کد خبر: ۶۳۲۱۳
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۷/۱۹

سرنخ جدید فساد صندوق‌های فروشگاهی/ جزئیات ۷ جلسه سازمان مالیاتی

سرنخ جدید فساد صندوق‌های فروشگاهی/ جزئیات ۷ جلسه سازمان مالیاتی

مسئول کارگروه صندوق های مکانیزه فروش در کمیسیون سخت افزار نظام صنفی رایانه‌ای تهران به ارائه جزئیاتی جدید از ماجرای فساد صندوق‌های فروشگاهی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، چند ضلعی رسوایی صندوق‌های فروشگاهی در بورس تهران درحالی هم اکنون با کلافی سردرگم در اتاق اصناف دست و پنجه نرم می کند که سرنخ های جدید دیگری از این ماجرای چالش بر انگیز به دست آمده است.

مسئول کارگروه صندوق‌های مکانیزه فروش در کمیسیون سخت افزار نظام صنفی رایانه‌ای تهران که از این کارگروه با نام اختصاری نصر یاد می کنند در گفت‌وگویی با فارس بی‌پرده به جزییاتی جدید از این ماجرا پرداخت که به شرح ذیل است:

بر اساس مصاحبه ها و گزارش های منتشر شده از رییس اتاق اصناف به نظر می رسد قرار دادی مشخص با سازمان مالیاتی برای اجرای طرح نصب صندوق‌های مکانیزه فروشگاهی قبل از ورود شرکت کنتور سازی در این ماجرا وجود داشته است. بنابراین وقتی قرار است برای اجرای قانون، کارفرما و پیمانکاری وجود داشته باشد و شهرداری از محل 3 درصد  مالیات دریافتی ارزش افزوده اقدام به پرداخت 0.5 درصد کارمزد به شرکت هوشمند سامانه باران کند حتما باید قراردادی وجود داشته باشد.

مستندات نشان می دهد از سال 92 مذاکراتی با سازمان مالیاتی و اتاق اصناف وجود داشته است. در این بین مجموعه ای به نام نظام صنفی رایانه‌ای یا نصر از کجا پیدا شده و چه نقشی داشته است؟

گلستانی : به صراحت علیرضا مرادی دهفولی مدیر دفتر توسعه سامانه های مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی عنوان کرده اند که به هیچ عنوان قراردادی با اتاق اصناف یا باران نداشته است. ایشان بسیار به این طرح آگاهی دارند چون از سال 78 یا 79 که فعالان صندوق ها نیز فعالیت می کردند به این طرح اشراف داشته اند.

هیچ قراردادی بین سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و یا باران وجود ندارد. سازمان امور مالیاتی را باید از اتاق اصناف مجزا بدانید. اتاق اصناف یک استراتژی برای کار دارد و سازمان امور مالیاتی نیز استراتژی دیگری دارد. بگذارید ماجرا را برای شما از ابتدا واضح تر بگویم.

در یکی از بخش‌های خبری سیما، فاضلی رییس کنونی اتاق اصناف اعلام کرد قراردادی با "اَکتور" بسته ایم. یعنی حتی اسم شرکت کنتور سازی را هم نیاورد . بررسی کردیم و دیدیم که منظور وی شرکت کنتور سازی است. به گفته وی بر اساس این قرارداد تمام اصناف به صندوق های مکانیزه فروشگاهی طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم بطور رایگان تجهیز می شدند.

این اظهارات در چه سالی بود؟

گلستانی : سال 94 بود. وقتی ما این ماجرا را دیدیم به عنوان یک صنف که چندان هم بزرگ نیست به ابهام های آن واکنش نشان دادیم.

پس شخص فاضلی رییس اتاق اصناف در تلویزیون اعلام می کند که چنین قراردادی را بسته است.

گلستانی : بله.

اما ایشان الان می گوید علی عوض پور دبیر کل اتاق اصناف نامه به سازمان بورس نوشته و وی مراوده‌ای با مدیران کنتور سازی نداشته است. چند نوبت هم بازپرس پرونده ایشان را دعوت کرده اما نتواسته به هر بهانه‌ای با وی گفت و گو کند.

گلستانی : فاضلی در سال 94 بطور دقیق در گفتگو با یک خبرگزاری که البته برخی از این خبرها از روی وبسایت اتاق اصناف و در فضای مجازی حذف شده به صراحت به این طرح و اجرای آن اشاره کرده است.

بسیاری از این مصاحبه ها از جمله مصاحبه یکی از مدیران میانی سازمان بورس در فضای مجازی پیش از موعد بازگشایی نماد حذف شده است.

گلستانی : مستندات این موضوع را شاید اصغر رضا نژاد دبیر سازمان نصر تهران داشته باشد. سعادت رییس نظام صنفی رایانه ای (نصر) هم اکنون به سمت کمیسیون تنظیم مقررات انتخاب شده‌اند و وی نیز مستندات این قضیه را در اختیار دارد.

وقتی این موضوع را در تلویزیون دیدیم به صنف رایانه‌ای زنگ زدیم . صنفی که چندان شلوغ نیست و از هشتاد و اندی فعال صنفی فراتر نم‌ رود . همه یکدیگر را می شناسند و کارگروهی به نام صندوق مکانیزه فروش بطور تخصصی عضو آن است.

موضوع فعالیت صنف شما بطور دقیق چیست؟

گلستانی : صنف تولید کنندگان و وارد کنندگان صندوق های مکانیزه فروش است که البته هنوز صنف نیست چون اتحادیه نداریم. متولی این بخش یک کارگروه است که به همین نام یعنی کارگروه صندوق های مکانیزه فروش که در نظام صنفی رایانه‌ای عضو است. این در حالی است که از سال 90 با نام اتحادیه تامین کنندگان و واردکنندگان صندوق‌های مکانیزه فروش زیر نظر اتاق بازرگانی ایران در سطح کشوری فعال بوده اما بعد از تحریم‌ها و اتفاق هایی که برای ارز بوجود آمد مسکوت ماند تا اینکه اواخر سال 94 کارگروه صندوق‌های مکانیزه فروش بطور تخصصی در نظام صنفی رایانه‌ای بوجود آمد.

نکته قابل تامل اینکه سعدالله در اتاق اصناف که تقریبا به عنوان سخنگوی این اتاق و کسی که همیشه در اتاق حضور داشت و دفتر کار وی نیز آنجا قرار داشت وقتی نامه نگاری می‌کردیم خودش را مشاور اتاق اصناف معرفی کرد.

امکان ارایه رونوشت این نامه را دارید؟

گلستانی : بله. در دبیر خانه نیز موجود است.

فاضلی عنوان می کند که سعد الله را به من تحمیل کرده‌اند و اصلا وی را نمی‌شناسم.

گلستانی : شماره نامه و تاریخ موجود است و هر زمان که به اتاق اصناف می رفتیم، سعدالله را در اتاق می‌دیدیم.وی در آن زمان عنوان می‌کرد ما کارگروه شما را نمی شناختیم برای همین پیش شما نیامدیم در حالی که نظام صنفی رایانه‌ای و کارگروه صندوق های مکانیزه فروش شناخته شده است.

چطور سعد الله را پیدا کردید و پیش ایشان رفتید؟

گلستانی : اتاق اصناف وی را به ما معرفی کرد. ایشان را نمی شناختیم چون اصلاً در این صنف نیستند و کار ایشان در اصل بانکی و حوزه psp ها است که قبل از این در بانک تجارت مسئولات داشتند و اکنون در بانک شهر مسئولیت دارند.زمانی که ما از این ماجرا خبردار شدیم جلسه‌ای فوری در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) در اواخر 94 با حضور علی سعادت، رییس سازمان نصر و دبیر وی و همچنین 40 فعال صنف صندوق های مکانیزه فروش تشکیل دادیم . یعنی همان موقعی که اتفاق‌های کنتورسازی رخ داد.

ظرفیت این 40 فعال برای تامین صندوق ها چقدر است؟

گلستانی : این ظرفیت در حال حاضر بیش از 500 هزار صندوق فروشگاهی برای ارایه واقعی در سال است.

ولی به یک میلیون و دویست هزار دستگاه صندوق فروشگاهی مورد نیاز نمی رسد...

گلستانی : اصلا این عدد واقعیت ندارد. اولا قرارداد کنتورسازی در فاز اول 250 هزارصندوق بوده و تا 750 هزار عدد افزایش می یافته است. اتاق اصناف که ادعا می کند کارگروه ما را نمی شناسد می داند که از سال 90 به عنوان دبیر اتحادیه تولید کنندگان و مصرف کنندگان صندوق های مکانیزه فروش فعال بوده ام و در زمانی که هنوز وزارت بازرگانی با صنعت و معدن ادغام نشده بود هر هفته در سازمان مرکزی وزارت بازرگانی یک جلسه با معاون وزیر وقت داشتیم و به جایی رسید که فهرستی شامل 14 شرکت تهیه کردیم و به همه شهرستان ها و تهران فکس شد . پس نمی توان پذیرفت که اتاق اصناف تشکل ما را نمی‌شناخته است.

تصور می‌کنید مناقصه صندوق های فروشگاهی قانونی بوده است؟

گلستانی : به هیچ عنوان. در سازمان نظام صنفی برای همین موضوع جلسه گذاشتیم و بازرس این سازمان و رضانژاد مدارکی را نشان دادند مبنی بر اینکه باران با عمر شش ماهه تاسیس شده و شرکت کاغذی است.

در چه تاریخی این جلسه برگزار شده است؟

گلستانی : در ابتدای دی ماه 94 بود که هنوز نماد معاملاتی کنتور سازی متوقف نشده بود.

در بهمن ماه 94 نامه‌ای در مقابل استعلام سازمان بورس از سوی دبیر کل اتاق اصناف منتشر می شود مبنی بر اینکه چنین قراردادی بسته شده و مجری آن نیز شرکت هوشمند سامانه باران است ولی شما قبل از آن گفته اید که باران کاغذی است. به چه کسی گفته اید؟

گلستانی : سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به اتاق اصناف ایران گفته است.

اسناد آن موجود است؟

گلستانی : مستندات آن وجود دارد.

این اسناد می تواند یکی از حلقه‌های مفقوده پازل فساد صندوق‌های فروشگاهی در بورس را حل کند. زیرا عاملی و سعد الله ادعا کرده اند که اساساً نمی دانستیم که قرارداد منتفی شده در حالی که اتاق اصناف می گوید 40 روز بعد از نامه دبیر کل اتاق اصناف به سازمان بورس این قرارداد منحل شده است.

گلستانی : ببینید بعد از جلسه ای که داشتیم و اسناد و مدارکی که ارایه دادیم برخی اعضا از جمله مادیران، ایران ارقام و غیره تعجب کردند که چگونه می شود که فعالان این صنف چنین قراردادی را ندیده باشند. ما سال ها در این صنف کارکرده ایم. وقتی قراردادهای بزرگ می خواهید انجام دهید حتما باید مناقصه برگزار کنید و همواره در سامانه مناقصات ثبت می شود.

حسابرس کنتور سازی از تشکل شما استعلام نکرد؟

گلستانی : خیر. اصلا این آقایان را ندیده ایم. آقای سعد الله تحت عنوان ایمیلی به چند شرکت، برگه‌ای مبنی بر اعلام آمادگی برای این قرارداد ارسال کرده است. از مناقصه و ترک تشریفات هم خبری نیست.

چه زمانی بوده این ایمیل؟

گلستانی : قبل از انعقاد قرارداد با کنتور سازی و باران و حوالی آذر ماه 94 بوده است. این نامه هم اکنون مستند است که رضا نژاد همین نامه را به عنوان ایراد به اتاق اصناف برد و قرارداد باران و اتاق اصناف روی هوا رفت.

در حال حاضر مستند نامه نظام صنفی رایانه ای (نصر) به اتاق اصناف در بهمن ماه سال 94 شامل، کاغذی بودن شرکت باران، ایمیل سعدالله در آذر ماه 94 و نامه کارگروه صندوق‌های مکانیزه فروش به دبیر خانه که تحت عنوان مشاور اتاق اصناف معرفی شده اند را مکتوب داریم.رضا نژاد با دو نفر از حراست سازمان نصر در اتاق اصناف جلسه گذاشتند.

فاضلی می گوید من نمی دانستم شرکت باران کاغذی است... آیا می شود این ادعا را قبول کرد.

گلستانی: فاضلی در صنف خود کننده است و  از کسب و کار اطلاع دارد. ما می خواهیم از حق خود دفاع کنیم و کاری با فاضلی و اتاق اصناف نداریم. ما یک صنف هستیم و از سال 78 در حال فعالیت هستیم. شرکت کنتور سازی به هیچ عنوان قادر به اجرای طرح نصب صندوق ها نیست.

شما کارخانه کنتور سازی را دیده‌اید؟

گلستانی : خیر.

پس چرا معتقدید کنتور سازی قادر به اجرای این طرح بزرگ نیست؟

گلستانی : چون کنتور می سازد و این موضوع ربطی به صندوق‌های فروشگاهی ندارد. فرض کنید بهترین شرکت موشک سازی را در ایران دارید آیا می توانید همزمان در این کارخانه تلویزیون رنگی بسازید؟

اما ساخت دستگاه‌های اپتیکی و اندازه‌گیری موضوع فعالیت این شرکت است.

گلستانی: ببینید کل جهان در سال 2016 بین 400 تا 500 هزار دستگاه صندوق فروشگاهی تولید کرده است. این آمارها را به اتاق اصناف وقتی می خواستند قرارداد ببندند گفته بودیم.

شخصا ارایه کردید؟

گلستانی : بله، خودم هم صحبت کردم افراد متشرع دیگری نیز حضور یافتند و در سازمان امور مالیاتی در جلسه‌ای که برای مشاوره گذاشته بودند اعلام کردیم.

این جلسات چه زمانی بوده است؟

گلستانی : این جلسات شامل 7 جلسه مداوم و کاملا رسمی در سازمان امور مالیاتی بود که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان مشاور حضور می یافت و در اولین جلسه نیز سعدالله در مقابل من نشسته بود. در این جلسه مرادی دهفولی مدیر دفتر توسعه سامانه های مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی حضور داشت و عوض‌پور به عنوان دبیر کل اتاق اصناف در کنار من نشسته بود و عنوان کرد که نماینده اتاق اصناف هستم. بالاخره رییس اتاق که نمی تواند خبر نداشته باشد که نماینده وی کجا رفته است؟ آیا غیر منطقی نیست؟

اگر کسی چنین حرفی می زند نشان می دهد که با وجود حضور فیزیکی در اتاق اصناف و اختصاص کرسی مدیریت و در حضور شجاعی دوست و معاون ایشان در اتاق اصناف دو جنبه وجود دارد. یا از بابت ندانستن خود، اقدام های زیر مجموعه را زیر سوال برده و یا در سازمان غیر انتفاعی می تواند دبیر نامه بزند و رییس نداند که به عنوان ریاست اتاق اصناف شخص خود را زیر سوال برده است. رییس که نمی داند زیر مجموعه چه کرده دیگر ریاست آن چه فایده ای دارد؟

پس در 7 جلسه در سازمان مالیاتی جلسه گذاشتید. در چه تاریخی بوده است؟

گلستانی : در اواخر سال 94 و بهار 95 بود.

سازمان بورس هم حضور داشت؟

گلستانی: خیر. ولی نماینده وزارت صنعت و معدن و چندین نماینده از اتاق اصناف از جمله طاهریان هم بود که فهرست حضور و غیاب در سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

یعنی در اوج زمانی که با کنتور سازی قرار داد بسته شده شما در سازمان امور مالیاتی جلسه گذاشته‌اید که اولا این قرارداد شدنی نیست و ثانیا باران کاغذی است.

گلستانی :  بله، ببینید بخاطر رایگان بودن طرح، بسیار پر زرق و برق بود. سازمان امور مالیاتی در این ماجرا مشکلی ندارد و بسیار تمیز کار کرده است.

در این جلسات چه کسی طرح را معرفی می کرد؟

گلستانی : سعدالله. وقتی شما به دولت و یا هر سازمان دولتی مثل سازمان امور مالیاتی که از سال 78 درگیر این طرح است بگویید که اصناف را بطور رایگان به صندوق ها تجهیز می‌کنیم و همه کارها را هم انجام می‌دهیم چه مشکلی وجود دارد؟ پس برای سازمان مالیاتی خوب بود منتهی طرح عملی نبود. معرفی طرح و ارایه آن بر روی کاغذ کاری ندارد.

سعدالله سه مدل بازاریابی خود را معرفی کرده است.

گلستانی : بله ،این یکی از سوال ها است. عنوان کرده در زمان فروش و نصب صندوق های فروش، 10 درصد هزینه تبلیغاتی از تولید کننده یا وارد کننده دریافت کند.

پرسشی که مطرح می شود اینکه اگر شرکت باران که عنوان می کنند در آن برهه از طرح کنار گذاشته شده چگونه سعدالله را همچنان به عنوان مجری طرح و ارایه کننده آن معرفی کرده و شماره تلفن همراه و جی‌میل خود را ذیل نامه ها داده است؟ پس سعدالله چه کاره بوده وقتی باران روی هوا رفته است؟10 درصد از این مبلغ عدد بزرگی است و به کجا می خواهد برود؟ این خودش مثال نقض است. این موضوع همه جا معرفی شده و نامه های آن موجود است.

البته در سال 95 طرح باران به اسم نصر تغییر نام داد.

گلستانی : نصر هم ماجرا دارد. نصر به اصطلاح اتاق اصناف می شود نصب صندوق رایگان. ظاهرا سعد الله با زیرکی در حالی اسم باران را نصر گذاشته که مخفف نظام صنفی رایانه ای نیز نصر است.

یعنی می‌گویید به دنبال بازی با اذهان بوده‌اند؟

گلستانی: دقیقاً ، به دنبال این بوده اند که هر جا کلمه نصر می آید همان مجموعه متعلق به خودشان را در رسانه ها و افکار عمومی جا بیاندازند.

این موضوع بعد از افشای کاغذی بودن باران بوده است ؟

گلستانی: این انتهای ماجرایی بوده که آنها را به بن بست رسانده بوده است.

آیا شما نزد خسرو تاج معاون وزیر صنعت نیز شکایت بردید؟

گلستانی : کارگروه ما خیر ولی نظام صنفی رایانه‌ای به نظر می‌رسد نزد وی رفته باشند.

پس فکر می‌کنید که ادعای عاملی مبنی بر انحلال شرکت باران از طریق فشار خسروتاج به اتاق اصناف صحیح است؟

گلستانی : این موضوع را باید استعلام کنم.

سازمان نظام صنفی (نصر) کمک های شایانی برای کشف این موضوع کرد و اگر این نبود الان عواقب ماجرا بدتر بود و نماد معاملاتی"آکنتور" در بورس متوقف نمی شد و مردم بیشتری سهام کنتور سازی را می خریدند که با اعلام سود بیش از 400 درصدی یک شبه بیش از 7 برابر شد و سپس سقوط کرد.

بله. عده ای هم این سهم را با اطلاعات نهانی با کدهای شخصی خریده بودند که همزمان با بازگشایی این سهام را فروختند. اغلب صندوق‌های سرمایه گذاری این سهم را خریدند و الان گرفتار شده‌اند.

گلستانی : کسی که در بورس است باید بسیار باز فکر کند. ما اطلاع رسانی کردیم و در برج 11 سال 94 در خبرگزاری‌ها و حتی در ضیافتی که نظام صنفی رایانه ای برای ICT ها گرفته بود در همانجا در این باره مصاحبه کردم.

کاش در آن زمان اطلاع رسانی موثرتری داشتید.

گلستانی : متاسفانه برخی نگذاشتند پوشش این خبر به خوبی انجام شود. من صراحتاً آنجا گفتم نگذارید پدیده شاندیز دیگری تکرار شود که تیتر خبری یک خبرگزاری نیز شد اما در ادامه دیگر نتوانستم آن را پیدا کنم. یک کنفرانس خبری هم بعد از این قضیه با حضور خبرگزاری‌های رسمی و بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات گذاشتیم.

شما که تا این حد با بورس آشنا هستید و می دانستید که یک شرکت بورسی این کار را انجام می دهد دست کم از رسانه های متعلق به سازمان بورس از جمله سنا هم دعوت می کردید تا در ارگان‌های رسمی هم این مطلب ثبت شود و کسی نتواند بگوید من این را ندیدم.

گلستانی : ببینید ، ما زیر مجموعه نظام صنفی رایانه ای هستیم و گفتیم کارها را آنها انجام دهند. وقتی کلی خبرنگار دعوت کرده احساس کردیم که این هشدارها به گوش همه می رسد. وقتی این موضوع به گوش اتاق اصناف و وزیر اقتصاد و معاون آن رسید علی‌القاعده به گوش سازمان بورس و بازرس آن هم رسیده است.

البته الزامی ندارد. مصاحبه های رییس اتاق اصناف ممکن است بر روی سایت ها حذف شده باشد اما بمباران خبری اتاق اصناف در قالب مصاحبه های مکتوب و تصویری رییس اتاق اصناف در مورد صندوق ها بی‌شمار و گسترده است.بحث این است که شما اواخر سال 94 و اوایل سال 95 به تعداد 7 جلسه در سازمان امور مالیاتی نشست داشتید. خروجی این جلسات چه بود و راجع به چه چیزی بحث شد؟

گلستانی :  سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در اصل به عنوان مشاور سازمان امور مالیاتی در شاکله ای که برای صندوق ها ایجاد شده بود می خواست یکسری ماژول های سخت افزاری و نرم افزاری برای این طرح تعیین شود. جالب اینکه هنوز تعیین ماژول نشده بود اما قرارداد نصب صندوق میان کنتور سازی و باران به عنوان نماینده اتاق اصناف بسته شده است.

قرارداد با چه کسی بسته شده ؟ شما که می گویید هیچ قراردادی با سازمان مالیاتی بسته نشده پس چطورمی شود جلسات برگزار می شده است؟

گلستانی : سازمان مالیاتی هیچ گونه ماژولی برای سخت افزار و نرم افزار این طرح تعیین نکرده اما اتاق اصناف با باران قراداد بسته است.

علی عسکری ادعا کرده زمانی که رییس سازمان مالیاتی بوده بسترها و نرم‌افزارها را تهیه کرده بوده و حتی مجوز استخدام صدها نفر را نیز با وجود ممنوعیت استخدام در ادارات دولتی گرفته است.

گلستانی : در این 7 جلسه در نهایت چارچوب ها تعیین و بعد تعدیل و به مجلس فرستاده شد. یعنی 7 جلسه ما تبدیل به سه لایحه شد که سه جلسه سخت‌افزاری و 4 جلسه نرم افزاری بود. در نهایت قرار شد توسط این ماژول مشاور گرفته شود که گفته می شود هم اکنون شرکت مگفا مشاور طرح شده است. یعنی آن زمان هیچ گونه استانداردی برای این کار وجود نداشته است. اتاق اصناف بطور کلی کارگروه ما را می شناخت و با همه سر وصدا ایی که کردیم اما باز سراغ ما نیامد.

چرا سراغ کنتور سازی رفتند؟

گلستانی :  در اینجا سه سوال وجود دارد که برای یافتن جواب های آن باید ببینیم پشت درهای بسته چه اتفاق هایی افتاده و چه چیزی رد و بدل شده است؟ شما مکالمه‌ای که محسن فیروزی با سعدالله انجام داده را در کانال تلگرامی بشنوید...

شما که احیاناً سهام کنتور سازی نداشته‌اید؟

گلستانی : نه. هرگز. برخی البته پیشنهاد می کردند اما ما سهامی نداریم.

در تابستان سال 95 وقتی با سعد الله صحبت کردم می گفت در حال حاضر چند شرکت صندوق ها را تحویل داده اند اما کنتور سازی چیزی را تحویل نداده است.

گلستانی : ابهام های زیادی داشت. در حال حاضر علایمی نشان می دهد که می خواهند دوباره این طرح را به کنتورسازی بسپارند. فرض کنید اصلا این شرکت سازنده صندوق باشد چرا باید وارد کند؟

آیا کارگروه شما تولید کننده صندوق هستند؟

گلستانی : هم تولید کننده و هم وارد کننده هستند.

قرار شد 70 درصد واردات و 30 درصد تولید داخل باشد این صندوق‌ها.

گلستانی : که البته الان این فرمول را 60 به 40 کرده‌اند.

از نظر شما شرکت کنتور سازی قادر به تولید همه این صندوق ها نیست؟

گلستانی : به هیچ عنوان. ما حاضر هستیم در حضور بازرس وزارت صنعت و معدن مستند بیاوریم و بگوییم که کنتور سازی نمی تواند کل طرح را انجام دهد.

چرا؟

گلستانی: چون این کار زیرساخت‌های خود را می‌خواهد. در کل جهان سالیانه 500 هزار صندوق تولید می‌شود. یک کارخانه در ایران چگونه می تواند 750 هزار صندوق در یک فاز تولید کند؟ از طرفی فقط تولید که مطرح نیست. نصب و خدمات پشتیبانی بعد از این مرحله نیز مطرح است.

همچنین مدل های مختلفی وجود دارد. صندوقی که به یک فروشگاه برند می دهید نمی‌توانید به یک هایپر و یا سوپر مارکت بدهید. فرض کنید کنتور سازی می‌توانسته صندوق تولید کند. پس چرا وارد کرده است. کشور کره جنوبی و تایوان و چین تولید کننده صندوق‌ها در آسیا هستند نه کشور سنگاپور.آن صندوق ها را من دیده ام و همه آنها چینی است و کارخانه آن را در سایت علی بابا می‌توانید بیابید. با اکسسوری جامع چین است.

نامه ای در اینجا داریم که بیگ زاده مدیر وقت اداره نظارت سازمان بورس در تاریخ 10 دی ماه 94 به شرکت کنتور سازی زده و خواستار شفاف سازی نسبت به قرار داد میان مدت 5 ساله باران با شرکت کنتورسازی شده که این نامه در صفحات مجازی دست به دست شده است. در تاریخ 17 آبان ماه 95 نیز اتاق اصناف عنوان کرده که مجری را عزل کرده‌ایم.

نامه عوض زاده دبیر کل اتاق اصناف در بهمن ماه 94 آمده ....

گلستانی: 16دی ماه 94 نامه زده به سازمان بورس که این طرح موجود است اما 8 ماه بعد نامه زده که خبری نیست...

در حالی که رییس اتاق اصناف می گوید 40 روز بعد از نامه عوض زاده شرکت باران را از این قرارداد خلع کرده بودیم نه 8 ماه بعد.

گلستانی : جالب است که بدانید 4 بار شخصاً ایشان را در جلسات 7 گانه سازمان نظام صنفی و سازمان امور مالیاتی دیدم و 15 نفر دیگر هم در آن جلسات از جمله مرادی بوده اند. در اولین جلسه سعد الله آمد و ما به وی اعتراض کردیم و دیگر نیامد. در اولین جلسه خود را به عنوان مجری باران معرفی کرده بود.

گفتید که سعد الله خود را به عنوان مجری نصب صندوق ها و مجری باران اعلام می کرد در آن جلسات. آیا در همان جلسات شب عید هم همچنان مجری باران بود؟

گلستانی : بله. بطور دقیق اعلام می کرد. نصر را زمانی رو کردند که ماجرا داشت برملا می‌شد.

چه زمانی بود؟

گلستانی : ماه آبان سال 95. نصر را زمانی رو کردند که دیدند دیگر نمی توانند کاری انجام دهند و با خود فکر کردند که چه باید کرد که از این وضعیت فرار کنند.سعدالله به عنوان عضو اتاق اصناف و مجری طرح تجیهز اصناف به صندوق‌های فروشگاهی هم در مصاحبه‌ای با فارس صراحتاً می گوید که کنتور سازی در حقوق پرسنل مانده چطور می تواند 200 هزار صندوق تحویل دهد.

بالاخره سعدالله را اشخاصی به اتاق اصناف از مجموعه شهرداری معرفی کرده اند. چطور می شود طرحی شیرین را معرفی می کند که در بطن آن لقمه چربی بوده و بعد درست از آب در نیامده است. به دنبال چه چیزی بوده اند؟ آیا مثلاسهام می خواستند معامله کنند؟

گلستانی : ببینید ما تخصص قضاوت در این زمینه نداریم اما کسی که از دور به این ماجرا نگاه کند و چیزی هم نداند متوجه این بازی می شود. من که 13 سال شرکت‌داری کرده‌ام و می‌توانم با لابی‌گری قراردادی به ارزش 500 میلیارد تومان با یک سازمان دولتی یا غیر انتفاعی ببندم آیا به راحتی می توانم آنرا اعلام کنم؟ آیا نباید توانایی شرکت و اهلیت آن سنجیده شود؟

طبعا باید مناقصه و تشریفات قانونی برقرار باشد.

گلستانی : بله. برای همین سازمان نظام صنفی رایانه ای با اسناد و مدارک به اتاق اصناف نامه زد و درباره شرکت کاغذی شش ماهه هشدار داد و قرارداد آن لغو شد. نظام صنفی رایانه ای در سال 94 و در دی یا بهمن ماه بود که به اتاق اصناف نامه داد و حضورا با بازرس مراجعه کرد به اتاق و مستندات را ارایه داد.

چه کسانی بودند؟

گلستانی : رضانژاد دبیر سازمان نظام صنفی رایانه ای و حراست سازمان نظام صنفی رایانه ای بوده اند و بطور مکتوب ارایه داده اند.

در اتاق اصناف با چه کسی مذاکره کرده اند؟

گلستانی : فکر می کنم با شخص فاضلی بوده که همگی مستندات البته مکتوب است. هر آنچه که می گوییم با اسناد و مدارک بوده و یک نفر هم نبوده ایم بلکه سه نفر حداقل در جلسات حضور داشته ایم.

از عاملی سوال شده که می دانستید که شرکت باران کاغذی بوده اما به بورس اعلام نکرده اید و با تبانی سهام فروخته اید. عاملی هم پاسخ داده من نمی دانستم این شرکت کاغذی بوده است.

گلستانی : ما که دستمان به جایی نمی رسد در عرض دوساعت فهمیدیم این شرکت کاغذی است. به راحتی با جستجوی نام شرکت در سایت روزنامه رسمی می‌توان بررسی کرد. چطور  ایشان قرارداد میلیاردی می‌بندد بعد می‌گوید نمی‌دانم؟ منطقی نیست.

در این قرارداد چقدر سود وجود داشته است؟

گلستانی: با این مبلغی که اینها بسته بودند حداقل 30 درصد برایشان سود داشت.

مبلغ چقدر بوده است؟

گلستانی: 250 هزار دستگاه را در 3.5 میلیون تومان ضرب کنیم بدست می آید.

الان میانگین هر صندوق در ایرانشهر چه قیمتی دارد؟

گلستانی: از دو میلیون تومان تا 5 میلیون تومان وجود دارد.

در حال حاضر این بهانه وجود دارد که برای حمایت از سهامداران بیچاره و جبران خسارت بانک های پاسارگاد و اقتصاد نوین این قرارداد به کنتور سازی داده شود اما بدون حضور مدیران کنونی آن.

گلستانی : این کار از نظر ما دوباره تکرار همان سیکل شکست خورده است. شرکت کنتور سازی در حال حاضر نیمه فعال است و اغلب تجهیزات آن توقیف اموال است.

اما این کارخانه و پرسنل آن نمونه خاص و منحصر به فردی است که با وجود مشکلات بسیار اما مانع از توقف خط تولید شده اند.

گلستانی: اگر واقعا تولید کننده باشد و بتواند به مردم خدمات بدهد بیاید انجام دهد. کل جهان می تواند 500 هزار تا تولید کند. چطور یک شرکت می تواند 750 هزار دستگاه در یک فاز و در دو سال تحویل دهد؟ این از اساس غیر کارشناسی است. ابتدا 250 هزار دستگاه است و طی دوسال باید 750 هزار دستگاه تحویل بدهد. چه کسی می تواند چنین چیزی را تحویل دهد؟

در دنیا با وجود پول نمی‌توانید در عرض دو سال 750 هزار دستگاه بخرید زیرا به راحتی نیست و دستگاه‌ها سیستم خاص خودشان را داشته و تولید محدودی دارند. تولید آنها سفارشی است. برای تامین 750 هزار دستگاه باید اغلب کارخانه ها در دنیا تعطیل شود و فقط به ایران صندوق فروش بدهند.

یک کانتینر صندوق فروشگاهی 270 عدد صندوق را می تواند در خود جای دهد و در نهایت 300 صندوق فروشگاهی در آن جای می گیرد. 750 هزار دستگاه تقسیم بر 300 یا نهایت 500 صندوق فروشگاهی چند کانتینر نیاز دارد؟

750 هزار عدد صندوق فروشگاهی 750 هزار تومان نیست که بشود روی میز بشمارید. این تعداد چند سوله و انبار می خواهد. نزدیک به دو هزار کانتیر می خواهد و هر کشتی 800 کانتیر را جای می گیرد. این تعداد بدون بار کد خوان و پرینتر وسایر تجهیزات اکسسوری است.

پس چطور گمرک برگ خروج انبار داده و گفته کالا به بندر شهید رجایی رسیده است؟

گلستانی : باید ببینید چند دستگاه آمده است. برگه خروج 250 صندوق از انبار کجاست؟ گمرک خوشبختانه شفاف است. یک کد بالای آن دارد با ارزش ریالی که وارد کرده است. بازرس می تواند آن کد را بگیرد و ببیند که چه چیزی آورده است.

گفته می شود سازمان بازرسی در بررسی ها عنوان کرده که برگه های گمرک جعلی و یا ساخته شده است.

گلستانی : متاسفانه کسانی که در سازمان بورس و نهاد های نظارتی هستند همگی حقوق بگیران دولتی هستند. الان دیگر کسی بطور کاغذی چیزی را چک نمی کند. با یک رمز عبور و کاربری در سایت EPL پنجره واحد فرامرزی به شما می گوید چه چیزی وارد شده است و دیگر جعل و کاغذ بازی معنایی ندارد. اصلا لازم نیست برویم جعل کنیم و شاید سازمان بورس و یا حسابرس و بازرس از این موضوع اطلاع ندارند. اگر چک نکرده اند اطلاعاتشان ضعیف بوده است. در حال حاضر دیگر برگ سبز وجود ندارد و اظهارنامه نیز تبدیل به پرینت شده است.

از چه زمانی این موضوع عملیاتی شده است؟

گلستانی : از سال 93 به بعد عملیات گمرکی پنجره فرامرزی شده است .

پیشنهاد شما برای حل معضل نصب صندوق‌های فروشگاهی برای اصناف چیست؟

گلستانی : نحوه گردش این چرخه از ابتدا به نظر ما اشتباه است. اگر کنتور سازی تولید کننده صندوق فروش بود باید در فاز قبل تولید می کرد ولی چرا رفت دنبال واردات و رفت به قول خودش در سنگاپور تحویل داد.

عاملی می گوید وقتی به من می گویند دو ماهه تحویل دهید چاره ای نداریم جز واردات.

گلستانی: پس چرا مجری طرح نصب صندوق ها از سوی اتاق اصناف با شرکت کنتور سازی قرارداد بست. ما وارد کننده این صندوق ها هستیم و سال ها در این صنف کار کرده ایم. چرا فاضلی نیامد دنبال ما؟ ما خودمان نامه زدیم به اتاق اصناف که فعال این صنف هستیم اما به نامه ما اعتنایی نکرد.

تاریخ این مناقصه در روزنامه رسالت و اطلاعات منتشر شد. شما اطلاعات نداشتید؟

گلستانی : خیر ، اگر شرکت های ما ندیده اند چرا شرکت ایران نارا، ایران ارقام و مادیران که شرکت های بسیار بزرگی در مورد مناقصات هستند این موضوع را نمی دانستند؟ مادیران جزو کارگروه صندوق های فروشگاهی است.

اما شرکت ایران نارا جلو آمد و اعتراض کرد.

گلستانی : بله ، این موارد برای مناقصه دوم است. در مناقصه اول نامه ای زدند و به کنتور سازی دادند اما در مناقصه دوم که نصر بود خواستند کاری کرده باشند که کسی چیزی نگویند. چون کار خراب شده بود.

آیا بازپرس این پرونده از شما به عنوان مطلع دعوت کرده است؟

گلستانی : خیر. این اواخر که به گل نشسته بودند سعدالله اطلاع داده بود به یکی از دوستان که برای مذاکره بیایید. وارد اتاق اصناف که شدیم شجاعی معاونت اتاق اصناف گفت تا آمدید داخل، سعدالله یک نگاه انداخت و گفت اینها این کاره های صندوق ها هستند.

این موضوع در چه تاریخی بوده است؟

گلستانی : هفته آخر مهر ماه 95 بود. وارد اتاق اصناف که شدیم عنوان کرد که اینها این کاره های صندوق ها هستند که دیگر موضوع وارد ورشکستگی و دستگیری شد و سیستم از هم گسست.

الان راهکار این است که هر کسی از جمله کنتور سازی پای یک میز بنشیند و کارگروه صندوق های فروشگاهی متولی اجرای طرح باشد.در حال حاضر مصاحبه ها از روی سایت اتاق اصناف حذف شده است. اما در همایش ها و اخبار مختلف از جمله سعدالله و فاضلی صحبت‌های آنها موجود است و مستندات آنها را نگه داشته ایم. ما از یک صنفی دفاع می کنم که سال ها در این زمینه خون دل خورده و زحمت کشیده است.

اگر دوباره زمینه برای اجرای طرح نصب صندوق ها فراهم شود متولی آن چه کسی است؟ آیین نامه آن ابلاغ شده اما همچنان متولی ندارد.

گلستانی: به نظر ما لایحه کلی آیین نامه همچنان در کمسیون اقتصادی مجلس است. نظر ما این است که اتاق اصناف اگر متولی این طرح است متولی غیر انتفاعی باشد نه متولی انتفاعی. ماهیت تشکل‌ها غیر انتفاعی است.

اتاق اصناف نمی تواند متولی باشد.

گلستانی : دقیقاً. تشکلها غیر انتفاعی هستند. وزارت کشور  از تشکل ما هم تعهد گرفته که کار انتفاعی نباید انجام دهیم و فقط در راستای منافع ذی نفعان می توانیم کار کنیم. باید عیناً این موضوع را به کسانی بدهیم که درآن قسمت فعالیت می کنند.

اتاق اصناف فقط می تواند به عنوان یکی از ناظرهای بر اصناف نقش بازی کند. متاسفانه در پشت درهای بسته اتاق اصناف کارهایی انجام شد که باعث بروز مشکلات امروز شد. اگر این کار را نمی کرد ندطرح به طور واقعی اجرا می شد و همه بسیج می شدند.

پس چرا اتاق اصناف تا این حد مصرانه به دنبال این موضوع است؟

گلستانی: درصدهای مختلف هوش از سر هر کسی می‌پراند. شما فرض کنید تعداد 750 هزار دستگاه ضربدر 3 میلیون تومان که پیش پرینتر هم باید حساب کرد. البته عنوان کرده اند یک میلیون و پانصد هزار تومان اما اینطور نیست. الان صندوق فروشگاهی تاچ اسکرین با 300 دلار وارد می‌شود. آن زمان گفتیم بیت‌المال را با ورود صندوق‌های بی کیفیت دور نریزید.

جنسی که خوب کار کند 300 دلار است که اگر وارد کشور شود در نهایت 2 میلیون تومان تمام می‌شود که با خدمات و غیره به حدود 3 میلیون تومان می‌رسد.

با این احتساب می توان گفت واردات صندوق‌های فروشگاهی عدد بزرگی خواهد بود تمام می‌شود که نیم درصد آن هم میلیاردی می‌شود. رقم بسیار چشمگیری است. نوع کار مشخص است. قبل از اینکه هیچ اتفاقی بیافتد با یک کاغذ و ایمیل عنوان می‌شود که قرارداد در پشت درهای بسته انجام شده و من که 14 سال در این صنف هستم نمی دانم چه اتفاقی افتاده است.

انتظار از سازمان مالیاتی چیست؟

گلستانی : سازمان مالیاتی واقعا شفاف در این ماجرا عمل کرد که جای تشکر دارد. همه فعالان را دور یک میز جمع کرد بدون اینکه پشت درهای بسته پنهان شود. عنوان کرد اگر طرح را می توانید رایگان ارایه بدهید ایرادی ندارد.

این در اواخر سال 94 بود؟ آیا کنتور سازی هم حضور داشت؟

گلستانی : همان دوره بود و سعدالله به عنوان مشاور اتاق اصناف و یک بار هم به عنوان مجری طرح باران معرفی شد. خبری از نماینده های کنتور سازی نبود. مرادی هم خوشحال بود زیرا عنوان می کرد چرا سعدالله را که می خواهد این صندوق ها را رایگان نصب کند اذیت می کنید. ما هم دلیل می آوردیم که نمی تواند که در نهایت هم نتوانست. در جلسات چهارم مرادی خبردار شد که این ماجرا ایراد دارد و فهمید که رایگان معنایی ندارد و در نهایت به سراغ ما آمد.

سازمان مالیاتی هم اکنون سیستم خود را با مشاور فنی انجام می دهد و بدون اینکه پشت درهای بسته زد و بند راه بیاندازد بسیار شفاف کار را جلو می برد.

چرا اتاق اصناف این همه به دنبال طرح نصب صندوق ها است؟

گلستانی: طبق ایین نامه دولت به اتاق اصناف در این طرح حق نظارتی داده نه انتفاعی. وقتی با گلچین کردن فعالان اقدام به دسته بندی می کنند یعنی از شان نظارتی خارج شده است. یکی از راهکارها در این زمینه حذف جدی اتاق اصناف در این ماجرا است . بگذارند سازمان نظام صنفی رایانه ای کار خودش را انجام دهد.

این سازمان زیر مجموعه اتاق اصناف است؟

گلستانی: خیر. کاملاً مستقل است و بسایر شفاف از فعالان حمایت می کند. نظام صنفی 4000 عضو دارد که در کارگروه صندوق های مکانیزه فروش 40 عضو فعال هستند که تا 80 عضو نیز قابل افزایش است. از سال 90 اتحادیه بودیم و وزارت بازرگانی هم فهرست ما را به تمام اتحادیه ها از جمله اتاق اصناف در زمان مدیریت نوده فراهانی داده اند.

اولین مصاحبه در این زمینه را با مالمیر انجام دادیم که گفته بود عقل سلیم قبول نمی کند که در شب عید محموله صندوق ها از بندر عباس طی 20 روز باقیمانده تا شب عید 95 به تهران برسد.

گلستانی : ببینید 500 هزار دستگاه در سال در کل جهان برای برندی که بتوان فروخت می شود تولید کرد. جنس نامرغوب و بی کیفیت زیاد است. صندوق های فروش وارداتی شرکت کنتور سازی از نوع درجه 4 کشور چین بوده که قرار بوده وارد شود و بی کیفیت ترین نوع ممکن است.

چین چند صندوق می تواند تولید کند؟

گلستانی: کشور چین دو سال است که به تازگی وارد این بازار شده است. در حال حاضر برندهای باکیفیت همچنان کره‌ای هستند اما برندهای چینی همچنان در سعی و خطا هستند .ظرفیت تولید آن کارخانه ها محدود است. چینی ها را هم اگر تاچ خوب ها را جمع آوری کنیم در نهایت شاید 700 تا 750 هزار صندوق در سال بتوانند تولید کنند. نمی توانید یک جهان را موظف کنید که همه کار خود را رها کنند و فقط برای شما صندوق فروش تولید کنند. در نهایت 10 تا 20 درصد ظرفیت را می توانند پاسخ دهند چون به جاهای دیگر تعهد دارند.

در حال حاضر گفته می شود برای نجات کنتور سازی و جمع کردن این افتضاح تلاش می شود که طرح نصب صندوق ها به کنتور سازی سپرده شود.

گلستانی : از نظر ما شرکت باران و سعدالله هیچ صلاحیتی برای اجرای این طرح ندارند. ایشان در بانک شهر مسئول شرکت هوشمند سامانه همیان است که دستگاه های psp تولید می کنند. چیزی به نام انحصار در این کشور دیگرنمی تواند بوجود آید. ما حتما مقاومت می کنیم.هنوز متولی برای اجرای طرح صندوق های مکانیزه نداریم . در حال حاضر سازمان نظام صنفی برای این کار مناسب است زیرا ممیزی در این زمینه وجود دارد.

فاضلی هم اعتقاد دارد متولی وجود ندارد .

گلستانی : با آیین نامه دولت طرح اجرا نمی شود. باید صبر کرد لایحه از مجلس رای بگیرد. اتاق اصناف باید فقط رگولاتور باشد. اما باید پرسید بازرسی که سهامدار است آیا معنایی دارد؟ وقتی ناظر ذی نفع باشد آیا ایراد ندارد؟

از نظر شما بر اساس مسئولیت اجتماعی که دارید آیا سازمان بورس مغبون شد یا گناهکار است؟

گلستانی : به نظر می رسد برخی افراد در داخل سازمان بورس از طرحی به این بزرگی اطلاع داشتند. حداقل حسابرس باید اطلاع داشته باشد زیرا برای طرحی به این وسعت می توانستند برخی موارد را جستجو کنند و اگر تحقیق می‌کردند ما را پیدا می‌کردند.

از نظر شما چه کسی در این ماجرا مقصر است؟

گلستانی : از نظر ما اتاق اصناف بزرگترین مقصر این قضیه است. چرا سعدالله را حمایت می کرد و طرح را وقتی کارگروه ما را شناخت از همان ابتدا دعوت نکرد؟ چطور سازمان مالیاتی ما را دعوت کرد و جالب اینکه به عنوان مشاور تخصصی خواست که نظر بدهیم؟

سعدالله معتقد است فقط وی می‌تواند این طرح را انجام دهد.

گلستانی : ایرادی ندارد نظام صنفی رایانه ای می تواند آن را بطور کامل انجام دهد. جالب اینکه چیزی به نام رایگان وجود ندارد چون در طرح باران اگر تماس می گرفتید قیمت های مختلف و با شماره حساب به شما نوبت دریافت صندوق می داد. می گفت پول واریز کنید به حساب و بعد با شما برای تحویل صندوق تماس می گیریم. در تلویزیون هم تبلیغ می کرد.

سازمان مالیاتی چرا از طرحی که هنوز لایحه ندارد و قانون آن نیامده حمایت می کرد؟

گلستانی : این را باید سازمان مالیاتی پاسخ بدهد. اما مرادی از این اینکه طرح در حال حرکت شده و رایگان است خوشحال بود. البته آیین نامه سال 93 قانون مکرر مالیات‌های مستقیم برخی اصناف را مکلف به نصب صندوق‌های فروش کرده و کار راه افتاده بود زیرا برای ارایه اظهارنامه باید کد فروشنده می‌زدید. اما در اواخر 94 می‌خواستند زیر ساخت آن را حرفه‌ای‌تر انجام دهند.

از محل نصب رایگان صندوق‌ها چگونه درآمد به اتاق اصناف و مجری طرح می‌رسید؟

گلستانی : برای دریافت یک ریال از دولت باید مصوبه مجلس داشته باشید. باید مصوبه بدهد که نیم درصد از درآمدها را بدهند.

پس وقتی لایحه مصوب مجلس نیست چگونه سازمان مالیاتی اشخاص مختلف را دور هم جمع کرده که زیرساخت‌ها را بچیند؟

گلستانی : ببینید چون طرح خوبی را سازمان مالیاتی اجرا می‌کند نباید انگ به آنها بزنیم. آنها پشت پرده ای نداشتند. اما اتاق اصناف حتما در این ماجرا مشکلاتی ایجاد کرده است.

آیا به نظر شما قراردادی وجود ندارد؟

گلستانی : شاید اتاق اصناف لابی یا مذاکره ای کرده باشد اما سازمان مالیاتی با دعوت حداقل 15 نفر در این باره از جمله سازمان نظام صنفی بطور شفاف در مورد آن صحبت کرد.

نقش اتاق اصناف را در این ماجرا تا چه حد بارز می بینید؟

گلستانی: صراحتاً اعلام می کنم اتاق اصناف در این زمینه به قصد یا سهو در این ماجرا مقصر بوده است. چرا وقتی کارگروه ما را شناخت سراغ ما نیامد؟ کنتور سازی هر چه توان داشته باشد به اندازه کل ظرفیت دنیا که ندارد؟ توان کنتور ساختن آن شاید 200 هزار عدد شود ولی صندوق فروش نمی‌شود.

اتاق اصناف اگر در این طرح حذف شود مزیت دارد. چون در این طرح انتفاع ایجاد می شود ولی اتاق اصناف غیر انتفاعی است و ناظر نمی تواند منفعت داشته باشد. هر کس توانایی دارد دور یک میز بنشینند و کارشناسی شود و با حضور نظام صنفی رایانه ای هر بخشی به اندازه توان خود بتواند کار کند. در حال حاضر در کمیسیون ها باید کاری کرد که یکی از مشاوران این موضوع نظام صنفی رایانه ای باشد.

طرح نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در مدت زمان مشخص قابل اجرا است؟

گلستانی : ترکیه از یک سال تا 1.5 سال اصناف خود را تجهیز کرد. حتما طرح قابل اجرا است. می‌شود این کار را با همفکری جامع انجام داد.

طرح اجرای ترکیه چگونه بوده است؟

گلستانی : در آن طرح دولت آمده شرکت های خصوصی را ساماندهی کرده و هیچ نفعی در این بین برای ناظر وجود ندارد. چیزی به نام رایگان هم وجود ندارد. اگر دوباره مثل کار اول این طرح را انجام دهند ما در مقابل آنها می ایستیم.

در کارگروه شما تاکنون چند صندوق به بازار ارایه شده است؟

گلستانی : تا کنون 15 هزار دستگاه صندوق وارد کرده ایم.

بطور عموم از چه کشور هایی وارد شده است؟

گلستانی : عمده واردات از کره جنوبی ،تایوان و چین است. البته اندونزی و مالزی و ویتنام هم هست.

پس ماجرای سنگاپور در واردات صندوق‌ها از سوی کنتورسازی چیست؟

گلستانی : سنگاپور کشور تجارت است و یک پل است برای سازمان‌های بزرگ مالی. در سنگاپور مطمئنا می خواستند فاینانس ایجاد کنند والا سنگاپور تولید کننده صندوق نیست.

سعدالله تا چه حد در این صنف شناخته شده است؟

گلستانی : در صنف فروشگاهی معتبر نیست. اما در بحث شتاب و پرداخت بانکی اسم سعدالله را شنیده بودیم که به اصطلاح به ایشان خراب کننده صنف می گویند. قبلاً  در بانک تجارت و الان در بانک شهر فعال است.

چگونه رد پای ایشان را در باران پیدا کردید؟

گلستانی : اسم سعدالله در هیات مدیره باران نیست اما در جابجایی سهام که در بانک شهر انجام شد پی به نقش وی در باران بردیم.

آیا صنف شما هم از این ماجرا خسارت دید؟

گلستانی : صنف ما برسر این قضیه 4 ماه متوقف شد و مردم صندوق فروشگاهی نمی‌خریدند چون مشتری در فروشگاه‌ها برای خرید صندوق قیمت می گرفت و می گفت باید 500 هزار تومان بدهید والا چند روز بعد رایگان می شود. الان بازار به مسیر خودش برگشته است.

آیا می توانید صندوق ها را بطور رایگان برای اصناف نصب کنید؟

گلستانی : اگر کسی دوباره با ادعای رایگان بودن صندوق ها صحبت کند همچنان این صنف خسارت می‌بیند.

با روش اجرای نصب صندوق های فروش موافقید؟

گلستانی : اگر همین دوره ادامه یابد خسارت ها افزایش می یابد.

آیا به نظر شما رد پای فساد دولتی هم دیده می‌شود؟

گلستانی : غیر ممکن است مناقصه‌ای با این وسعت بگیرید و سلامت باشد. مخصوصاً در این رده نمی توان روی آن حساب کرد. شواهد هم نشان می‌دهد. چطور طرح به این عظمت را در سامانه مناقصات نگذاشتند؟

چرا با وجود حذف باران در طرح بعدی اتاق اصناف با نام نصر نیامدید؟

گلستانی : چون می دانستیم که ماجرا تمام شده است و ما نرفتیم . معلوم بود که چنین طرح بزرگی پشت درهای بسته بوی سلامت نمی‌دهد.

نظر شما در مورد اعتراض های سهامداران کنتور سازی در مقابل بورس چیست؟

گلستانی: بعد از ابطال آن ما هیچ وقت سعد الله را به رسمیت نشناختیم و دعوتش هم نکردیم. اما اگر با روش قبلی بخواهد این طرح انجام شود آبروی کشور خواهد رفت. بنابراین در مقابل روش اشتباه می‌ایستیم.تکرار دوباره این اشتباه بسیار فراتر از اعتراض های دوره ای چند سهامدار است. اینکه 500 هزار صندوق تحویل داده می شود به تنهایی تمام ماجرا نیست زیرا هزاران خدمات دیگر پس از تحویل صندوق مطرح است.

سازمان بورس هیچ وقت سراغ شما نیامد؟

گلستانی: خیر. حتی اتاق اصناف هم همواره مقابل کارگروه ما ایستاد و در نهایت وقتی دید نمی‌تواند کاری انجام دهد به ما گفت فهرست فعالان صندوق های فروشگاهی بدهید.

چه زمانی بود؟

گلستانی: مهر ماه 95 بود که ما نامه‌ای را منتشر کردیم. هفته بعد هم مدیر عامل کنتور سازی بازداشت شد.بازپرس بدون نیاز به مدارک یا مستندات می تواند این پرسش را از رییس اتاق اصناف داشته باشد که اگر اتاق اصناف متولی است و ذی نفع نیست چرا اعضای نظام صنفی رایانه ای و کارگروه صندوق های مکانیزه فروش را برای معرفی و بررسی طرح نصب صندوق ها و یا اجرای آن دعوت نکرد.

هر ایرانی که یک قدم برای مملکت بردارد دستش را می بوسیم. می خواهیم صنف رایانه ای را زنده نگه داریم. اتاق اصناف نباید سیکل اشتباه قبلی را ادامه دهد. اصلا مناقصه هم نیازی نیست. می شود با ممیزی و بررسی دقیق ظرفیت ها با کار جمعی کار را جلو برد.

تمام اینها باید برنامه ریزی شود پس برای بحث سخت افزاری و نرم افزاری و اکسسوری آن نیاز به صنف و نظام صنفی رایانه ای هست و باید تولید کننده و وارد کننده با وزارت صنعت و اتاق اصناف و سازمان مالیاتی برنامه ریزی کنند. اما شیوه کنونی تامین 2 میلیون صندوق فروشگاهی و اینکه چه کسی می تواند تامین کند روش درستی نیست.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ