موسسه مطالعات بازرگانی با بررسی وضعیت حال و آینده صنعت فولاد،راهکاری برای تحریک تقاضای فولاد ارایه کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، موسسه مطالعات بازرگانی با بررسی وضعیت حال و آینده صنعت فولاد،به ارائه راهکاری برای تحریک تقاضای فولاد پرداخت و اعلام کرد: صنعت فولاد بهعنوان یکی از پنج صنعت برتر کشور، پیوندهای قوی با صنایعی مانند تولید خودرو، بخش ساختمان و... دارد و بهطور متوسط طی دوره ۹۳-۱۳۸۳ سهم16.7درصدی از صادرات، 8.5 درصدی از اشتغال و 16.9 درصدی از ارزش افزوده کارگاههای صنعتی را به خود اختصاص داده است.
بررسی وضع موجود و آتی این صنعت در ایران و جهان نشانگر کاهش تقاضای جهانی فولاد به خصوص از سوی چین (پیشبینی کاهش ۱۵ درصدی تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به تقاضای ۷۶۶ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۳) به دلیل کاهش رونق اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ و عدم قطعیت در رابطه با چشمانداز اقتصاد چین و روند کاهش قیمتها در بازار کالاهای پایه است.
افزایش شکاف میان ظرفیت تولید و مقدار تولید فولاد و پیشبینی کاهش ۵ درصدی تولید فولاد چین تا سال ۲۰۲۰، محدود شدن بازارهای قابل دسترس برای ایران در نتیجه شکلگیری بازارهای منطقهای نظیر تشکیل اتحادیه آهن و فولاد عرب یا عضویت ترکیه در اتحادیه گمرکی اروپا و نیز ایجاد پیوندهای بلندمدت میان کشورهای تولیدکننده سنگآهن و فولاد (مبادله سنگ آهن و فولاد بین استرالیا، نیوزلند و چین)، کاهش تقاضای سنگ آهن ناشی از توسعه تولید چرخشی و استفاده از آهن قراضه در تولید فولاد، ظهور محصولات جایگزین و سرمایهگذاری کشورهای پیشرو همچون ژاپن و آمریکا در زمینه تحقیق و توسعه برای تولید محصولات نوین فولادی، سیاستهای تعرفهای مالیاتی برخی کشورها در راستای حمایت از صنایع داخلی که مانع از صادرات و کاهش تولید فولاد شده، کاهش تقاضای داخلی برای فولاد به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، بودجه عمرانی و رکود حاکم بر بخش ساخت و ساز از جمله مواردی است که در این صنعت مشاهده یا پیشبینی میشود. حال به منظور حداقلسازی زیان ناشی از مخاطرات برشمرده، پیشنهادهای زیر را میتوان ارائه کرد:
۱- مشارکت فولادسازان در توسعه زیرساخت ریلی با هدف گسترش زمینههای لازم برای تحریک تقاضای آتی بهواسطه توسعه زیرساختهای ریلی و تجهیز ناوگان حمل ریلی از طریق انعقاد تفاهمنامه بین وزارت صنعت و وزارت راه.
بر اساس سند چشمانداز ۱۴۰۴ باید ۲۵هزار کیلومتر خطوط اصلی ریلی توسعه یابد که تحقق آن نیازمند سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی معادل ۱۸۰هزار تن ریل فولادی است. همچنین حدود نیمی از لکوموتیوهای ناوگان حمل و نقل ریلی بیش از ۳۵ سال عمر دارد که مطابق با سند چشمانداز ریلی باید عمر متوسط ناوگان حمل و نقل ریلی به ۱۵ سال کاهش یابد.
۲- انعقاد قرارداد میان شرکت راه آهن، بانک عامل (برای تامین بخشی از هزینههای تولید فولاد) و ایمیدرو یا کنسرسیومی از کارخانههای فولادسازی برای تامین مقاطع و ورقهای فولادی.
۳- انعقاد قرارداد میان شرکت راهآهن، بانک عامل، پیمانکاران اجرای خطوط ریلی و تولیدکنندگان لکوموتیو، واگن و تجهیزات.
براساس این گزارش تولید فولاد مورد نیاز، مستلزم وجود منابع مالی قابل توجهی است که به تنهایی خارج از توان کارخانههای فولادسازی است بنابراین باید بخشی از هزینههای آن از طریق بانک عامل تامین شده و بقیه هزینهها در قالب انتفاع از درآمدها و مزایای دوره بهرهبرداری پوشش داده شود. بانک عامل میتواند بخشی از هزینهها را از طریق منابع بودجهای وزارت راه تامین کند و مابقی را از منابع مالی خود و در قالب انتفاع از درآمدهای بهرهبرداری تامین کند.
از سوی دیگر، با توجه به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن و مصرف ۳۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ که الزام صادرات ۲۰ میلیون تنی را به دنبال دارد، پیشنهاد میشود بخشی از محصولات فولادی تولید شده به منظور پایدارسازی بازارهای صادراتی به کشورهای تایلند، ایتالیا، تایوان، اسپانیا، مصر، اردن، هند، مراکش و بنگلادش و مقداری از آن نیز به منظور توسعه بازارهای آتی به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، اندونزی، مالزی، پرتغال، لهستان، ازبکستان و سوریه صادر شود.
انتهای پیام