کد خبر: ۶۳۳۵۰
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۷/۲۴

آخرین اخبار مهم از مواضع آمریکا در برابر ایران و سپاه + پیشنهاد به روسیه

آخرین اخبار مهم از مواضع آمریکا در برابر ایران و سپاه + پیشنهاد به روسیه

وزیرخارجه و سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل درخصوص آخرین مواضع در برابر ایران و سپاه و همچنین شرایط توافق هسته ای توضیح دادند. معاون وزیر خارجه روسیه نیز پیشنهاد واشنگتن به افزودن متمم به برجام را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به سی ان ان گفت: تلاش ما این است که از صداهای معتدل،دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی در ایران حمایت کنیم، به این امید که روزی مردم ایران کنترل حکومت این کشور را بازپس بگیرند و تاریخ غنی را احیا کرده و عضوی مثمر ثمر در تجارت و اقتصاد منطقه باشند.

وی درحالی که به شبکه سی‌بی‌اس گفته، آمریکا در زمان مناسب با ایران وارد تعامل می‌شود.ادامه داد: این آخر بازی است، اما این بازی‌ای طولانی است و ما این را درک می‌کنیم.

این مقام مسئول در مورد اینکه چرا پیش از سخنرانی ترامپ با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تماس نگرفته و وی را در جریان جزئیات قرار نداده، گفت: ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگویی داشتیم، به همین خاطر فکر می‌کنم وی درک درستی از اینکه تصمیم رئیس‌جمهور قرار است چگونه باشد، داشت.با دیگر اعضای گروه 1+5 هم در مورد تصمیم ترامپ صحبت کرده بوده و آن‌ها می‌دانستند که ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت.

تیلرسون در مورد اینکه چرا با طرف ایرانی صحبت نکرده،گفت: زمانی که نیاز به تعامل با ایران باشد، فراخواهد رسید. می‌خواهیم اطمینان یابیم که دوستان و متحدان و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای درک روشنی از سیاست رئیس‌جمهور داشته باشند که بسیار فراتر از صرف توافق هسته‌ای است.

اگر اقدامی برای اصلاح برجام صورت نگیرد، آن را ترک می‌کنیم

وی در مورد رفتار احتمالی کنگره در قبال توافق هسته‌ای گفت: در صورتی که نمایندگان اقدامی برای اصلاح توافق هسته‌ای انجام ندهند، ترامپ می‌تواند شخصا در مورد سرنوشت برجام تصمیم‌گیری کند.

وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه بر اساس برجام طرف‌ها نمی‌توانند در توافق بازنگری کنند، گفت: اما این به آن معنی نیست که ما نمی‌توانیم برای رفع بخش‌های مایه نگرانی، که برنامه موشکی، تاریخ انقضا (غروب آفتاب) و بندهای دیگر وارد مذاکره شده و احتمالا توافقنامه‌ای دیگر به موازات این توافق به دست آوریم.

تیلرسون در مورد اینکه اگر کنگره با دولت همکاری نکند، ترامپ چه تصمیمی می‌‌گیرد، گفت: فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور نه فقط با کنگره، بلکه با ایران و دیگر امضاکنندگان توافق بسیار صریح بوده که اگر تحرکی و دلگرمی لازم برای آغاز اصلاح این موضوعات را شاهد نباشیم،دلیلی برای ماندن در توافق وجود نخواهد داشت و وی کاملا مصمم به خروج خواهد بود.

عدم تمایل به بازگشت تحریم ها و لغو توافق هسته ای

وی با بیان اینکه من و رئیس‌جمهور از کنگره نمی‌خواهیم که تحریم‌ها را بازگردانده و توافق هسته‌ای را از بین ببرد،افزود: اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام موافقت با اظهارات اخیر جیمز متیس وزیر دفاع این کشور تأکید کرد: باقی ماندن در برجام در جهت تأمین منافع امنیت ملی آمریکا است و ترامپ نیز همین عقیده را دارد و نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود.
 
تیلرسون ادامه داد: آنچه رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال آن است، یک راهبرد جامع‌تر در قبال ایران است... توافق هسته‌ای فعلی نقاط ضعفی دارد...بنابراین معتقدیم یا باید این نقاط ضعف برطرف شود و یا یک توافق جدید برقرار شود...سیاست دولت آمریکا نیز کاملا هماهنگ با این مسئله است.
 
ترامپ خواستار جنگ با کره شمالی نیست
 
وی به موضوع کره شمالی نیز پرداخت و گفت: ترامپ خواستار دیپلماسی در موضوع کره شمالی است، تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهد داشت تا نخستین بمب آنها پرتاب شود.وی نمی‌خواهد با کره شمالی وارد جنگ شود.
 
این مقام مسئول در پاسخ به سوال ترامپ فکر نمی‌کند مذاکره با کره شمالی تلف کردن زمان است، گفت:‌ البته که نه. ما هم به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه خواهیم داد.
 
قراردادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی
 
تیلرسون درخصوص قراردادن سپاه در فهرست گروه های تروریستی تاکید کرد: وزارت خارجه در حال بررسی پیامدهای دیپلماتیک و بین‌المللی قرار دادن کلیت سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در وبگاه خود، در توضیح اقدامات تازه‌ای که علیه سپاه پاسداران صورت گرفته، به سوالات رایج در این خصوص، پاسخ داده و اعلام کرد:سپاه بر اساس فرمان اجرایی مربوط به تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی، فرمان اجرایی مربوط به تخلفات حقوق بشری، و فرمان مربوط به تخلفات حقوق بشری در ایران و سوریه با استفاده از فناوری اطلاعات تحت تحریم قرار دارد و افرادی که در برخی فعالیت‌های خاص با مشارکت سپاه حضور دارند هم ممکن است با تحریم‌های ثانویه مواجه شوند.

این وزارتخانه افزود: اقدام اخیر در معرفی سپاه بر اساس اختیارات ما در حوزه مقابله با تروریسم، پیامدهای بیشتری را متوجه سپاه می‌کند و دامنه برخی فعالیت‌های آن را محدود می‌کند. افرادی که بر اساس این فرمان معرفی شده‌اند، ممکن نیست بر اساس قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بتوانند از معافیت‌های موسوم به معافیت‌های بِرمَن استفاده کنند.همچنین وزارت خارجه آمریکا، سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی نکرده است.

تاکید سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل بر باقی ماندن در توافق هسته ای

نیکی هیلی نیز به ان بی سی گفت: آمریکا در شرایط کنونی در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند اما دولت ترامپ خواهان پاسخی متناسب به رفتارهای ایران در سطحی جهانی است.

وی تأکید کرد: می‌بینید که در توافق خواهیم ماند، برای اینکه به بهبود شرایط کنونی امیدواریم، و این برای ما یک هدف است.

مسکو پیشنهاد واشنگتن درباره افزودن متمم به برجام را رد کرد

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره افزودن مکمل یا یک اصلاحیه جداگانه به توافق هسته‌ای به خبرگزاری تاس گفت: واشنگتن نباید در چیزی که به خوبی درحال کار است مداخله کند. این گفته آمریکایی هاست که اگر توافق را لغو نمی‌کنید، آن را اصلاح کنید، این چیزی است که مایلم با همکاران آمریکایی صحبت کنم. 

وی افزود: به نظر می‌رسد این مسیر اشتباهی باشد که بخواهیم آن را دنبال کنیم درحالی که که توافقی که وجود دارد به خوبی کار می‌کند و موثر است. ایران به طور کامل در حال اجرای تعهدات براساس برجام است، چیزی که نمی‌توان در مورد آمریکا گفت. آنچه که باید بهبود یابد اجرای تعهدات طرف آمریکایی براساس همین توافق موجود است. مسکو از واشنگتن می‌خواهد به جای تلاش برای اصلاح توافق، همین توافق کنونی را اجرا  کند.

ریابکوف ادامه داد: در تماس به مقامات ایرانی که به زودی صورت خواهد گرفت از آنها می خواهیم که توافق هسته ای را حفظ کنند. من نمیتوانم تاریخ و روز دیدار را بگویم اما به زودی این دیدار انجام خواهد شد. چیزی مشخص است این است که ایرانی ها توپ را به زمین آمریکا انداخته‌اند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ