی و بر مبنای گزارشات ماهانه، تا انتهای شهریور ماه ۵۵٫۸% از فروش را محقق کرده است. پیش بینی فروش شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته کاهشی ۲۴٫۴% داشته است.

در نمودار زیر روند فروش شرکت در سال های اخیر آورده شده است:

مطابق نمودار بالا، پیش بینی فروش شرکت در سال 1396 پایین تر از سال 94 است که این مسئله ناشی از کاهش میزان تناژ حمل توسط ناوگان ریلی شرکت و کاهش سیر واگن ها است. این امر ناشی از اتمام قرارداد پروژه مجتمع سنگ آهن سنگان و پروژه حمل محصولات فولاد مبارکه تا آخر شهریور ماه بوده که شرکت موفق به تمدید این قراردادها نشده است. پ

با این تفاسیر ریسک تجاری شرکت بالا ارزیابی می شود و همانگونه که مشاهده می شود، عدم عقد قرارداد اثر قابل توجهی بر درآمد شرکت دارد.

از آنجا که تعداد ناوگان یا ظرفیت شرکت،‌ در فروش شرکت ها اثر مستقیم دارد، در جدول زیر به ناوگان این شرکت اشاره شده است:

با توجه به جدول بالا، حمل محصولات فولاد مبارکه و سنگان توسط ناوگان استیجاری صورت می گرفته و با اتمام قراردادها شاهد کاهش ناوگان استیجاری هستیم و در مجموع ناوگان شرکت نسبت به سال 1395 کاهشی 17.7% را نشان می دهد.

واگن های ملکی شرکت شامل واگن های لبه بلند، لبه کوتاه و مسطح هستند که واگن های لبه کوتاه از منظر تعداد، سهمی 37%، واگن های لبه بلند 57.7% و واگن های مسطح نیز سهمی 14.7% در تعداد ناوگان شرکت دارند.

مهم ترین قراردادهای شرکت با شرکت های صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه، فولاد کاوه و فولاد هرمزگان می باشد که محصولات این شرکت ها را در مسیر تبریز به بندرعباس حمل می نماید و شرکت برای سال 1396، تناژ حمل را 2،272،000 تن برآورد کرده است.

قرارداد با فولاد مبارکه بر مبنای حمل محصولات این شرکت از ابتدای تیرماه به مدت 15 ماه به مقصد بندرعباس می باشد که هم اکنون این قرارداد خاتمه یافته است. همچنین قرارداد دیگری با این شرکت در تاریخ مهر 95 به مدت یک سال منعقد شده است که با توجه به عدم اجرای آن در سال 95 در سال 96 با موافقت فولاد مبارکه قابل تمدید است. قرارداد با فولاد هرمزگان نیز در همین تاریخ منعقد شده است و معمولا این قرارداد با موضوع حمل گندله از گلگهر به هرمزگان هر ساله تمدید می شود. ترکیب فروش شرکت نیز به شرح زیر می باشد:

همانطور که مشاهده می شود بیشترین سهم از درآمد شرکت در اختیار پروژه مس سونگون و فولاد مبارکه اصفهان می باشد و باید توجه داشت که بیشترین کاهش درآمد نسبت به سال گذشته از محل قطع همکاری با مجتمع سنگ آهن سنگان بوده است که کاهشی 80 درصدی داشته است.

شرکت در سال 1395 قرارداد خرید 400 دستگاه واگن لبه کوتاه را با شرکت ام کی بی لیزینگ روسیه منعقد نموده است و تعدادی ازین واگن ها در ابتدای سال 97 به شرکت اضافه خواهند شد که می تواند موجب افزایش درآمد شرکت در طی سالهای آتی با توسعه ی خطوط ریلی بشود.

نرخ کرایه حمل ریلی در سال های اخیر به شرح زیر بوده است:

همانطور که مشاهده می شود در سال های اخیر نرخ های کرایه تغییرات قابل توجهی نداشت است و در سال 1396 نیز روند به همین منوال است.

بهای تمام شده

ترکیب بهای تمام شده ی شرکت به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا و همچنین برابر با صورت های مالی سایر شرکت های فعال در این بخش، هزینه حق دسترسی، بیشترین سهم از بهای تمام شده را در اختیار دارد. این هزینه،‌ هر سال توسط راه آهن مشخص می شود و نرخ های کرایه نیز بر این مبنا تغییر می کنند.

شرکت در حال حاضر به ازای تن کیلومتر حمل 608 ریال کرایه می گیرد که سهم بخش های مختلف ازین کرایه به شرح زیر است:

همانطور که مشاهده می شود بخش لکوموتیو و واگن بیشترین سهم را از کرایه دارند، در صورت ورود شرکت های حمل ریلی به بخش لکوموتیو به نظر می توان چشم انداز مناسبی را برای شرکت ها در این بخش داشت. در حال حاضر بخش لکوموتیو کاملا در اختیار دولت می باشد.

هزینه مالی

هزینه مالی شرکت در سال مالی 96 با افزایش 38.3% نسبت به سال 1395 به رقم 10 میلیارد ریال پیش بینی شده که البته تاثیر قابل توجهی بر سود و زیان شرکت ندارد. همچنین شرکت برای تامین 400 دستگاه واگن مبلغ 21.7 میلیون یورو از طرف خارجی فاینانس کرده است که به صورت ماهیانه اقساط آن پرداخت خواهد شد. این مبلغ از منابع داخلی از جمله معافیت حق دسترسی واگن های جدید، کاهش هزینه اجاره واگن و غیره در طول 4 سال تسویه خواهد شد.

سایر نکات

  • بهای تمام شده ی هر سهم شرکت آسیا سیر ارس برای شرکت توکاریل به ازای هر سهم 916 ریال می باشد و با فرض معامله در حداکثر دامنه  قیمتی، سود 11 ریالی به ازای هر سهم نصیب توریل خواهد شد. از این رو با عرضه ی این سهام در بورس، بر شفافیت مجموعه ی توکاریل افزوده خواهد شد.
  • شرکت برای سال مالی جاری، تقسیم سود را 75% از سود خالص پیش بینی کرده است .
  • در صورت آزادسازی نرخ گازوئیل، بهای تمام شده و نرخ های حمل قطارها افزایش خواهند داشت.

اطلاعات مقایسه ای با شرکت های هم گروه در بازار سرمایه

انتظار می رود با توجه به جو فعلی بازار در استقبال از عرضه های اولیه،‌ عرضه ی این شرکت نیز با استقبال مناسبی مواجه شود و در حداکثر قیمتی مورد معامله قرار بگیرد.

 نتیجه گیری

یکی از مهم ترین پیش نیازهای رشد اقتصادی و توسعه ی صنعت در کشور، آمادگی زیرساخت ها می باشد و در این بین بخش حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار است. این بخش در طی سال های گذشته توسعه ی مناسبی نداشت و هم اکنون در بخش ساخت ریل و واردات لکوموتیو و واگن با نیاز قابل توجهی مواجه هستیم و این می تواند بازار مناسبی را پیش روی شرکت های وابسته به حمل نقل ریلی قرار دهد و مطمئنا شرکت آسیا سیر ارس نیز با عقد قرارداد واگن های جدید می تواند سهم مناسبی در این روند توسعه داشته باشد و با توجه به قرارداد این شرکت با شرکت روسی در خصوص تامین واگن های جدید و رشد 28% تعداد واگن های شرکت طی سالیان آتی ازین رو می توان چشم انداز شرکت را رو به رشد در نظر گرفت.

البته پیش بینی درآمد شرکت در سال 1396 نسبت به سال 1395 کاهشی 24.4% داشته که عمدتا ناشی از قطع همکاری با مجتمع سنگ آهن سنگان بوده و از این رو مجموعه آسیا سیر با ریسک تجاری قابل توجهی، با توجه به قراردادهای کوتاه مدت و مشتریان محدود، مواجه می باشد.

این شرکت برای سال مالی 96 به ازای هر سهم 78 ریال سود پیش بینی کرده که در دوره مالی 3 ماهه 19% ازین مبلغ پوشش داده شده و در دوره  شش ماهه نیز 55.8% از فروش محقق شده و با توجه به قراردادهای شرکت، انتظار داریم شرکت در پوشش سود پیش بینی شده با مشکلی مواجه نباشد. انتظار می رود با توجه به جو فعلی بازار در استقبال از عرضه های اولیه،‌ عرضه این شرکت نیز با استقبال مناسبی مواجه شود و در حداکثر قیمتی مورد معامله قرار بگیرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ