کد خبر: ۶۳۲۸۴
۰:۵ - ۱۳۹۶/۷/۲۳

آینده ۲۶ شرکت بیمه و جای خالی بیمه گران در بازار سرمایه
یک فعال صنعت بیمه بررسی کرد:

آینده ۲۶ شرکت بیمه و جای خالی بیمه گران در بازار سرمایه

عضو سابق هیات مدیره بیمه دی با اشاره به به حجم نقدینگی و گردش پول در بازار سرمایه و جای خالی بیمه گران،به پیش بینی آینده صنعت بیمه برای ۲۶ شرکت بیمه خصوصی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن بالازاده با بیان اینکه به طور کلی صنعت بیمه در دنیا صنعتی همراه با حاشیه سود بسیار بالاست اما متاسفانه در ایران به دلیل عدم توجه دولت و مدیریت بخش خصوصی با تغییر و تحول چشمگیری در این 26 شرکت بیمه خصوصی همراه نشده به پایشگر گفت: مصادیق این خلا فرهنگی در مشکلات رانندگان زندانی که دامن دادگستری و قوه قضاییه را گرفته و چالش های اجتماعی را نیز افزایش داده دیده می شود.

وی افزود: نگاه مردم ایران به واژه بیمه، نگاهی اجباری و غیر منفعتی است، در حالی که در کشورهای توسعه یافته، ضروری و مایه آرامش خیال خانواده است. شرکت های بیمه ای یقین بدانند تا بستر سازی نکنند عایدی مناسبی برای انها حاصل نمی شود، بخشی از ریسک های بالقوه که در صنعت بیمه وجود دارد،قابل مدیریت است اما این در حالی است که مسئولان و مدیران این شرکت ها با بی توجهی از کنار آن می گذرند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بیمه شخص ثالث و درمان، ضریب خسارات شرکت های بیمه گر بسیار زیاد است و به نظر می رسد با توجه به سرانه خودرو که حدودا بر هر ۴ نفر یک خودرو در ایران تردد دارد، ضروری است با توجه به وجود حدود ۲۰ میلیون خودرو به کمک ناجا و وزارت راه با خلق ایده های نوین و بازدارنده نسبت به شناسایی جاده های حادثه ساز و کنترل بزرگراه ها و الزامی کردن معاینه چشم برای افراد بالای ۴۰ سال در زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث، ضریب خسارات شرکت ها را مدیریت کنند.

بالازاده با تاکید بر اینکه دولت و بیمه مرکزی هم باید به بخش خصوصی بیشتر اعتماد کنند، گفت: این موضوع باعث خواهد شد تا سهم بیمه دولتی از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، بیمه های خصوصی باید با تبیین برنامه ریزی صحیح و کارشناسی شده به سمت سرمایه گذاری و درآمد پایدار حرکت کنند تا با توانگری مالی اعتماد مردم را برای سرمایه گذاری در رشته های بیمه عمر و پس انداز – عمر و حوادث و بازنشستگی زود هنگام و سایر موارد بیمه ای ترغیب به مشارکت کنند.

وی عنوان کرد: بیمه گرها از طریق سندیکای بیمه گران که در آن عضویت دارند می توانند با ایجاد صندوق با منافع مشترک زمینه حذف واسطه ها و رقابت غیر منصفانه و ناسالم را در قرارداد های درمانی و بیمه تکمیلی از بین ببرند و همگی از طریق صندوق به صورت یکسان از منافع آن منتفع شوند، که این طرح مزیت بیمه در بیمه را دارد و نوعی بیمه اتکایی محسوب می شود که احتمال ورشکستگی بیمه گران را به صفر می رساند، نه آنکه با نرخ شکنی اسباب زیان صاحبان سهام شرکت و یا با ارائه خدمات بی کیفیت، به طرفهای قرار داد، موجبات بدنامی صنعت بیمه را فراهم آورد.

عضو سابق هیات مدیره بیمه دی اظهار داشت: اینکه شرکت ها به صورت گروهی با سرمایه گذاری بر روی تاسیس بیمارستانهای فوق تخصصی و تعمیرگاه های مجهز و ایجاد بانک بیمه، توانگری مالی را به رخ بکشند و بخش اعظم، هزینه های غیر ضروری را مدیریت کنند. سندیکا باید به کمک اعضا بخش آموزش را از مدارس،که پایه یادگیری است، شروع کند تا در بلندت مدت فرهنگ سازی در صنعت بیمه نهادینه شود. بیمه با همکاری پلیس ناجا به هدیه کلاه ایمنی برای موتور سواران و راکبان آنها و استفاده اجباری از آن، بخشی از خسارات های درمان و دیه فوت را می تواند کاهش دهد.

بالازاده گفت: بر اساس آخرین گزارش، طی 6 ماه منتهی به شهریور سال ۹۶ تعداد هزار و ۴۲۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون برگه سهام با حضور ۳۲۷ نماد معاملاتی در تابلوی بورس تهران دست به دست شد که در نهایت ارزشی معادل ۳۳۹ هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را برای کل بازار سهام در بورس تهران رقم زده که با احتساب نرخ۳۹۲۰ تومانی برای هر دلار آمریکا ارزش بازار سهام در بورس تهران به ۸۶ میلیارد و ۵۷۰ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۷۳۵ دلار رسیده است.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به حجم نقدینگی و گردش پول در بازار سرمایه ورود شرکت های بیمه ای به صورت مشترک و با فرض جذب ۱۰ درصد از منابع بورس می تواند با ایجاد صندوق بازار گردان ۳۴هزار میلیاردی ضمن مدیریت ریسک سیتماتیک بازار سرمایه، با ضریب خسارات ۵۰ درصد عایدی قابل توجهی کسب کنند.همچنین با در نظر گرفتن جمعی جهات این صنعت، علی رغم ظرفیت های نهفته در دل صنعت بیمه، به دلیل کاستی های مدیریتی و موانع توسعه، رشد قابل ملاحظه ای در میان مدت متصور نیستم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ