کد خبر: ۶۳۲۸۶
۱۶:۸ - ۱۳۹۶/۷/۲۲

مزایای مصوبه فولادی وزارت صنعت با عرضه مستمر در بورس کالا

مزایای مصوبه فولادی وزارت صنعت با عرضه مستمر در بورس کالا

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ضمن پیش بینی رونق در بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری،مزایای مصوبه فولادی وزارت صنعت که به عرضه مستمر در بورس کالا می انجامد را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد آزاد به آسیب‌شناسی عرضه‌های اختیاری در بازار فولاد پرداخت و گفت: در این بازار موضوعی تحت‌عنوان عرضه‌های اختیاری و با نگاه منفعت‌گرایانه وجود دارد، ‌موضوعی که مصرف‌کنندگان را در مضیقه قرار می‌دهد. عرضه‌کنندگان، عرضه مواد اولیه را به دلخواه انجام می‌دهند و زمانی که قیمت با افت مواجه می‌شود، عرضه‌ها را متوقف می‌کنند که این موضوع‌ مشکلی بزرگ و آسیب برای بازار مقاطع فولادی است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت در هفته‌ای که گذشت به این موضوع ورود کرده و تصمیمات خوبی گرفت،ادامه داد: عرضه‌کننده بزرگ شمش و اسلب موظف می‌شود به‌صورت هفتگی به میزان ۲۰ هزار تن شمش و یک هفته در میان به میزان ۱۰ هزار تن از این محصول عرضه کند.

این فعال صنعت فولاد افزود: بقیه کارخانه‌ها و عرضه‌کننده‌ها هم به تبع این تصمیم وظایف مشخص محوله را انجام می‌دهند،همچنین قرار شده کارخانه‌هایی که محصولات انها در بازار،برند هستند و به نوعی استقبال و تقاضای بیشتر دارند،۵۰ درصد کالاها را از طریق بورس کالا عرضه کنند تا قیمت در بازار شفاف باشد.

آزاد عنوان کرد: زمانی که عرضه‌ و تولیدکننده کالاها را در بورس عرضه می‌کند، قیمت بورس روی آن کالای موردنظر روشن می‌شود و میزان باقی‌مانده کالاهایی که می‌خواهند خارج از بورس عرضه کند را با توجه به کشف قیمت موجود به فروش می‌رساند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های نیشابور، میانه و ذوب‌آهن موظفند میزان ۵۰ درصد از حجم کالاها را در بازار عرضه کنند،گفت: این موضوع راهی است که از طریق آن شفافیت قیمت‌ها توسط بورس مشخص می‌شود و مشتری درخصوص تشخیص واقعیت قیمت سرگردان نمی‌شود، حتی اگر این مشتری خارج از بورس هم اقدام به خرید کند، حداقل قیمت را می‌داند.اگر در هفته‌های پیش‌رو رشد قیمت دلار متوقف نشود، موجب رشد قیمت‌های فولاد هم می‌شود و اگر قیمت دلار به قیمت زیر ۴ هزار تومان برسد، ممکن است قیمت‌های مقاطع فولادی هم با افت مواجه شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به بازار مسکن نیز پرداخته و گفت: بازار مسکن تا اندازه‌ای از رکود خارج و تقاضا برای مسکن پررنگ‌تر شده، قیمت مسکن هم طبق گفته‌های اتحادیه مشاورین املاک، تا میزان ۱۵ درصد رشد داشته است و در اجاره و رهن هم در برخی مناطق به میزان ۶۰ درصد افزایش قیمت را مشاهده می‌کنیم.

آزاد با اشاره به موضوع افزایش قیمت رهن و اجاره گفت: معمولا افزایش قیمت این دو نهاده با نرخ سود بانک‌ها در تعاملی همیشگی بوده به‌طوری‌که با توجه به اینکه نرخ بهره در بانک‌ها پایین آمده، نرخ اجاره و رهن را در بازار افزایش داده‌اند تا به نوعی از این طریق بتوانند تعادل مالی ایجاد کنند. از سویی به‌تبع اتفاقاتی که رخ داده، ساخت و ساز مسکن شروع خواهد شد و سال جاری آنهایی که در زمینه املاک، سازنده بوده‌اند، دوباره تشویق می‌شوند به این بازار بازگردند و شاید بازار زمستان حتی رونق بیشتری از تابستان داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ