کد خبر: ۶۳۳۷۸
۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۷/۲۵

پیش بینی زمان ورود اقتصاد ایران به رونق و تحلیل رونق و رکود شرکتها
پژوهشگر معروف در نشست پیشکسوتان بازارسرمایه اعلام کرد:

پیش بینی زمان ورود اقتصاد ایران به رونق و تحلیل رونق و رکود شرکتها

یک پژوهشگر معروف ضمن تحلیل نحوه اداره شرکت ها در دوران رونق و رکود و نشانه های پایان رکود، زمان ورود رونق به اقتصاد ایران را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسین ادیب در یستمین نشست پیشکسوتان بازار سرمایه که عصر دیروز در تالار استاد فقید اسلامی بیدگلی کارگزاری بانک کشاورزی با عنوان تفاوت شرکت داری در زمان رونق و رکود برگزار شد، با اشاره به اینکه از جنگ جهانی اول تا به حال 9 بار اقتصاد جهان دچار فروپاشی شده که شدت و قوت آن هم یکی نبوده،گفت: در اقتصاد جهانی با ادوار تجاری رونق و رکود مواجه هستیم و شرط ورود فعالیت های اقتصادی، پذیرش این ادوار تجاری است.

وی با تاکید بر اینکه رونق محصول پول کم بهره است،افزود: پیش بینی اقتصاد از این دریچه است و زمانی که حبابی می شود باید به ساختار نرخ بهره اهمیت داد.در صورتی که نرخ تورم بیش از نرخ بهره باشد،اقتصاد با پول کم بهره مواجه است که به عبارت بهتر افراد در این شرایط در کسب و کار به سود بیش از انتطار دست پیدا می کنند.

این پژوهشگربا بیان اینکه اگر نرخ تورم بیش از مدت 3 سال و بیش از 10 درصد دوام داشته باشد، اقتصاد حبابی پدید می آید،گفت: در دهه 80  پول ملی تقویت و پول کم بهره در اقتصاد تزریق شد که در نتیجه ان در بخش مسکن و خدمات حباب قیمتی بوجود امد.

نشانه پایان یافتن رکود

ادیب با تاکید بر اینکه دوره رونق خود به طبیعت پایان یافته و به رکود تبدیل می شود،عنوان کرد: در سال های 89 تا 92 به طور متوسط 114 هزار واحد مسکونی فروش رفت در حالی که در 6 ماهه نخست سال جاری 45 هزار واحد به فروش رفته که این نشاندهنده کاهش معاملات است و فروریختن قیمت را نیز در پی دارد.

سیاست غلط بانک مرکزی

وی با اشاره به سیاست بانک مرکزی درکشورهای نفت خیز گفت: در زمان افزایش قیمت نفت باید سیاست انقباضی پیش گرفته شود و بلعکس.علت اعمال سیاست انقباضی به این برمی گردد که در پی افزایش قیمت نفت،سقوط وجود دارد و قدرت خرید افزایش پیدا می کند بنابراین بانک مرکزی نباید در این دور قدرت خرید را تحریک کند که بانک مرکزی ایران در این دوره اشتباه عمل کرد.

تحلیل رونق و رکود شرکت ها

این فعال اقتصادی دوره رونق و رکود شرکت ها را تحلیل کرده و گفت: اگر شرکتی در اوج رکود به زمان رونق فکر می کند،ملزومات موفق بودن در دوره رکود را نمی داند. در دوره رونق،ارزش سهام شرکت ها بر اساس ارزش جایگرینی و در دوره رکود بر اساس ارزش عایدی تعیین می شود.دیر یا زود بین ارزش سهام وعایدی که به ان پی به ای می گوییم ارتباط برقرار می شود و اول جامع معاملات کاهش و بعد قیمت می ریزد.

ادیب با اشاره به شرکت فولکس واگن که مجموعه ای از 200 هزار قرارداد با شرکت های کوچک است،گفت: اگر شرکت های بورسی در اسفند 91 نسبت بدهی به بانک و بازار انها به فروش 31 درصد بوده با مشکلات ساختاری بورس در حال حاضر این نسبت در آنها به 71 درصد رسیده است.مدیران شرکت های بورسی اگر شرکت ها رابه مجموعه قراردادها تبدیل می کردند دیگر نیازی به نقدینگی نداشتند.

وی درخصوص توزیع ریسک اظهار داشت: دولت ایران ریسک را در بانک ها متمرکز کرده و با توجه به اینکه الگوی اداره شرکت ها در دوره رکود مستلزم توزیع است،تمرکز در هیچ حوزه ای به صلاح نیست.

پیش بینی اقتصاد ایران در سال های آتی با برچیده شدن سفته بازی

این پژوهشگر ریسک با بیان اینکه اقتصاد ایران در چند حوزه چسبندگی دارد،پیش بینی کرد پول پربهره اثر خود را بر اقتصاد گذاشته و به شکسته شدن حباب ها می انجامد.

ادیب با توجه به اینکه در حال حاضر در سال سوم  تداوم نرخ بهره بیش از 10 درصدی از نرخ تورم قرار داریم،پیش بینی کرد حباب ها شکسته و و قیمت اجاره املاک تجاری،املاک میان قیمت تهران و ارزش سهام درشرکت ها با سهام شناور زیر 5 درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سفته بازی در 2 حوزه سهام و سپرده هنوز وجود دارد،گفت: نرخ بهره به شکستن چسبندگی ها انجامیده و به مقاومت اقتصاد خاتمه داده می شود که در نتیجه وارد فاز رونق شده و سفته بازی در سال اینده برچیده خواهد شد.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه پرداخت سود به سپرده گذاران هم به نوعی سفته بازی است،افزود: با عدم تحمل بانک ها به ضرر بیشتر،این بازی نیز به پایان خود نزدیک خواهد شد.

ادیب سال 97 را سال پایان سود سپرده،ادغام بانک ها پیش بینی کرد که پس از ان وارد دوره 10 ساله رونق خواهیم شد.سود سرمایه گذاری نیز در 3 سال اتی به بخش بازرگانی و خدمات برمی گردد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ